Personalidad y preferencias de uso en las redes sociales en línea

Author

Casado Riera, Carla

Director

Carbonell Sánchez, Xavier

Date of defense

2017-07-21

Pages

294 p.



Department/Institute

Universitat Ramon Llull. Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna

Abstract

Les dimensions dels cinc grans factors de la personalitat conegudes com Big Five (extraversió, neuroticisme, apertura, amabilitat i responsabilitat) s'han estudiat en relació als comportaments que tenen els usuaris a les xarxes socials en línia, específicament a Facebook. No obstant, Twitter i Instagram manquen de recerques en relació a l'estudi de la personalitat. Per això, aquesta tesi doctoral es centra en estudiar les preferències d'ús social, informatiu i professional a Twitter i Facebook, segons el model dels cinc grans, així com la influència de la personalitat en l'ús d’ Instagram. D'altra banda, s'analitzen les preferències d'ús per altres xarxes socials en línia com ara LinkedIn, Pinterest i YouTube, tenint present la influència de les variables sociodemogràfiques i la personalitat. Es va aplicar un qüestionari en línia als usuaris de xarxes socials compost pels següents instruments: 1) Qüestionari de dades sociodemogràfiques; 2) Qüestionari de xarxes socials; 3) Escala de l'ús social i informatiu de Facebook i Twitter (Hughes, Rowe, Batey i Lee, 2012), a la qual es van afegir sis ítems amb la finalitat d'analitzar l’ús professional; 4) NEO Five Factory Inventory (NEO-FFI: Costa i McCrae, 1992, adaptat a la població espanyola per Cordero, Pamos i Seisdedos, 1996); i 5) Qüestionari d’ Instagram per descriure l'ús d'aquesta xarxa social. La mostra total la van constituir 401 usuaris de xarxes socials en línia, 311 dones i 90 homes, amb edats compreses entre els 18 i els 57 anys, amb formació i situació laboral variades. Per a estudiar les diferències de personalitat a Instagram, es va seleccionar una submostra de 262 usuaris i es va comparar amb 139 no usuaris. Els principals resultats de la tesi mostren que: a) l'escala de l'ús de Facebook i Twitter adaptada a la població espanyola és un bon instrument per avaluar l'ús social, informatiu i professional d'aquestes xarxes socials; b) les persones més extravertides tendeixen a utilitzar Twitter amb finalitats informatives i Facebook (FB) per a socialitzar-se; c) la responsabilitat no s'associa a l'ús professional de FB ni Twitter però sí a Facebook en les persones amb estudis secundaris; d) les persones amb puntuacions més altes d'amabilitat tendeixen a utilitzar FB per a finalitats professionals, en edats compreses de 26 a 35 anys; e) els treballadors per compte propi més extravertits tendeixen a fer un ús professional de Facebook; f) el neuroticisme s'associa únicament a les persones amb estudis primaris, batxillerat i formació professional que fan un ús social de Facebook; g) A Instagram, les persones més extravertides tenen més seguidors, publicacions i segueixen a més usuaris i l'apertura es relaciona amb un major nombre de seguidors i publicacions; h) les persones que utilitzen Instagram són més extravertides que les que no disposen d'un compte en aquesta xarxa social; i) les dones mostren preferència per utilitzar Facebook i els homes YouTube; j) Instagram i YouTube són preferentment utilitzades pels usuaris de 18 a 25 anys i pels estudiants; k) LinkedIn és més utilitzada per les persones de 26 a 35 anys, pels majors de 36 anys, per persones amb formació de postgrau i universitària i per treballadors per compte d'aliè; l) la responsabilitat s'associa a l'ús de LinkedIn; i m) l'apertura s'associa tant a l'ús de LinkedIn com al de Pinterest. En conclusió, els cinc grans factors de la personalitat i les variables sociodemogràfiques influeixen en l'ús de Facebook i Twitter i en les preferències d'ús per altres xarxes socials com Instagram, LinkedIn, Pinterest i YouTube.


