Socio-environmental exposures and neurodevelopmental disorders

Author

Suades González, Elisabet

Director

Sunyer Deu, Jordi

Date of defense

2018-05-15

Pages

138 p.



Department/Institute

Universitat Pompeu Fabra. Departament de Ciències Experimentals i de la Salut

Doctorate programs

Programa de doctorat en Biomedicina

Abstract

Introduction The influence of the environment, and its interplay with genetics, can account for up to half of the variance of neurodevelopmental disorders. In this thesis we reviewed previous literature on air pollution and neuropsychological development. We studied the trajectories of attention development in children. Finally, we explored any association between socio-environmental factors and warning signs of dyslexia and ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) symptoms. Methods This thesis is part of the BREATHE (BRain dEvelopment and Air polluTion ultrafine particles in scHool childrEn) and the INMA (INfancia y Medio Ambiente) projects. Results (1) We encountered sufficient evidence for an association between outdoor air pollution and a negative impact on the neuropsychological development of children. (2) We detected an ongoing development of some attention processes in primary school children, differentiating patterns by gender and ADHD symptoms. (3) Daily levels of traffic-related ambient air pollution were associated with daily variations in attention processes in primary school children. (4) Prenatal, and at some extent postnatal, exposure to NO2 at the residence address increased the risk of presenting signs of dyslexia in primary school children. (5) Within a total of 23 socio-environmental factors, only male gender, younger relative age, psychosocial adversity, smoking and prenatal exposure to alcohol associated with ADHD symptoms at preschool age using a novel method for handling correlated data. x Conclusions Traffic-related air pollution, smoking, alcohol, gender, relative age and psychosocial adversity were identified as important determinants of neurodevelopmental disorders.


Introducció La influència del medi ambient, i la seva interacció amb la genètica, pot explicar fins a la meitat de la variància dels trastorns del neurodesenvolupament. En aquesta tesi s’ha fet una revisió sobre la contaminació atmosfèrica i el desenvolupament neuropsicològic. S’han estudiat les trajectòries del desenvolupament de l'atenció en nens/es. Finalment, s’ha explorat l’associació entre factors socioambientals i indicadors d’alt risc de dislèxia i símptomes de TDAH (trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat). Mètodes Aquesta tesi forma part dels projectes BREATHE (BRain dEvelopment and Air polluTion ultrafine particles in scHool childrEn) i INMA (INfància i Medi Ambient). Resultats (1) Hem trobat suficient evidència d’una associació entre la contaminació atmosfèrica i un impacte negatiu en el desenvolupament neuropsicològic dels nens/es. (2) Hem detectat trajectòries del desenvolupament de l’atenció en nens/es de primària, diferenciant patrons per gènere i símptomes de TDAH. (3) Els nivells diaris de contaminació atmosfèrica relacionada amb el trànsit es van associar amb variacions diàries en els processos atencionals en nens/es de primària. (4) L'exposició prenatal, i en certa mesura la postnatal, a la contaminació atmosfèrica relacionada amb el trànsit va augmentar el risc de presentar indicadors de dislèxia en els nens/es d'educació primària. (5) D’entre un total de 23 factors socio ambientals, només el gènere masculí, menys edat relativa (els nens/es més petits de la classe), l'adversitat psicosocial, el tabaquisme i l'exposició prenatal a l’alcohol es van associar amb símptomes de TDAH a l'edat preescolar utilitzant un mètode novedós per analitzar dades correlacionades. xii Conclusions La contaminació atmosfèrica relacionada amb el trànsit, el tabaquisme, l'alcohol, el gènere, l’edat relativa i l'adversitat psicosocial es van identificar com a determinants importants dels trastorns del neurodesenvolupament.

Keywords

Neurodevelopmental disorders; Dyslexia; ADHD; Environment; Air pollution; Trastorns del neurodesenvolupament; Dislèxia; TDAH; Medi ambient; Contaminació atmosfèrica

Subjects

614 - Public health and hygiene. Accident prevention

Documents

tesg.pdf

930.4Kb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)