Educational institutions and their effect on inequality: three papers on educational systems and inequality of achievement and opportunity

dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament de Ciències Polítiques i Socials
dc.contributor.author
Cimentada, Jorge
dc.date.accessioned
2019-10-14T09:56:43Z
dc.date.available
2020-09-24T02:00:15Z
dc.date.issued
2019-09-25
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/667640
dc.description.abstract
By placing particular attention to the socio-economic dimension, this thesis explores the role of three pillars of an educational system: decentralization, early education and curricular tracking. The first article focuses on an experiment in Mexico that aimed to increase parental empowerment in the school's decision-making. Results show that increased participation produced an increase in cognitive abilities, however, this was mediated by the SES of the student. The second article brings an international perspective by comparing the evolution of the achievement gap over time in 32 countries. The findings suggest that tracking and vocational enrollment are important explanatory mechanisms of the cross-country variability in achievement gaps. The third article studies whether early education is associated with adult outcomes but concentrating on a particularly vulnerable population in the United States: GED recipients. Results show that participation in early education is associated with greater odds of graduating high school over attaining a GED.
en_US
dc.description.abstract
Esta tesis explora el rol de tres pilares de un sistema educativo: descentralización, educación temprana y seguimiento curricular. El primer artículo estudia un experimento en México que tuvo como objetivo aumentar el empoderamiento de padres en la toma de decisiones en la escuela. Los resultados muestran que mayor participación de los padres aumentó las habilidades cognitivas de sus hijos. Sin embargo, esto fue mediado por el SES del estudiante. El segundo artículo compara la evolución de la brecha de logros en 32 países. Los hallazgos sugieren que el seguimiento curricular y los estudios vocacionales pueden ser mecanismos explicativos de la brecha. El tercer artículo estudia si la educación temprana está asociada con resultados positivos en la adultez en Estados Unidos. Los resultados muestran que la participación en educación temprana está asociado con mayores probabilidades de graduarse de la escuela secundaria en comparación con la obtención de un GED.
en_US
dc.format.extent
276 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
en_US
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Education research
en_US
dc.subject
Quantitative sociology
en_US
dc.subject
Policy evaluation
en_US
dc.subject
Comparative education
en_US
dc.subject
Statistical simulation
en_US
dc.subject
Bayesian analysis
en_US
dc.subject
Curricular tracking
en_US
dc.subject
Early childhood development
en_US
dc.subject
RCT
en_US
dc.subject
Policy intervention
en_US
dc.subject
Cognitive abilities
en_US
dc.subject
Non-cognitive abilities
en_US
dc.subject
Social mobility
en_US
dc.subject
Achievement gap
en_US
dc.subject
Inequality
en_US
dc.subject
Sociology of education
en_US
dc.subject
Investigación educativa
en_US
dc.subject
Sociología cuantitativa
en_US
dc.subject
Evaluación de políticas
en_US
dc.subject
Evaluación de políticas educativas
en_US
dc.subject
Educación comparativa
en_US
dc.subject
Simulación estadística
en_US
dc.subject
Análisis bayesiano
en_US
dc.subject
Seguimiento curricular
en_US
dc.subject
Educación temprana
en_US
dc.subject
Experimentos controlados
en_US
dc.subject
Habilidades cognitivas
en_US
dc.subject
Habilidades no cognitivas
en_US
dc.subject
Movilidad social
en_US
dc.subject
Brecha de logros
en_US
dc.subject
Desigualdad
en_US
dc.subject
Sociología de la educación
en_US
dc.title
Educational institutions and their effect on inequality: three papers on educational systems and inequality of achievement and opportunity
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
32
en_US
dc.contributor.authoremail
cimentadaj@gmail.com
en_US
dc.contributor.director
Arpino, Bruno
dc.contributor.director
Esping-Andersen, Gosta
dc.embargo.terms
12 mesos
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Programa de doctorat en Ciències Polítiques i Socials


Documents

tjc.pdf

1.856Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)