Una reconsideració dels nombres enters per a l'ensenyament postobligatori. Pont didàctic entre la presentació empírica de la matemàtica escolar i el mètode constructiu de l'ensenyament superior

dc.contributor
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals
dc.contributor.author
Pujol Pujol, Romà
dc.date.accessioned
2011-04-12T14:34:33Z
dc.date.available
2009-09-25
dc.date.issued
2008-12-12
dc.date.submitted
2009-09-25
dc.identifier.isbn
9788469215036
dc.identifier.uri
http://www.tdx.cat/TDX-0925109-132759
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/4718
dc.description.abstract
La didàctica del nombre enter constitueix el centre d'interès d'aquesta investigació. Classifiquem les tipologies d'ensenyament de l'esmentat contingut curricular i focalitzem l'atenció en una d'elles, el mètode deductiu. Estudiem l'efecte que té la seva execució en l'aprenentatge dels estudiants així com en les dificultats que produeix.<br/>La proposta d'ensenyament que implementem neix de la resolució del problema dels nombres consecutius. A partir d'un treball experimental arribem a una introducció híbrida del nombre enter que connecta l'ensenyament deductiu amb el constructiu. Establim un pont didàctic entre el tractament empíric i intuïtiu del nombre enter, que caracteritza una primera introducció a l'ensenyament obligatori, i la presentació axiomàtica, pròpia de l'ensenyament superior.<br/>Organitzem una experimentació amb la finalitat de donar resposta a les dificultats que l'esmentat ensenyament produeix en els estudiants i a la incidència que té en el seu aprenentatge. Tractaments quantitatius i qualitatius faciliten diagnosticar el punt de partida a l'inici de batxillerat, avaluar la incidència de la proposta en l'aprenentatge dels participants, recollir les dificultats que viuen els discents i els errors que cometen per, finalment, presentar una valoració de la implementació realitzada als ulls de l'alumne.<br/>El marc teòric l'alimentem de reflexions didàctiques i possibles tractaments educatius que es poden donar al nombre enter, d'alguns apunts sobre la història del nombre negatiu que mostren la complexitat d'aquest contingut curricular i de recents recerques, diagnosis, disposicions educatives i extractes de llibres de text que permeten focalitzar les dificultats d'aprenentatge i preveure les mancances de l'ensenyament. Aquests fonaments els contrastem amb els resultats obtinguts per tal de mostrar, en atenció al context que ens ocupa, les conclusions de la recerca i diverses qüestions que suggereixen futures investigacions. <br/>En el terreny de les implicacions didàctiques, més enllà de l'àmbit d'acció de la investigació realitzada, mostrem com una petita pinzellada del mètode deductiu pot alimentar la primera introducció que actualment s'implementa en la matemàtica escolar a través de models concrets, empírics o físics.
cat
dc.description.abstract
The didactics of the whole number constitutes the key focus of this research. We classify the teaching typologies of said curriculum content and focus our attention on one of them, the deductive method. We study the effect of its execution on students' learning and also the difficulties that it brings with it.<br/>The teaching proposal which we implement is born out of the problem resolution of consecutive numbers. From an experimental study we arrive at a hybrid introduction of the whole number which connects the deductive teaching with the constructive one. We establish a didactic bridge between the empirical treatment of the whole number and the intuitive one, which characterises a first introduction to compulsory education, and axiomatic presentation, which is typical of higher education.<br/>We are organising an experiment in order to provide a solution to the difficulties that said teaching produces in students and the influence it has on their learning. Quantitative and qualitative processes facilitate the diagnosis of the starting point at the beginning of the "batxillerat" (A-level), the evaluation of the incidence of the proposal in the learning of those participating, the gathering of difficulties encountered by students and the errors they make to, finally, present an evaluation of the implementation from the point of view of the student.<br/>We feed the theoretical frame by didactic reflections and possible educational processes which can be given to the whole number, by some notes about the history of the negative number which demonstrate the complexity of this curriculum content and by recent research, diagnoses, educational provisions and extracts from textbooks which allow us to focus on the learning difficulties and foresee what teaching is lacking in.We contrast these foundations with the results obtained in order to demonstrate, in the context of what we are discussing, the research conclusions and diverse questions which future research suggests.<br/>In the field of didactic implications, beyond the scope of action of the investigation carried out, we show how a little brushstroke of deductive method can feed the first introduction that is implemented nowadays in school mathematics through specific empirical or physical methods.
cat
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Nombre
dc.subject
Enter
dc.subject
Matemàtica
dc.subject.other
Ciències Socials
dc.title
Una reconsideració dels nombres enters per a l'ensenyament postobligatori. Pont didàctic entre la presentació empírica de la matemàtica escolar i el mètode constructiu de l'ensenyament superior
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
511
cat
dc.contributor.authoremail
roma.pujol@uab.cat
dc.contributor.director
Deulofeu Piquet, Jordi
dc.contributor.director
Bibiloni Matos, Lluís
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
cat
dc.identifier.dl
B-18476-2009


Documents

rpp1de1.pdf

4.362Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)