Empowerment and performance in Spanish local governments: The role of goal orientation and well-being of employees

Author

García Juan, Beatriz

Director

Escrig Tena, Ana Belén

Roca Puig, Vicente

Date of defense

2018-05-25

Pages

209 p.



Department/Institute

Universitat Jaume I. Escola de Doctorat

Doctorate programs

Programa de Doctorat en Economia i Empresa

Abstract

Although empowerment has emerged as a novel issue in the human resource management, it is less known and studied in the field of Public Administration, and, specifically, in Spanish local governments. Thus, this thesis focuses, through three different studies, on empirically analysing the relationship of structural and psychological empowerment with the employees' goal orientation and well-being, as well as with organisational performance. To do this, a multilevel quantitative design based on data from employees and human resource managers of Spanish local governments is used. From the results, these main conclusions are derived: the structural empowerment is strongly and positively associated with better organisational performance; feelings of psychological empowerment are related to greater job satisfaction and affective commitment, lower levels of job anxiety, and better organisational performance; learning goal orientation is positively associated with higher levels of psychological empowerment in employees.


Aunque el empowerment ha surgido como un tema novedoso en la gestión de recursos humanos, es menos conocido y estudiado en el campo de la Administración Pública, y, concretamente, en administraciones locales españolas. Así, esta tesis se centra, a través de tres diferentes estudios, en analizar empíricamente la relación del empowerment estructural y psicológico con las orientaciones a la meta y bienestar de los empleados, así como con los resultados organizativos. Para ello, se utiliza un diseño cuantitativo multinivel a partir de datos de empleados y responsables de recursos humanos de ayuntamientos españoles. De los resultados, se derivan estas principales conclusiones: el empowerment estructural se asocia positivamente con mejores resultados organizativos; los sentimientos de empoderamiento psicológico se relacionan con mayor satisfacción laboral y compromiso afectivo, menores niveles de ansiedad en el trabajo, y mejores resultados organizativos; la orientación a la meta de aprendizaje se asocia positivamente con mayores niveles de empowerment psicológico en los empleados.

Keywords

Structural empowerment; Psychological empowerment; Goal Orientation; Organisational performance; Well-being; Public sector

Subjects

331 - Labour. Employment. Work. Labour economics. Organization of labour. ; 35 - Public administration. Government. Military affairs

Knowledge Area

Negocis, administració i dret

Documents

2018_Tesis_Garcia Juan_Beatriz.pdf

3.837Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

This item appears in the following Collection(s)