Overeducation: incidence, persistence and institutional differences across countries: the influence of field of study and social origin on graduates' overeducation risk

Author

Capsada-Munsech, Queralt

Director

Ortiz Gervasi, Luis

Date of defense

2016-10-18

Pages

231 p.



Department/Institute

Universitat Pompeu Fabra. Departament de Ciències Polítiques i Socials

Doctorate programs

Programa de doctorat en Ciències Polítiques i Socials

Abstract

This dissertation studies overeducation incidence and persistence among graduates from different fields of study and social origin from a social stratification standpoint. Empirical research has shown that overeducation probability varies across graduates from different fields of study and social origin, but the relevance of social background in predicting overeducation might differ depending on the field of study of graduation. This research explores the (in)existence of the unevenly distributed effect of social origin on overeducation probability across fields of study from a cross-sectional, cross-national and longitudinal perspective. The dissertation is structured in three empirical articles, preceded by an introduction and a methodological chapter discussing overeducation measurement. The first empirical article focuses on the overeducation incidence of a sample of Italian graduates from different fields of study and social origin. The second article assesses the different strengths of field of study and social origin in predicting overeducation risk across countries with different arrangements in their national education systems. Finally, the third article addresses overeducation persistence and the variation in graduates’ likelihood of exiting overeducation across fields of study and social origin.


Aquesta tesis doctoral estudia la incidència i la persistència en la sobreeducació entre els graduats universitaris de diferents camps d’estudi i origen social des de la perspectiva de l’estratificació social. La recerca empírica ha mostrat que la probabilitat de sobreeducació varia en funció del camp d’estudi i l’origen social, però la rellevància de l’origen social a l’hora de predir la sobreeducació pot variar en funció del camp d’estudi de graduació. La present investigació explora la possible existència d’aquest efecte diferenciat de l’origen social segons el camp d’estudi en la probabilitat de sobreeducació des d’una perspectiva transversal, longitudinal i comparada entre països. Aquesta tesis doctoral està estructurada en tres articles empírics, precedits per una introducció i un capítol metodològic on es discuteixen les diferents formes de mesurar la sobreeducació. El primer article empíric es centra en la incidència de la sobreeducació utilitzant una mostra representativa de graduats universitaris italians de diferents camps d’estudi i origen social. El segon article aborda la variació en la capacitat predictiva que el camp d’estudi i l’origen social tenen en la sobreeducació en diferents tipus de sistemes educatius. Finalment, el tercer article estudia la persistència en la sobreeducació i les diferents probabilitats de sortir-ne segons el camp d’estudi i origen social del graduat universitari.

Keywords

Overeducation; Social stratification; Field of study; Graduates; School-to-work transitions; Sobreeducació; Estratificació social; Camp d’estudi; Graduats unviersitaris; Transició dels estudis al treball

Subjects

316 - Sociology

Documents

tqcm.pdf

2.401Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

This item appears in the following Collection(s)