Un marco sistémico para el diseño y desarrollo de un titulación universitaria de grado en un ámbito de conocimiento emergente: la experiencia del GMUOC en un ámbito de conocimiento emergente: la experiencia del GMUOC

Author

Giménez Prado, Ferran

Director

Santamaría Pérez, Eugènia

Codirector

Sigalés i Conde, Carles

Date of defense

2016-02-05

Pages

278 p.



Department/Institute

Universitat Oberta de Catalunya. Internet Interdisciplinary Institut (IN3)

Abstract

Aquesta tesi investiga el que significa la implementació d'un nou grau per a una àrea de coneixement emergent, i els factors clau implicats en el seu desenvolupament. Seguint la metodologia de la Grounded Theory, s'investiga l'experiència de creació del grau Multimèdia de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) mitjançant l'anàlisi documental, entrevistes en profunditat als participants (professors, administradors i estudiants) i la comparació i el contrast de les dades del cas particular amb la literatura. Aquesta investigació mostra que la creació d'un nou títol de grau universitari per a un camp de coneixement emergent és el resultat d'un conjunt de processos interrelacionats que condueixen al desenvolupament d'un microsistema. Una nova realitat que, per assolir la maduresa, passa a través de 3 etapes diferents d'evolució caracteritzades per posicionar el nucli de l'activitat generadora de valor en diferents capes del sistema. El marc conceptual obtingut com a producte d'aquest treball de recerca és una eina útil per analitzar els elements que formen part de la problemàtica de respondre a les oportunitats que planteja l'aparició de noves àrees de coneixement des d'una perspectiva sistèmica i interdisciplinària.


Esta tesis investiga lo que significa la implementación de un nuevo grado para un área de conocimiento emergente, y los factores clave implicados en su desarrollo. Siguiendo la metodología de la Grounded Theory, se investiga la experiencia de creación del grado Multimedia de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) mediante el análisis documental, entrevistas en profundidad a los participantes (profesores, administradores y estudiantes) y la comparación y el contraste de los datos del caso particular con la literatura. Esta investigación muestra que la creación de un nuevo título de grado universitario para un campo de conocimiento emergente es el resultado de un conjunto de procesos interrelacionados que conducen al desarrollo de un microsistema. Una nueva realidad que, para alcanzar la madurez, pasa a través de 3 etapas diferentes de evolución caracterizadas por posicionar el núcleo de la actividad generadora de valor en diferentes capas del sistema. El marco conceptual obtenido como producto de este trabajo de investigación es una herramienta útil para analizar los elementos que forman parte del desafío de responder a las oportunidades que plantea la aparición de nuevas áreas de conocimiento desde una perspectiva sistémica e interdisciplinar.


This thesis investigates what the implementation of a new degree for an emerging area of knowledge entails and the key factors involved in its development. Following the grounded theory methodology, the experience of creating the Bachelor's Degree in Multimedia at the Universitat Oberta de Catalunya (UOC) is analysed through documentary analysis, in-depth interviews with participants (teachers, administrators and students) and comparing and contrasting the data from that particular case with the literature. This research shows that the creation of a university undergraduate degree for an emerging field is the result of a set of linked processes that lead to the development of a micro-system. It is a new reality that, to reach maturity, must go through 3 different stages of evolution characterized by positioning the core of the value-generating activity in different layers of the system. The conceptual framework obtained as a product of this research work is a useful tool for analysing the elements that make up the challenge of meeting the opportunities posed by the emergence of new knowledge areas from a systemic and interdisciplinary perspective.

Keywords

disseny curricular; innovació educativa; emprenedoria; gestió educació superior; diseño curricular; innovación educativa; emprendimiento; gestión educación superior; curriculum design; innovation education; entrepreneurship; higher education management

Subjects

3 - Social Sciences

Knowledge Area

Educació

Documents

Memoria+Tesis+Doctoral+Ferran+Gimenez++2015.pdf

5.266Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

This item appears in the following Collection(s)