Estilos cognitivos y programa psicofisiológico de respiración para la regulación de la ansiedad aplicado en jóvenes aspirantes a socorristas acuáticos

Author

Herrera Garin, Marcela

Director

Estáun Ferrer, Santiago

Date of defense

2016-01-26

ISBN

9788449044717

Pages

210 p.



Department/Institute

Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació

Abstract

Aquesta tesi doctoral titulada Estils cognitius i programa psicofisiològic de respiració per a la regulació de l'ansietat aplicat en joves aspirants a socorristes aquàtics, aborda dos objectius generals: 1. Analitzar i avaluar la relació existent entre la Dependència de camp (DC) i Independència de Camp (IC) i nivells d'ansietat cognitiva, somàtica i autoconfiança en proves de selecció de joves aspirants a tècnics de socorrisme aquàtic a partir d'un programa de respiració. 2. Obtenir un perfil dels aspirants a tècnics de socorrisme aquàtic entre els anys 2010 i 2013. Amb la finalitat de respondre'ls la tesi aborda en la seva part teòrica el concepte d'estil cognitiu (DIC). La DIC es constitueix en una dimensió, en un dels pols de la qual se situarien els subjectes «Independents de camp» (lC), caracteritzats per la seva major aptitud reestructuradora, analítica, la seva autonomia enfront dels referents externs. En el pol oposat d'aquesta dimensió es troba el subjecte «Dependent de camp» (DC), amb una forma preferencial de processament d'informació de tipus holística. Es presenten recerques en l'esport sobre aquestes dimensions. El següent capítol tracta sobre l'ansietat en l'esport, es delimita el concepte d'ansietat i es presenten programes per gestionar l'ansietat competitiva: d'entrenament cognitiu, tècniques somàtiques i entrenament somato-cognitius. El capítol posterior aborda els fonaments i característiques dels programes específics de respiració, donant una visió sobre el procés respiratori en general, per finalitzar amb la presentació de programes psicofisiològics de respiració en esportistes, on es comenta la respiració completa, centrada i alterna. La part empírica comença amb un marc general de les proves de salvament i socorrisme aquàtic, considerant el rol, funció del socorrista, els programes de formació i les proves d'aptitud física a les quals han de sotmetre's. El marc metodològic presenta els objectius específics i les hipòtesis. La mostra va estar composta per joves aspirants a socorristes aquàtics de 6 cursos realitzats entre els anys 2010 i 2013 en les instal·lacions del Club Esportiu Mediterrani i supervisat per la Federació Catalana de Salvament i Socorrisme Acuàtic amb un total de 106 participants en els grups experimentals i 25 participants del grup control Els instruments utilitzats per al mesurament van ser GEFT: Forma col·lectiva del Test de Figures Emmascarades. (Witkin, Oltman, Raskin i Karp, 1987), Competitive State Anxiety Inventory_2 (CSAI-2) (Martens, R., Burton, D., Vealey, R. S., Bump, L. A. & Smith, D. I. ,1990) i una Escala Likert per a la Percepció de Risc confeccionada per a l'estudi. D'altra banda, els instruments d'intervenció van ser Programa Psicofisiològic de Respiració Conscient Aplicat a l'Esport (PPRC-AD) i el Programa de tècniques cognitives per a la gestió de l'ansietat (PTC). Per verificar les hipòtesis i els objectius d'aquest estudi realitzem una anàlisi de la variància de disseny factorial mixt amb una variable intra-subjectes sobre el pre- test i el post- test sobre els nivells d'ansietat cognitiva, somàtica i autoconfiança i dues variables inter- subjectes sobre el programa (amb grup control, grup experimental amb PPRC-.AD i grup experimental amb PTC) i la DIC. Els resultats suggereixen que els subjectes IC i DC aconsegueixen gestionar els nivells d'ansietat cognitiva, somàtica i augmentar l'autoconfiança utilitzant el PPRC-AD. No obstant això, la prova de contrastos no mostra diferències significatives entre un programa i un altre, però si enfront del grup control. Les línies futures de recerca es dirigeixen a la utilització del PPRC-AD en altres entorns esportius i a utilitzar un tipus de metodologia qualitativa per abordar els efectes de aquest programa.


