El paper del tinkering en l’educació stem no formal

dc.contributor
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals
dc.contributor.author
Simarro Rodríguez, Cristina
dc.date.accessioned
2019-07-19T08:13:27Z
dc.date.available
2019-07-19T08:13:27Z
dc.date.issued
2019-06-06
dc.identifier.isbn
9788449087516
en_US
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/667284
dc.description.abstract
Aquesta tesi analitza les característiques i potencialitats d’impacte, des de la perspectiva de pràctiques científiques i de l’enginyeria, d’una de les corrents que està guanyant més popularitat en l’àmbit de l’educació STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques, per les seves sigles en anglès): el moviment Maker. En concret, la recerca se centra en una de les seves variants, el Tinkering, i ho fa en un context específic, l’espai Creactivity del CosmoCaixa de Barcelona. La recerca està dividida en dos estudis, un primer estudi (Estudi 1) que ofereix una proposta de caracterització del Tinkering (com a espai, com a metodologia i com a activitat), i n’analitza les potencialitats d’aprenentatge, i un segon estudi (Estudi 2) que se centra en identificar els models de facilitació que es poden trobar en un context Tinkering. En l’Estudi 1 es combinen subestudis de caire descriptiu i interpretatiu basats en observacions no participants de nou sessions Tinkering, incloent una extensiva recollida de dades en àudio i vídeo. Aquest estudi resulta, d’una banda, en un model de caracterització del Tinkering com a espai i com a proposta metodològica i, de l’altra, en una proposta que dota d’estructura a una activitat desestructurada. Per la seva banda, l’Estudi 2 es planteja com un estudi de cas en el que s’analitzen quatre facilitadors, obtenint-se tres models de facilitació que es mouen entre un model més centrat en la part física del Tinkering i basat en una intervenció mínima a un model que busca la reflexió entorn al Tinkering com a activitat, passant per un model que busca provocar canvis en l’activitat més enllà dels que puguin donar-se per les característiques físiques del Tinkering. En resum, la recerca portada a terme en aquesta tesi ha permès aprofundir en la conceptualització del moviment Maker, i més específicament, del Tinkering des de l’educació STEM i pot resultar molt útil per a plantejar, dissenyar, implementar i avaluar propostes educatives basades en el Tinkering.
en_US
dc.description.abstract
This thesis analyzes the characteristics and potentialities of impact, from the perspective of scientific and engineering practices, of one of the approaches that is gaining more popularity in the field of STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) education: the Maker movement. In particular, the research focuses on one of its variants, the Tinkering, and it does so in a specific context, the Creactivity space of CosmoCaixa in Barcelona. The research is divided into two studies, a first study (Study 1) that offers a proposal to characterize Tinkering (as space, as a methodology and as an activity), analyzing its learning potential, and a second study (Study 2) that focuses on identifying the facilitation models that can be found in a Tinkering context. Study 1 combines descriptive and interpretative sub-studies based on non-participant observations of nine Tinkering sessions, including an extensive collection of audio and video data. This study results, on the one hand, in a characterization model of Tinkering as a space and as a methodological proposal and, on the other, in a proposal that gives structure to an unstructured activity. For its part, Study 2 is based on a case study in which four facilitators are analyzed, obtaining three facilitation models that move between a model more focused on the physical part of Tinkering and based on a minimum intervention to a model that seeks the reflection about Tinkering as an activity, including a secong model that seeks to bring about changes in activity beyond those that may be due to the physical characteristics of Tinkering. In summary, the research carried out in this thesis has allowed to deepen the conceptualization of the Maker movement, and more specifically, of Tinkering from STEM education perspective and can be very useful to propose, design, implement and evaluate educational proposals based on Tinkering.
en_US
dc.format.extent
346 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
en_US
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Tinkering
en_US
dc.subject
Pràctiques científiques
en_US
dc.subject
Prácticas científicas
en_US
dc.subject
Sicentific practices
en_US
dc.subject
Pràctiques de l'enginyeria
en_US
dc.subject
Prácticas ingenieriles
en_US
dc.subject
Engineering practices
en_US
dc.subject.other
Ciències de la Salut
en_US
dc.title
El paper del tinkering en l’educació stem no formal
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
37
en_US
dc.contributor.authoremail
cristinasimarro@gmail.com
en_US
dc.contributor.director
Couso, Digna
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

csr1de1.pdf

11.55Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)