Entorn en transformació i tercer sector. Capacitats organitzatives, prestació de serveis i rol polític. El cas de les associacions per la lluita contra l'exclusió social a Catalunya

Author

Pujol Furriols, Pilar

Director

Subirats, Joan (Subirats i Humet)

Date of defense

2004-03-31

ISBN

8468877522

Legal Deposit

B-36606-2004



Department/Institute

Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Política i de Dret Públic

Abstract

L'objectiu de la tesi és aproximar-se al coneixement del paper i funcionament de les organitzacions del tercer sector i a les característiques que presenten per fer front a la provisió de serveis de benestar i a la seva contribució en la participació política. Les pressions i impactes dels canvis socials de les últimes dècades han forçat a replantejar la distribució de rols socials i l'enfocament a prendre per encarar els afers comunitaris, en el que el tercer sector n'és un agent implicat. Aquestes pressions posen aquestes entitats davant de dilemes interns importants en referència al contrast entre la seva naturalesa organitzativa i les expectatives generades. <br/>En la part I de la tesi, d'introducció i metodologia, es presenten els orígens, objectius, oportunitats, preguntes i hipòtesis que es plantegen en la recerca.; així com el procés de recollida d'informació.<br/>La part II conté dos capítols. El primer introdueix el marc conceptual presentant les coordenades dels canvis en el camp social i polític que avui en dia condicionen la tasca de les organitzacions del tercer sector. El segon fa un repàs de les teories de l'organització com a base per ordenar la informació de la situació interna de les entitats.<br/>La part III conté dos capítols. El capítol tercer presenta les definicions de tercer sector: el paper que juguen i les seves especificitats organitzatives, amb l'objectiu d'introduir el marc sectorial en què operen les entitats de la recerca. I el capítol quart, que fa un recorregut pels corrents d'estudi i una presentació de les recerques de referència utilitzades per contrastar amb la situació de les entitats de la recerca del treball de camp.<br/>La part IV és la part central de l'estudi. Presenta les característiques de les organitzacions del tercer sector amb quatre capítols. Cada un d'ells inclou els conceptes teòrics, la situació genèrica a nivell de sector, entrant a la situació de les entitats a Catalunya i a l'Estat Espanyol i concretant la situació de les entitats que lluiten contra l'exclusió recollides durant el treball de camp. Els continguts dels quatre capítols són:<br/>Capítol cinquè, es treballa el sistema social. Descriu la disposició dels components interns i els rols i relacions entre les persones que formen els equips de treball intern i el lideratge. Fa referència tant als equips i persones que s'ocupen de la direcció com dels equips tècnics, tant contractats com de voluntariat. Realitza una petita reflexió sobre com s'organitzen els sistemes de comunicació interna, i finalment presenta els trets culturals comuns i les dinàmiques de poder. <br/>Capítol sisè, es treballa la situació en referència a l'estratègia i planificació. Descriu com es formulen els objectius, quins són els plantejaments de cara al futur i quines són les prioritats, quin tipus d'activitats s'ofereixen i com s'incorporen els usuaris. Presenta els sistemes de presa de decisions i les pautes de creixement per veure el moment pel qual passen les entitats estudiades. Treballa els processos d'introducció de canvis i els sistemes d'avaluació.<br/>Capítol setè, presenta els sistemes tècnics. Descriu el disseny i producció de serveis, els mecanismes de comunicació externa i de promoció. Quines són les fonts de finançament, la captació de recursos i el sistema de control econòmic. Fa també referència als aspectes relacionats amb la infrastructura, com les característiques dels locals i la seva ubicació.<br/>Capítol vuitè, treballa les relacions amb altres agents de l'entorn i la forma jurídica. Descriu els continguts, els beneficis i les limitacions de les relacions que s'estableixen amb els diferents grups d'interès de l'entorn, en concret a nivell de sector, amb els diferents nivells de l'administració pública, l'església i el món de l'empresa. Es fa referència, també, a la situació de modificació i adequació de les formes jurídiques.<br/>En la part V, es formulen unes conclusions i es fa una reflexió sobre les propostes de possibles suports al sector per fer front als nous reptes que han estat formulats en els estudis analitzats i fòrums de debat.


The aim of this thesis is to widen our understanding of the role and functioning of third sector organisations. What characteristics help them to offer social services provision and what do they contribute in the way of political participation? The impact and pressure of social changes in the last few decades have made it necessary to rethink social roles and reconsider what focus organisations should take in order to deal with the needs of the community in which the they are involved. These social pressures often result in internal difficulties, especially with reference to the organisational aspects and different expectations.<br/>The first part of the thesis, introduction and methodology, presents the origins, objectives and hypotheses that are treated in the research as well as presenting the methods used for data collection.<br/>Part two contains two chapters. The first introduces the conceptual framework by presenting the general aspects of social and political change that influence the work of third sector organisations nowadays. The second offers a summary of organisational theory as a base from which to analyse the information about the internal structure of the organisations.<br/>Part three contains two chapters. The third chapter presents definitions of third sector organisations, the role they play and their specific organisational characteristics. The aim is to explain the sector framework of the organisations in the research group. Chapter four offers a summary of current studies and references of other research that can be used to contrast the situation of the organisations that participated in this study.<br/>Part four is the central part of this study. It presents the different characteristics of third sector organisations in four chapters. Each one includes theoretical concepts, the generic situation of the sector, an analysis of the situation of the organisations within Catalonia and within the Spanish state and the presentation of the specific fieldwork data collected from organisations that fight against discrimination. The content of these four chapters is as follows.<br/>Chapter five considers the social system. It describes the internal structure and the roles and relationships that form between the people involved in internal working groups, including leadership issues. It studies not only the different directive bodies and individuals but also the practical work teams made up of paid and voluntary workers. There is a brief consideration of how internal communication systems are organised and finally an analysis of common cultural characteristics and power dynamics.<br/>In Chapter 6 strategy and planning structures are considered. It discusses how objectives are formed, what future planning is necessary, what are the priorities of the organisation, what activities should be offered and how should the organisation incorporate its users. It presents the different decision making processes and analyses the growth of the organisation in order to understand the current situation of each organisation in the study. There is also an analysis of the process by which changes can be introduced and working systems can be evaluated.<br/>Chapter seven considers the technical system. It describes the initial planning and production and different methods of publicity and external promotion. It analyses sources of funding, how to obtain resources and accounting systems. There is also a consideration of different aspects of the premises that the organisation uses.<br/>Chapter eight considers the relationships with other social agencies and legal entities. It describes the nature, benefits and limitations of the relationships that form between the organisations and other groups working in the same sector, public administration departments, the church and the business world.<br/>The fifth part offers the research conclusions and a discussion about the different proposals to improve the impact of third sector.

Keywords

Tercer sector; Associacions; Gestió

Subjects

34 - Law. Jurisprudence

Knowledge Area

Ciències Socials

Documents

ppf1de1.pdf

1.804Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)