Las dimensiones de los cinco grandes factores de la personalidad conocidas como Big Five (extraversión, neuroticismo, apertura, amabilidad y responsabilidad) se han estudiado en relación a los comportamientos que tienen los usuarios en las redes sociales en línea, específicamente en Facebook. Sin embargo, Twitter e Instagram carecen de investigaciones en relación al estudio de la personalidad. Por ello, esta tesis doctoral se centra en estudiar las preferencias de uso social, informativo y profesional en Twitter y Facebook, según el modelo de los cinco grandes, así como la influencia de la personalidad en el uso de Instagram. Por otro lado, se analizan las preferencias de uso por otras redes sociales en línea como LinkedIn, Pinterest y YouTube, teniendo presente la influencia de las variables sociodemográficas y la personalidad. Se aplicó un cuestionario en línea a los usuarios de redes sociales compuesto por los siguientes instrumentos: 1) Cuestionario de datos socio-demográficos; 2) Cuestionario de redes sociales; 3) Escala del uso social e informativo de Facebook y Twitter (Hughes, Rowe, Batey y Lee, 2012), a la que se añadieron seis ítems con el fin de analizar su uso profesional; 4) NEO Five Factory Inventory (NEO-FFI: Costa y McCrae, 1992, adaptado a población española por Cordero, Pamos y Seisdedos, 1996); y 5) Cuestionario de Instagram para describir el uso de esta red social. La muestra total la constituyeron 401 usuarios de redes sociales en línea, 311 mujeres y 90 hombres, con edades comprendidas entre los 18 y los 57 años, con formación y situación laboral variadas. Para estudiar las diferencias de personalidad en Instagram, se seleccionó una submuestra de 262 usuarios y se comparó con 139 no usuarios. Los principales resultados de la tesis muestran que: a) la escala del uso de Facebook y Twitter adaptada a la población española es un buen instrumento para evaluar el uso social, informativo y profesional de estas redes sociales; b) las personas más extravertidas tienden a utilizar Twitter con fines informativos y Facebook (FB) para socializarse; c) la responsabilidad no se asocia al uso profesional de FB ni Twitter pero sí en Facebook en las personas con estudios secundarios; d) las personas con puntuaciones más altas de amabilidad tienden a utilizar FB para fines profesionales, en edades comprendidas de 26 a 35 años; e) los trabajadores por cuenta propia más extravertidos tienden a hacer un uso profesional de Facebook; f) el neuroticismo se asocia únicamente a las personas con estudios primarios, bachillerato y formación profesional que hacen un uso social de Facebook; g) En Instagram, las personas más extravertidas tienen más seguidores, publicaciones y siguen a más usuarios y la apertura se relaciona con un mayor número de seguidores y publicaciones; h) las personas que utilizan Instagram son más extravertidas que las que no disponen de una cuenta en esta red social; i) las mujeres muestran preferencia por utilizar Facebook y los hombres YouTube; j) Instagram y YouTube son preferentemente utilizadas por los usuarios de 18 a 25 años y por los estudiantes; k) LinkedIn es más utilizada por las personas de 26 a 35 años, por los mayores de 36 años, por personas con formación postuniversitaria y universitaria y por trabajadores por cuenta ajena; l) la responsabilidad se asocia al uso de LinkedIn; y m) la apertura se asocia tanto al uso de LinkedIn como al de Pinterest. En conclusión, los cinco grandes factores de la personalidad y las variables sociodemográficas influyen en el uso de Facebook y Twitter y en las preferencias de uso por otras redes sociales como Instagram, LinkedIn, Pinterest i YouTube.


The dimensions of the big five personality factors known as Big Five (extraversion, neuroticism, openness, agreeableness and conscientiousness) have been studied in relation to the behaviors that users have in online social networks, specifically on Facebook. However, Twitter and Instagram have a lack research in relation to the study of personality. Therefore, this doctoral thesis focuses on studying the preferences of social, informational and professional use on Twitter and Facebook, according to the model of the big five, as well as the influence of the personality in the use of Instagram. On the other hand, the use preferences by other online social networks like LinkedIn, Pinterest and YouTube are analyzed, taking into account the influence of sociodemographic variables and the personality. An online questionnaire has been administered to online social network users composed of the following instruments: 1) Socio-demographic data questionnaire; 2) Social Network Questionnaire; 3) Scale of the social and informative use of Facebook and Twitter (Hughes, Rowe, Batey and Lee, 2012), adding six items to analyze the professional use; 4) NEO Five Factory Inventory (NEO-FFI: Costa and McCrae, 1992, adapted to the Spanish population by Cordero, Pamos and Seisdedos, 1996); and finally; 5) The Instagram questionnaire to describe the use of this social network. The total sample consisted of 401 online social network users, 311 women and 90 men, ranging in age from 18 to 57 years, with varying training and employment status. To study the personality differences in Instagram, a sub-sample of 262 users was selected and compared with a 139 non-Instagram users. The main results of the thesis show that: a) the scale of the use of Facebook and Twitter adapted to the Spanish population is a good tool to evaluate the social, informative and professional use of these social networks; b) the most extraverted people tend to use Twitter for information purposes and Facebook (FB) to socialize; c) conscientiousness is not associated with professional use of FB or Twitter but yes on Facebook in people with secondary studies; d) people with higher ratings of agreeableness tend to use FB for professional purposes, aged between 26 and 35 years old; e) the most extraverted self-employed tend to make a professional use of Facebook; f) neuroticism is only associated with people with primary education, baccalaureate and training professional education that make a social use of Facebook; g) In Instagram, the most extraverted people have more followers, publications and follow more users and the openess is related to a greater number of followers and publications; h) people who use Instagram are more extraverted than those who do not have an account in this social network; i) women show a preference for using Facebook and men YouTube; j) Instagram and YouTube are preferably used by users from 18 to 25 years and also by students; k) LinkedIn is more used by people from 26 to 35 years old, people over 36 years of age, people with post-graduate training or university studies and by employees; l) conscientiousness is associated with the use of LinkedIn and; m) the openness is associated to both the use of LinkedIn and Pinterest. In conclusion, the big five personality factors and sociodemographic variables influence the use of Facebook and Twitter and use's preferences by other social networks such as Instagram, LinkedIn, Pinterest and YouTube.

Keywords

Personalidad; Redes sociales; Uso social; Uso profesional; Uso informativo; Facebook; Twitter; Instagram; Linkedln; Pinterest

Subjects

159.9 - Psychology; 30 -Social Sciences theories and methodologies. Sociography. Gender studies; 316 - Sociology

Knowledge Area

Ciències socials, periodisme i documentació

Documents

Tesi_Carla_Casado.pdf

2.248Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)