El tobogan interactiu: aproximació etnogràfica a un disseny de realitat mixta

dc.contributor
Universitat Oberta de Catalunya. Internet Interdisciplinary Institut (IN3)
dc.contributor.author
Ferrer Rosera, Jaume
dc.date.accessioned
2016-04-01T07:54:27Z
dc.date.available
2016-04-01T07:54:27Z
dc.date.issued
2016-01-15
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/368227
dc.description.abstract
Aquesta tesi proposa el seguiment en profunditat d'un procés de disseny i d'implementació d'un artefacte interactiu. Explora l'agència de dissenyadors, usuaris i artefactes interactuant junts i configurant processos que van més enllà de la producció d'un objecte acabat. També mostrar com el disseny d'interactius no només és un disseny de tecnologia, sinó també de context d'ús i on els processos socials -entre humans i no humans, també- juguen un paper determinant. La visió del codisseny que es proposa obre una mirada crítica sobre com entenem actualment els processos de disseny i els agents implicats, qüestionant que el centre d'atenció es posi en l'experiència d'usuari sense tenir en compte l'experiència dels propis dissenyadors i el context d'ús. Metodològicament, aquesta tesi revela com quan el dissenyador experimenta amb diferents mètodes etnogràfics la seva forma de comprendre el món requereix no només observar i descriure, sinó també fer i donar forma a la pròpia tecnologia.
cat
dc.description.abstract
Esta tesis propone el seguimiento en profundidad de un proceso de diseño y de implementación de un artefacto interactivo. Explora la agencia de diseñadores, usuarios y artefactos interactuando juntos y configurando procesos que van más allá de la producción de un objeto terminado. También muesra cómo el diseño de interactivos no sólo es un diseño de tecnología, sino también de contexto de uso y donde los procesos sociales -entre humanos y no humanos, también- juegan un papel determinante. La visión del codiseño que se propone abre una mirada crítica sobre cómo entendemos actualmente los procesos de diseño y los agentes implicados, cuestionando que el centro de atención se ponga en la experiencia de usuario sin tener en cuenta la experiencia de los propios diseñadores y el contexto de uso. Metodológicamente, esta tesis revela que cuando el diseñador experimenta con diferentes métodos etnográficos su forma de comprender el mundo requiere no sólo observar y describir, sino también hacer y dar forma a la propia tecnología.
spa
dc.description.abstract
This Ph.D. thesis proposes to follow a design and implementation process of an interactive artifact. It explores the agency of designers, users and devices interacting together and forming processes that go beyond the production of a finished object. It also shows how the design of interactive artifacts is not only the development of a technology but also the configuration of a context of use t where social processes among humans and non-humans, play a decisive role. The proposed vision of co-design opens a critical view at how we currently understand design processes and stakeholders. I argue that in interactive design the experience of users include the experience of the designers and that the non-human components play also a significative role in how thee artifact becomes. Methodologically, this PhD dissertation reveals how the designer needs to make and shape technology, not only observe and describe, when he experiments with different ethnographic methods to understand the world.
eng
dc.format.extent
370 p.
cat
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
cat
dc.publisher
Universitat Oberta de Catalunya
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
disseny
cat
dc.subject
codisseny
cat
dc.subject
usuari
cat
dc.subject
mètodes etnogràfics
cat
dc.subject
realitat mixta
cat
dc.subject
diseño
cat
dc.subject
codiseño
cat
dc.subject
usuario
cat
dc.subject
métodos etnográficos
cat
dc.subject
realidad mixta
cat
dc.subject
design
cat
dc.subject
codesign
cat
dc.subject
user
cat
dc.subject
ethnographic method
cat
dc.subject
mixed reality
cat
dc.subject.other
Disseny d'interacció
cat
dc.title
El tobogan interactiu: aproximació etnogràfica a un disseny de realitat mixta
cat
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
00
cat
dc.subject.udc
004
cat
dc.subject.udc
39
cat
dc.subject.udc
74
cat
dc.contributor.director
Ardèvol Piera, Elisenda
dc.contributor.director
Parés, Narcís, 1966-
dc.embargo.terms
cap
cat
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.dl
B 1693-2016
cat


Documents

tesi_jaumeFerrerRosera_28-9-2015.pdf

11.23Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)