Parlar per avaluar en Educació per a la Sostenibilitat: Anàlisi del discurs avaluatiu de mestres i educadors/es ambientals en contextos dialògics.

Author

Grau Roca, Pere

Director

Espinet Blanch, Mariona

Date of defense

2016-09-27

ISBN

9788449068461

Pages

622 p.



Department/Institute

Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals

Abstract

En aquesta recerca s’analitza el discurs avaluatiu de mestres i educadors ambientals en contextos dialògics, així com la seva funcionalitat a l’hora de provocar canvis en activitats d’Educació per a la Sostenibilitat que giren al voltant de l’agroecologia escolar. Aquestes activitats, formen part d’un programa educatiu (PDE) de l’ajuntament de Sant Cugat del Vallès. Quan es planteja d’avaluar aquestes noves activitats, es fa amb la idea d’introduir una innovació en el camp de l’avaluació de l’Educació per a la Sostenibilitat. Aprofitant la importància del gir dialògic en la nostra societat actual i basant-nos en la inspiració de la quarta generació d’avaluació de Guba i Lincoln, es va pensar en fer unes trobades on hi participessin els principals actors del fenomen que es valora i que aquesta avaluació es fes a través de la paraula, en trobades on s’arribés a formular propostes de millora de les activitats, a través de la negociació i el consens. Els diàlegs cogeneratius eren l’eina perfecta ja que no només s’estava recollint informació sinó que es generava coneixement. El focus de l’anàlisi es situa en un dels diàlegs cogeneratius al voltant de l’Educació per a la Sostenibilitat (DICES), que es van realitzar per avaluar les activitats seleccionades del PDE. En aquestes trobades hi participen mestres i educadors/-es ambientals que les realitzen, així com el tècnic de l’ajuntament que coordina el programa educatiu. En aquesta recerca s’ha seleccionat el DICES de l’activitat “Fem oli!”, que és una de les trobades que va generar més canvis a l’activitat. Analitzem el discurs avaluatiu dels participants, caracteritzant per una banda el discurs valoratiu que es categoritza a partir de la teoria de la valoració de White (2000) i el discurs en Educació per a la Sostenibilitat (les diferents temàtiques que es valoren: continguts, entorn, material, participació,...). A més a més s’analitza la funcionalitat d’aquest discurs avaluatiu a través de la identificació de diferents tipologies d’interacció i de seqüències d’interacció que conformen diàlegs cogeneratius que sorgeixen de tensions que tenen lloc durant el desenvolupament del DICES. S’incorpora al disseny avaluatiu de la recerca, la realització d’una trobada amb els educadors/-es per rebre el seu feed- back de les propostes generades al DICES. L’anàlisi d’aquesta part de l’avaluació, ajuda a comprendre millor la funcionalitat del discurs avaluatiu. L’anàlisi que es realitza comença amb l’elaboració d’una transcripció de la conversa que té lloc al DICES, la fragmentació d’unitats d’anàlisi i la codificació. L’anàlisi dels resultats es fa a un nivell simple, amb la caracterització del tipus d’intervencions, els temes de discurs en EpS i com és el discurs valoratiu dels participants. També es tenen en compte les relacions que es generen entre les categories d’anàlisi: comparativa d’ús de categories, la distribució al llarg del DICES,.... Finalment, en un anàlisi més funcional, s’identifiquen les interaccions, els diàlegs cogeneratius i les tensions que permeten relacionar el discurs avaluatiu dels participants amb la incorporació de les propostes de millora a les activitats revisades. Com a resultats més destacats de la recerca, podem dir que el discurs avaluatiu dels participants al DICES és molt similar, sobretot pel que fa al discurs valoratiu, però en canvi si que es detecten diferencies significatives en els temes que més es valoren corresponents al discurs en EpS. Pel que fa a la funcionalitat, és demostra la relació que existeix entre les propostes que es generen als diàlegs cogeneratius i la seva incorporació a les activitats avaluades. Per altra banda, també validem els Diàlegs Cogeneratius en Educació per a la Sostenibilitat (DICES), com una eina eficaç en l’avaluació d’activitats i una innovació en el camp de l’educació per a la sostenibilitat.


In this research we analyse the evaluative discourse of teachers and environmental educators within dialogical contexts and their functionality to trigger changes in education for sustainability activities in scholar agroecology. These activities refer to an educative program named (PDE) that Sant Cugat’s Municipality offered to the schools of the town. To conduct the research, we started to formulate the new activities evaluation, keeping in mind the need to introduce an innovative way of evaluation in the context of sustainability education. The relevance of the dialogical turn in our society, with the inspiration of Fourth Generation Evaluation (Guba & Lincoln, 1989) were key factors to choose the organisation of meetings with the main actors of the activities to be evaluated. The evaluation it was specifically channelled via conversations, where participants generate proposals to make better activities, using negotiation and consensus. The cogenerative dialogues were the perfect tool, not only because enabled us to collect information, but also they generate knowledge. The research focus of the analysis is placed in one of the Cogenerative Dialogues about Education for Sustainability (DICES – the acronym in Catalan-), developed to evaluate the selected Education for Sustainability. The participants in the meetings were teachers and environmental educators who participated in the activities object of evaluation, as well as the municipality technician who coordinates the educative program. The DICES research project selected it is about the activity “Fem oli!” (We elaborate oil!). We choose this topic because in the meetings participants contributed with several proposals and this brought more opportunities for change to the activity. In this research, we analyse the evaluative discourse of participants in DICES, from two sides: one about valuable discourse categorised by the Appraisal theory (White, 2000) and on the other hand, Education for Sustainability discourse, categorised with different subjects as didactic strategies, material, participation, contents, etc. Furthermore, we analyse the functionality of evaluative discourse trough the identification of different interactional scenarios that become cogenerative dialogues. These started by tensions which emerged during the development of DICES. We incorporated a feed-back with environmental educators in the evaluative design of the research to listen their opinions about the improvements for the evaluated activity, suggested during DICES. As a result, some of these proposals were rejected and some new ones were considered in the evaluative process. The methodology of analysis began with the transcription of the discourse generated in DICES, the fragmentation of the units of analysis and the codification of them. The analyses of the results is simple: mainly because we seek what are the different interventions used by participants, the topics of education for sustainability (EpS) discourse, and the kind of valuable discourse deployed in the interactions. Afterwards, we develop a complex analysis, where we work stating the relation among categories: checking the results, identifying how the categories are distributed along the DICES development, etc. Finally, with a functional analysis, we determine the interactions developed cogenerative dialogues and tensions. All this information has helped us to connect the evaluative discourse of participants with the incorporation improvements in the revised activities. The main results of this research are the following: - The evaluative discourse of participants in DICES is similar among them, above all about valuable discourse. - We discover significant differences about the themes most valuated by participants in relation in EpS discourse. - In relation with the functionality, the connection between proposals generated in DICES and their implementation in evaluated activities is demonstrated thanks to this research. Furthermore, we validate the Cogenerative Dialogues in Education for Sustainability (DICES), as an effective tool to evaluate activities, and an innovation in Education for Sustainability field.

Keywords

Educació per a la sostenibilitat; Educación para la sostenibilidad; Education for sustainability; Avaluació; Evaluación; Evaluation; Diàleg cogeneratiu; Diálogo cogenerativo; Cogenerative dialogue

Subjects

37 - Education

Knowledge Area

Ciències Socials

Documents

pgr1de1.pdf

4.326Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

This item appears in the following Collection(s)