Les representacions i l'ensenyament del temps històric. Estudis de cas en formació inicial de mestres de primària en Didàctica de les Ciències Socials

dc.contributor
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua, de la Literatura i de les Ciències Socials
dc.contributor.author
Santisteban Fernández, Antoni
dc.date.accessioned
2011-04-12T14:33:36Z
dc.date.available
2006-06-20
dc.date.issued
2005-10-11
dc.date.submitted
2006-06-20
dc.identifier.isbn
8468979163
dc.identifier.uri
http://www.tdx.cat/TDX-0620106-235409
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/4666
dc.description.abstract
Aquesta investigació és qualitativa, basada en estudis de cas i en l'observació de la pràctica. És una investigació crítica, vol canviar la realitat de la formació inicial per ensenyar el temps històric.<br/>Es fa una proposta d'estructura conceptual del temps històric, amb les aportacions de la filosofia, les ciències socials i en especial la història. Aquesta proposta s'utilitza per indagar en les representacions dels estudiants de mestre sobre el temps històric. <br/>Trenta i tres estudiants van contestar un qüestionari sobre el temps històric i es van seleccionar 9 estudiants que es van distribuir en tres grups. Es van establir tres tipologies d'estudiants: a) "pensador crític i constructor del futur"; b) "observador indiferent i descriptor del present"; c) "pensador determinista i enlluernat pel futur".<br/>Els estudiants van elaborar seqüències didàctiques relacionades amb el temps històric, les van portar a la pràctica i van fer una valoració crítica. Es van fer entrevistes als estudiants i als mestres tutors. L'investigador va observar dues sessions de la pràctica de cada estudiant.<br/>Les conclusions indiquen que els estudiants amb bones representacions del temps històric no sempre fan una bona pràctica. Al contrari també indiquen que una bona pràctica pot fer modificar unes representacions pobres.<br/>Un suggeriment final és aprofundir en la proposta conceptual del temps per la deconstrucció i la reconstrucció del temps en els estudiants.
cat
dc.description.abstract
This research is qualitative. It is based on case studies and on the observation of the practice. It is a critical investigation, it wants to change the reality of the initial preparation to teach the historical time.<br/>It makes a proposal of conceptual structure of the historical time, with the help of the philosophy, history and the social sciences contributions. This proposal is used to investigate in the representations of teacher's students about the historical time.<br/>Thirty three students answered a questionnaire about the historical time. Nine students were selected and distributed in three groups. We have defined three groups of students: a) "a critical thinker and the builder of the future"; b) "an indifferent observer and a describer of the present"; c) "a deterministic thinker and an admirer of the future".<br/>These students elaborated didactic sequences related with the historical time. They made the practice and they carried out a critical valuation. The researcher interviewed the students and the teachers. He observed each student's two practical sessions.<br/>The conclusions indicate that the students with good representations of the historical time don't always make a good practice. On the contrary a good practice can modify some poor representations of the historical time.<br/>A final suggestion is to deepen in the conceptual proposal of the time. It is necessary the deconstruction and the reconstruction of the historical time's concept.
cat
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Representacions
dc.subject
Formació Inicia
dc.subject
Temps Històric
dc.subject.other
Ciències Socials
dc.title
Les representacions i l'ensenyament del temps històric. Estudis de cas en formació inicial de mestres de primària en Didàctica de les Ciències Socials
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
37
cat
dc.contributor.authoremail
antoni.santisteban@urv.net
dc.contributor.director
Pagès, Joan (Pagès Blanch)
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.dl
B-7546-2006


Documents

asf1de1.pdf

6.768Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)