Mainstreaming sustainable development in eu climate, biodiversity and cohesion policies

Author

Cots, Francesc

Director

Tàbara, J. David (Joan David), 1964-

Etherington, John

Date of defense

2017-09-18

ISBN

9788449075001

Pages

224 p.



Department/Institute

Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals

Abstract

Los problemas ambientales y de sostenibilidad son cada vez más globalizados en términos de intensidad, interconectividad, variedad y alcance de sus impactos, así como las fuerzas socioeconómicas que los generan. El cambio climático, la escasez de agua, la contaminación, la pérdida de biodiversidad o el cambio en el uso de la tierra son problemas ambientales que no necesariamente encajan con la soberanía nacional, las jurisdicciones administrativas o las fronteras territoriales. Para afrontar estos desafíos, han surgido nuevos ámbitos políticos y circunscripciones que ya no corresponden a las divisiones que una vez fueron útiles para los objetivos particulares de los antiguos Estados-nación, sino que ahora se crean con otros nuevos objetivos de cooperación (incluyendo el medio ambiente y la sostenibilidad) que trascienden las fronteras internacionales. Las regiones transfronterizas o transfronterizas, comúnmente conocidas en el contexto europeo como Euroregiones o Euregios, han sido creadas a través de las fronteras estatales para disminuir el efecto limitador de las fronteras nacionales que a menudo actúan como barreras para la cooperación en un intento de redefinir la territorialidad estatal inducida por la frontera. Estos diseños institucionales pueden proporcionar en este contexto el marco o las plataformas políticas e institucionales adecuadas para promover los vínculos necesarios entre las diferentes redes de actores y dominios políticos en un territorio fronterizo concreto. Esto se da es especialmente en aquellas Euroregiones que coinciden con los límites geográficos de los recursos naturales existentes. Esta tesis tiene la intención de explorar dos cuestiones generales entrelazadas. Por una parte, analizar en qué medida las iniciativas de la política de cooperación transfronteriza de la UE han sido y son capaces de establecer asociaciones de colaboración eficaces entre organismos públicos locales adyacentes sujetos a diferentes sistemas jurídicos nacionales en los ámbitos del clima, la biodiversidad y el desarrollo regional de una manera que contribuya a la sostenibilidad. Por otro lado, queremos explorar hasta qué punto las consideraciones de desarrollo sostenible han sido incorporadas en estos tres ámbitos de una manera coherente de tal forma que contribuyan a fortalecer las capacidades institucionales para hacer frente a los cambios ambientales y sociales a nivel regional transfronterizo. Para responder a estas preguntas hemos utilizado diferentes metodologías a partir del análisis teórico de los elementos institucionales de las Eurorregiones, pero también una investigación cuantitativa sobre 46 Programas Operativos financiados con fondos europeos; así como un análisis más detallado y cualitativo de 2 estudios de caso en la frontera españolo-portuguesa - eurorregiones EURO AAA y EURO ACE- mediante entrevistas en profundidad y técnicas de taller combinadas con la formulación e integración de diferentes escenarios climáticos y socioeconómicos y sus vías institucionales asociadas. Los resultados revelan que las Euroregiones pueden considerarse como espacios transnacionales políticos situados más allá de la lógica territorial de los Estados nacionales o de las organizaciones supranacionales, con una gran capacidad a priori para integrar consideraciones de sostenibilidad debido a su carácter organizativo flexible e innovador. Sin embargo, los resultados también revelan una serie de limitaciones de las eurorregiones analizadas relativas a su bajo nivel de autonomía institucional, la falta de cooperación entre entidades nacionales, regionales y locales; la excesiva dependencia de los fondos europeos; la asimetría en las relaciones de poder entre los respectivos entornos institucionales español y portugués; y por último, pero no menos importante, una notable ausencia de un enfoque estratégico de desarrollo sostenible para las regiones que claramente incorpora el principio de precaución y el enfoque ecosistémico como elementos clave, lo que se refleja en la incapacidad de incluir escenarios climáticos en esas estrategias. Como resultado, esta situación pone de manifiesto que estas eurorregiones todavía tienen mucho camino por recorrer en términos de movilización política, construcción de la gobernanza y unificación estratégica en el sentido de integrar las consideraciones de sostenibilidad de manera global, sistemática y transformadora.


Environmental and sustainability related problems are increasingly becoming globalized in terms of their intensity, interconnectivity, variety and scope of their impacts as well as the ultimate socioeconomic forces that generate them. Climate change, water scarcity, pollution, loss of biodiversity, or land use change all of these are environmental problems that do not necessarily fit with national sovereignty, administrative jurisdictions or territorial boundaries. To address such challenges, new political arenas and constituencies have appeared that no longer correspond to the divisions that once were useful to the particular goals of the old nation-states, but are now created upon other new cooperation goals (including environment and sustainability) that transcend international borders. Cross-border or transborder regions, commonly known in the European context as Euroregions or Euregios, have been created across state borders in order to decrease the limiting effect of nation-state borders which often act as as barriers for cooperation in an attempt to redefine fixed, border-induced state territoriality. These institutional arrangements may provide in this context the adequate political and institutional framework or platforms to promote the necessary linkages among different networks of actors and policy domains in a particular cross border territory. This is specially the case of those Euroregions that fall and match within the geographical limits of the existing natural resources. This thesis intends to explore two intertwined overarching questions. On the one hand, we intend to look to what extent EU cross-border cooperation policy initiatives have been and are able to establish effective collaborative partnerships between adjacent local public bodies subject to different national legal systems in the domains of climate, biodiversity and regional development in ways that contribute to sustainability And on the other, we want to explore to what extent sustainable development concerns have been mainstreamed in these three domains in a coherent manner in a way that do actually contribute to strengthening the agent and institutional capacities to deal with societal and environmental changes at cross-border regional level. In order to respond to these questions, we have used different methodologies starting with the theoretical analysis of the institutional elements of Euroregions, but also a quantitative research on 46 European funded Operational Programmes; and a more in depth and qualitative analysis of 2 case studies in the Spanish Portuguese border - Euroregions EURO AAA and EURO ACE- using in depth interviews and workshop techniques combined with the formulation and integration of different climatic and socioeconomic scenarios and their associated institutional pathways. The results reveal the potential that Euroregions have to support sustainable development both from an operational and normative perspective. In particular these new institutional arrangements can be viewed as political transnational spaces situated beyond the territorial logic of either the nation states or the supranational organizations, with a great capacity a priori to integrate sustainability considerations due to their flexible and innovative organisational nature. However, Euroregions are now too dependent on external resources, so their leadership capacity and exchange of cognitive resources with other stakeholders to manage sustainability related common public concerns are still rather constrained. These limitations are related to their low level of institutional autonomy, the lack of cooperation among national, regional and local entities; the excessive dependence on European funds; the asymmetry in power relations within the respective Spanish and Portuguese institutional settings; and last but not least, because a notable absence of a strategic sustainable development approach for the regions that clearly incorporates the precautionary principle and the ecosystem approach as key elements, which is reflected by the failure to include climate change scenarios into those strategies. As a result, this situation evidences that such Euroregions have yet a far way to go in terms of political mobilization, governance building and strategic unification in the sense of integrating sustainability considerations in a comprehensive, systematic and transformative manner.

Keywords

Euroregió; Euroregión; Euroregion; Desenvolupament sostenible; Desarrollo sostenible; Susteinable development; Governança; Governanza; Govenzance

Subjects

32 - Politics

Knowledge Area

Ciències Experimentals

Documents

faco1de1.pdf

2.779Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
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