Black mirrors: discipline and control in digital spaces / Espejos negros: disciplina y control en los espacios digitales

Author

Sala Díaz, José Manuel

Director

Walton, David

Date of defense

2017-09-15

Pages

224 p.



Department/Institute

Universidad de Murcia. Departamento de Filología Inglesa

Abstract

The purpose of this study is to determine the importance of Foucault’s Discipline and Punish (1977) and the representation of the digital in the latest movies and TV Shows, specially focusing on the series Black Mirror. I examine how these discipline societies are represented and I pay attention to how social media created disciplined bodies. The methodology I have followed to achieve this is to read these texts using Foucault, Baudrillard and other theories connected to control, surveillance and discipline. In the first chapter I will discuss how these characters have been shaped by the digital gadgets that craft their behaviour and relationships. In the second chapter my main aim is to portray how the mechanisms of social networks can be understood as agents of control. In the last chapter I will focus on TV Shows that shows a change of pattern in the way to portray the idea of the Panopticon in digital spaces. My main aim is to portray how the mechanisms of social networks can be understood as agents of control. I also examine if there is a new way to understand the Benthamite notion of the Panopticon in the light of the new digital tools and I discuss the ideas of the utopian, dystopian and heterotopias in different films and media, pointing out the ambiguous message about control that are represented in them.


El propósito de este estudio es determinar la importancia de la obra de Michael Foucault, Disciplina y Castigo (1977), y la representación de lo digital en las ‘últimas series de televisión y películas, prestando especial atención a la serie Black Mirror. Examino como estas sociedades de disciplina son representadas, sobre todo a la idea de cómo las diferentes redes sociales creando individuos disciplinados. La metodología que he seguido para llevar a cabo este análisis de manera correcta es leer estos textos usando a Foucault, Baudrillard y otras teorías conectadas a la idea del control, la vigilancia y la disciplina. En el primer capítulo hablaré de cómo los protagonistas de las diferentes películas y series han visto afectadas sus relacionadas y comportamientos por estos gadgets digitales. En el segundo capítulo de la serie es mi intención demostrar cómo las redes sociales pueden ser entendidas como agentes de control. Por último, en el tercer capítulo me centrar ‘e en las series de televisión que muestran un cambio de patrón respecto a la idea del Panóptico en los espacios digitales. Mi principal objetivo es reflejar cómo los mecanismos de las redes sociales pueden ser entendidos como agentes de control. También examino si hay una nueva manera de entender la noción del Panopticon en relación con las nuevas herramientas digitales. También hablo sobre las ideas de utopía, distopía y las hetereotopías en diferentes películas y series, señalando el ambiguo mensaje que representan en ellas.

Keywords

Internet (Red Informática); Cinematografía

Subjects

0 - Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications; 00 - Prolegomena. Fundamentals of knowledge and culture. Propaedeutics; 004 - Computer science and technology. Computing. Data processing

Knowledge Area

Artes y humanidades

Documents

TDSDJM.pdf

5.831Mb

 

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