Esta tesis doctoral titulada Estilos cognitivos y programa psicofisiológico de respiración para la regulación de la ansiedad aplicado en jóvenes aspirantes a socorristas acuáticos, aborda dos objetivos generales: 1. Analizar y evaluar la relación existente entre la Dependencia de campo (DC) e Independencia de Campo (IC) y niveles de ansiedad cognitiva, somática y autoconfianza en pruebas de selección de jóvenes aspirantes a técnicos de socorrismo acuático a partir de un programa de respiración. 2. Obtener un perfil de los aspirantes a técnicos de socorrismo acuático entre los años 2010 y 2013. Con el fin de responderlos la tesis aborda en su parte teórica el concepto de estilo cognitivo (DIC). La DIC se constituye en una dimensión, en uno de cuyos polos se situarían los sujetos «Independientes de campo» (lC), caracterizados por su mayor aptitud reestructuradora, analítica, su autonomía frente a los referentes externos. En el polo opuesto se encuentra el sujeto «Dependiente de campo» (DC), con una forma preferencial de procesamiento de información de tipo holística. Se presentan investigaciones en el deporte sobre estas dimensiones. El siguiente capítulo trata sobre la ansiedad en el deporte, se delimita el concepto de ansiedad y se presentan programas para gestionar la ansiedad competitiva: de entrenamiento cognitivo, técnicas somáticas y entrenamiento somato cognitivos. El capítulo posterior aborda los fundamentos y características de los programas específicos de respiración, dando una visión sobre el proceso respiratorio en general, para finalizar con la presentación de programas psicofisiológicos de respiración en deportistas, donde se comenta la respiración completa, centrada y alterna. La parte empírica comienza con un marco general de las pruebas de salvamento y socorrismo acuático, considerando el rol, función del socorrista, los programas de formación y las pruebas de aptitud física a las cuales deben someterse. El marco metodológico presenta los objetivos específicos y las hipótesis. La muestra estuvo compuesta por jóvenes aspirantes a socorristas acuáticos de 6 cursos realizados entre los años 2010 y 2013 en las instalaciones del Club Esportiu Mediterrani y supervisado por la Federació Catalana de Salvament i Socorrisme Acuàtic con un total de 106 participantes en los grupos experimentales y 25 participantes del grupo control Los instrumentos utilizados para la medición fueron GEFT: Forma colectiva del Test de Figuras Enmascaradas. (Witkin, Oltman, Raskin y Karp, 1987), Competitive State Anxiety Inventory_2 (CSAI-2) (Martens, Burton, Vealey, Bump, y Smith, 1990) y una Escala Likert para la Percepción de Riesgo confeccionada para el estudio. Por otro lado, los instrumentos de intervención fueron Programa Psicofisiológico de Respiración Consciente Aplicado al Deporte (PPRC-AD) y el Programa de técnicas cognitivas para la gestión de la ansiedad (PTC). Para verificar las hipótesis y los objetivos de este estudio realizamos un análisis de la varianza de diseño factorial mixto con una variable intra-sujetos que fue el pre- test y el post- test sobre los niveles de ansiedad cognitiva, somática y autoconfianza y dos variables inter- sujetos que fueron el programa (con grupo control, grupo experimental con PPRC-.AD y grupo experimental con PTC) y la DIC. Los resultados sugieren que los sujetos IC y DC consiguen gestionar los niveles de ansiedad cognitiva, somática y aumentar la autoconfianza utilizando el PPRC-AD. Sin embargo, la prueba de contrastes no muestra diferencias significativas entre un programa y otro, pero si frente al grupo control. Las líneas futuras de investigación se dirigen a la utilización del PPRC-AD en otros entornos deportivos y a utilizar un tipo de metodología cualitativa para abordar los efectos de este programa.


This doctoral thesis, titles Cognitives styles and psychophysiological breathing program for the regulation of anxiety applied to young lifeguard aspirants, addresses two main objectives: 1. Analyze and evaluate the relation between the Dependence field (DC) and Independence field (IC) and levels of cognitive anxiety, somatic anxiety and self-confidence, by screening young lifeguard aspirants on a breathing program. 2. Obtain a profile of lifeguard technicians aspirants between 2010 and 2013. In order to reply to the thesis deals, it approaches in its theoretical part the concept of cognitive style (DIC). DIC constitutes a dimension, one of the poles of the subjects 'Independent field' (IC), characterized by a greater restructuring aptitude, analytical, their autonomy from external referents. At the opposite pole of this dimension is the subject 'Dependent field' (DC), with a preferred form of holistic information processing type. Researchers on sport on these dimensions are presented. The next chapter deals with anxiety in sport, the concept of anxiety is defined and programs are presented to manage the competitive anxiety: cognitive training, somatic techniques an somative-cognitive training. The subsequent chapter discusses the fundamentals and characteristics of the specific breath programs, giving a view on the respiratory process in general, to end with the presentation of psychophysiological breathing programs in athletes, where the complete breathing, centered breathing and alternate breathing are discussed. The empirical part begins with a general framework of the tests for water rescue and first aid, considering the role, function of lifeguards, training programs and fitness tests that they must undergo. The methodological framework presents the specific objectives and hypothesis. The sample was composed of young lifeguard aspirants from 6 courses held between 2010 and 2013 in the Club Esportiu Mediterrani and supervised by the Catalan Federation of Rescue and life guards with a total of 106 participants in the experimental group and 25 the control. For measuring, the instrument used GEFT: Collective Form Embedded Figures Test. (Witkin, Oltman, Raskin and Karp, 1987), Competitive State Anxiety Inventory_2 (CSAI-2) (Martens, Burton, Vealey, Bump and Smith, 1990) and a Likert Scale Risk Perception for tailored for the study. The intervention instruments were Psychophysiological Conscious Breathing Program Applied to Sport (PPRC-AD) and Cognitive program for managing anxiety (PTC) techniques. To verify the assumptions and objectives of this study, we conducted an analysis of variance of mixed factorial design with an intra-subjets variable that was the pre-test and post-test on the levels of cognitive, somatic anxiety and self-confidence and two variables inbter-subjets that were the program (with control group, experimental group and experimental group with PPRC-.AD and PTC) and DIC. The results suggest that subjects DC and IC manage levels of cognitive, somatic anxiety and increase self-confidence using the PPRC-AD. However, contrasts test shows no significant difference between one program and another, but it does compared to the control group. Future lines of research are directed to the use of PPRC-AD in other sporting environments and use a type of qualitative methodology to address the effects of the program.

Keywords

Estils cognitives; Estilos cognitivos; Cognitive styles; Tècniques de respiració; Técnicas de respiración; Breathing techniques; Socorrisme acuàtic; Socorrismo acuático; Lifeguards

Subjects

159.9 - Psychology

Knowledge Area

Ciències de la Salut

Documents

mhg1de1.pdf

3.605Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/

This item appears in the following Collection(s)