La representació de la dona en l'obra d'Hermen Anglada-Camarasa

Autor/a

Ribot-Bayé, Cristina

Director/a

Antich, Xavier

Fecha de defensa

2016-02-11

Páginas

729 p.



Departamento/Instituto

Universitat de Girona. Departament d'Història i Història de l'Art

Resumen

Hermenegild Anglada-Camarasa (1871-1959) va ser un artista català amb una trajectòria professional remarcable que es va estendre al llarg de la primera meitat del segle XX, en l’àmbit nacional però fonamentalment en l’internacional. Des d’aleshores, però sobretot a partir de l’últim quart del segle XX, s’ha generat discussió a l’entorn de la seva vida i obra, encara que des d’un punt de vista majoritàriament històric i biogràfic, i fora de tot context acadèmic. Les seves representacions de dones, que conformen un dels motius més rellevants de la seva obra plàstica, prenen diferents formes, característiques i noms, però totes esdevenen el reflex d’unes ideologies i creences pròpies de les societats contemporànies a ell: les cortesanes parisenques, les gitanes, les folklòriques espanyoles, ja siguin andaluses o madrilenyes, les dames aristòcrates o les mallorquines. A través d’una metodologia interdisciplinària que integra les teories feminista, marxista i postcolonial, s’observa que aquestes representacions de dones d’Anglada-Camarasa esdevenen el reflex d’una societat viscuda per l’artista i que emfasitza les diferències i els conflictes entre gèneres, classes socials i grups ètnics. Aquestes figures angladianes pretenen potenciar els estereotips, allunyats de la realitat en diferents graus, que Occident ha abocat sobre aquests models iconogràfics femenins. L’objectiu del projecte de recerca, doncs, és, a partir de les disciplines de la Història de l’art i l’Estètica i la Teoria de l’art, localitzar i deconstruir els tòpics d’origen romàntic i divuitesc que afecten diferents models o prototipus de dona emprats per Anglada i que eliminen la frontera entre imatge i realitat.


Hermen Anglada-Camarasa (1871-1959) was a Catalan artist with a remarkable career through the first half of the twentieth century. Their life and works have given rise to a big discussion since the last quarter of the twentieth century. However, the bibliography has taken a largely historical and biographical point of view out of academic context. His depictions of women are one of the most important motifs of his artistic work. They take different forms, features and names, as a reflection of the ideologies and beliefs of their societies: the Parisian courtesans, the Gypsy women, the Spanish folk women, whether Andalusian or Madrilenian, the aristocrat ladies or the Majorcan women. Through an interdisciplinary methodology based on Feminism, Marxism and Postcolonialism, one can notice that Anglada-Camarasa’s depictions of women reflect a society experienced by the artist. Moreover, their female depictions emphasize difference and unrest between genders, social classes and ethnic groups. These Angladian figures strengthen the iconographic female prototypes and stereotypes created by The West during the Romanticism. Therefore, the aim of this research project is to locate and deconstruct these stereotypes from the disciplines of Art History and Aesthetics and Art Theory. This view obviously regulated the different female prototypes depicted by Anglada and erased the borders between image and reality.

Palabras clave

Anglada i Camarasa, Hermenegild, 1871-1959; Art modern; Arte moderno; Modern art; Dones en l'art; Women in art; Mujeres en el arte; Feminisme; Feminism; Feminismo; Marxisme; Marxism; Marxismo; Postcolonialisme; Postcolonialism; Postcolonialismo; Estètica moderna; Aesthetics, Modern; Iconografia de la dona; Iconography of women; Iconografía de la mujer

Materias

75 - Pintura

Documentos

tcrb1de1.pdf

16.99Mb

 

Derechos

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)