De los teatros anatómicos a 'Oh! Uomo', de Yervant Gianikian y Angela Ricci Lucchi: una arqueología de la mirada médica del cuerpo

dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació
dc.contributor.author
Ruiz, Paula Arantzazu
dc.date.accessioned
2017-04-05T10:15:08Z
dc.date.available
2017-07-30T05:45:11Z
dc.date.issued
2017-01-31
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/402100
dc.description.abstract
Modern consciousness of the body is due to a number of epistemological processes that took place during the Renaissance. The practice of the anatomy in the anatomical theaters helped to shape and to develop an image of the human body, compiled in the anatomical atlas. Andreas Vesalius’ De humani corporis fabrica libri septem is recognised as the most influential above all. With the advent of the technologies of mechanical reproduction of images during the mid-nineteenth century, a new regime of visualization was born only to redefine the images of the human body in the field of the neurosciences. Atlas of surgical and neurological films such as Camillo Negro’s La neuropatologia (1908) will help scientists to encode and decode pathologies, but the stories of those films are also stories of bodies subjected to a violent apparatus, as the Italian filmmakers Yervant Gianikian and Angela Ricci Lucchi expose in Oh! Uomo (2004).
en_US
dc.description.abstract
La conciencia moderna del cuerpo y su lugar en el mundo se deben a un número de procesos epistemológicos ocurridos durante el Renacimiento. La práctica de la anatomía en los teatros anatómicos ayudó a modelar una imagen del cuerpo humano y desarrollar un régimen visual recopilado en atlas anatómicos, el más conocido el De humani corporis fabrica libri septem (1543), de Andrés Vesalio. Con la irrupción de las tecnologías de reproducción mecánica de imágenes a mediados del siglo XIX, nace otro régimen que redefinirá las imágenes del cuerpo en el campo de la neurología. Atlas de cine quirúrgico y neurológico como La neuropatología (1908), de Camillo Negro, ayudarán a los científicos a codificar patologías, pero los relatos de esos filmes son también narraciones de cuerpos sometidos a un dispositivo médico-científico violento, tal y como exponen los cinestas italianos Yervant Gianikian y Angela Ricci Lucchi en su película Oh! Uomo (2004).
en_US
dc.format.extent
222 p.
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dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
spa
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dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
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dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Cine médico
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dc.subject
Cine neurológico
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dc.subject
La neuropatología
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dc.subject
Camillo Negro
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dc.subject
Primera Guerra Mundial
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dc.subject
Yervant Gianikian
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dc.subject
Angela Ricci Lucchi
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dc.subject
Oh! Uomo
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dc.subject
Medical film
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dc.subject
Neurological film
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dc.subject
First World War
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dc.title
De los teatros anatómicos a 'Oh! Uomo', de Yervant Gianikian y Angela Ricci Lucchi: una arqueología de la mirada médica del cuerpo
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
316
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dc.contributor.authoremail
paula_aran@yahoo.com
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dc.contributor.director
Pintor Iranzo, Ivan
dc.embargo.terms
6 mesos
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dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Programa de doctorat en Comunicació


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