Money, rituals, and self-control: essays on consumer behaviour

dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament d'Economia i Empresa
dc.contributor.author
Pagà Peris, Roger
dc.date.accessioned
2016-11-23T12:06:53Z
dc.date.available
2016-11-23T12:06:53Z
dc.date.issued
2016-11-02
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/397800
dc.description.abstract
The present thesis focuses on three topics within the domain of consumer behavior: self-regulation, the psychological consequences of money, and consumption rituals. The first chapter, devoted to self-regulation, presents a new moderator for the ego depletion effect: velocity feedback. Velocity feedback refers to the perceived speed at which a goal is attained. Three laboratory experiments show that fast velocity feedback can prevent the ego depletion effect and that slower-than-expected velocity feedback can create the ego depletion effect. The second chapter, devoted to the psychological consequences of money, explores the surprising relationship between reminders of money abundance and life meaningfulness. Two laboratory experiments show that individuals who have been reminded of money report having a more meaningful life. This relationship is shown to be fully mediated by self-esteem. The third chapter, devoted to consumption rituals, explores the effect of sharing a consumption ritual on interpersonal attraction. Two laboratory experiments show that when people follow a consumption ritual, they evaluate others who follow the same ritual more positively: an appreciation effect. The appreciation effect was found to be partially mediated by one's feelings of pride, and moderated by whether the target person enjoys the product associated to the ritual.
en_US
dc.description.abstract
Esta tesis se centra en tres temas de la literatura sobre comportamiento del consumidor: la auto-regulación, las consecuencias psicológicas del dinero, y los rituales de consumo. El primer capítulo, dedicado a la auto-regulación, presenta un nuevo moderador para el efecto de ego depletion: velocity feedback. Se entiende por velocity feedback la rapidez percibida con la que se alcanza una meta u objetivo. Tres experimentos de laboratorio muestran que el efecto de ego depletion puede ser neutralizado por una velocity feedback elevada pero generado por una velocity feedback más lenta de lo previsto. El segundo capítulo, dedicado a las consecuencias psicológicas del dinero, explora la sorprendente relación entre los recordatorios de abundancia de dinero y el sentido de la vida. Dos experimentos de laboratorio muestran que los individuos a quienes se les ha activado el concepto de abundancia de dinero reportan que su vida tiene más sentido. Esta relación está completamente mediada por la autoestima. El tercer capítulo, dedicado a los rituales de consumo, explora el efecto que compartir un ritual de consumo tiene en la atracción interpersonal. Dos experimentos de laboratorio muestran que la gente que sigue un ritual de consumo evalúa a otros que también lo siguen más positivamente. Este efecto está parcialmente mediado por los sentimientos de orgullo, y moderado por el hecho de si la otra persona disfruta o no el producto asociado al ritual.
en_US
dc.format.extent
70 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
en_US
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Self-regulation
en_US
dc.subject
Self-control
en_US
dc.subject
Ego depletion
en_US
dc.subject
Velocity feedback
en_US
dc.subject
Money
en_US
dc.subject
Priming
en_US
dc.subject
Life meaning
en_US
dc.subject
Consumption rituals
en_US
dc.subject
Attitudinal similarity
en_US
dc.subject
Interpersonal attraction
en_US
dc.subject
Auto-regulación
en_US
dc.subject
Auto-control
en_US
dc.subject
Dinero
en_US
dc.subject
Primado
en_US
dc.subject
Sentido de la vida
en_US
dc.subject
Rituales de consumo
en_US
dc.subject
Semejanza actitudinal
en_US
dc.subject
Atracción interpersonal
en_US
dc.title
Money, rituals, and self-control: essays on consumer behaviour
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
33
en_US
dc.contributor.authoremail
roger.paga@upf.edu
en_US
dc.contributor.director
Baucells, Manel
dc.contributor.director
Cornelissen, Gert
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Programa de doctorat en Economia, Finances i Empresa


Documents

trpp.pdf

373.2Kb PDF

This item appears in the following Collection(s)