Developing, Applying, and Testing FILMIP: the Filmic Metaphor Identification Procedure

Author

Bort Mir, Lorena

Director

Navarro Ferrando, Ignasi

Codirector

Silvestre López, Antonio José

Date of defense

2019-05-09

Pages

425 p.



Department/Institute

Universitat Jaume I. Escola de Doctorat

Doctorate programs

Programa de Doctorat en Llengües Aplicades, Literatura i Traducció

Abstract

The analysis and identification of figurative language is one of the largest research areas in cognitive linguistics, and metaphor is one of these tropes. This thesis develops The Filmic Metaphor Identification Procedure (FILMIP), a modified and dynamic version of another method for the identification of metaphors in still pictures (VISMIP, Šorm & Steen, 2018), and presents its application to a corpus of several TV commercials where distinct communicative modes interact to construe filmic metaphors in a cross-modal fashion. The method is then tested for reliability and validity, obtaining highly significant results. FILMIP offers a valuable contribution not only to metaphor scholars but also to researchers focused on other fields of study such as multimodality, discourse analysis, communication, branding, or even film theory


El análisis y la identificación de lenguaje figurativo es una de las áreas de investigación más amplias en el ámbito de la lingüística cognitiva, y la metáfora es parte de este lenguaje. Esta tesis desarrolla el Procedimiento para la Identificación de Metáfora Fílmica (FILMIP), una versión modificada y dinámica de otro método para la identificación de metáforas en imágenes (VISMIP, Šorm y Steen, 2018), y presenta su aplicación en un corpus de varios anuncios televisivos donde distintos modos comunicativos interactúan para construir metáforas fílmicas. La tesis también muestra la fiabilidad y validez del método con distintos tests, obteniendo resultados altamente significativos. FILMIP supone una valiosa contribución no sólo para los investigadores de la metáfora sino también para académicos interesados en otros campos de estudio, como por ejemplo la multimodalidad, análisis del discurso, comunicación, branding, e incluso teoría del cine.

Keywords

Semántica; FILMIP; Método; Metáfora; Multimodalidad; Identificación de metáfora

Subjects

81 - Linguistics and languages

Knowledge Area

Arts, Humanitats i Llengües

Documents

2019_Tesis_Bort Mir_Lorena.pdf

8.194Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)