Elaboració, aplicació i avaluació d'un mètode d'autoformació en educació emocional: anàlisi del procés de creixement emocional de famílies i mestres

dc.contributor
Universitat Jaume I. Departament d'Educació
dc.contributor.author
Montserrat Ferrer, Diana
dc.date.accessioned
2016-03-18T14:46:07Z
dc.date.available
2016-03-18T14:46:07Z
dc.date.issued
2016-02-04
dc.identifier.isbn
978-84-608-7044-9
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/365580
dc.description.abstract
<p>Aquesta tesi presenta l'elaboració, aplicació i avaluació d'un mètode d'autoformació en educació emocional (MAEM) i analitza el procés de creixement emocional dels agents implicats: famílies i mestres.</p> <p>El treball es vertebra al llarg de tres parts que sustenten la investigació. En la primera part que conforma el marc teòric s’aborden, en primer lloc, els conceptes d'emoció i intel·ligència emocional com a punt de partida en l'educació emocional; en segon lloc, les dues figures de més rellevància en l'educació emocional dels infants: les famílies i els docents. La família constitueix el primer referent emocional per a l'infant i ha d'oferir-li un model afectiu segur, responsabilitat compartida amb l'escola, amb la qual col·labora per afavorir el creixement i benestar del nen o nena constituint una relació indissociable. Esta part incorpora una revisió de programes d'educació emocional implementats tant a l'àmbit nacional com internacional, a partir de la qual es constata com la majoria d'aquestos programes són destinats a l'alumnat i no a docents i famílies. Per això, una vegada justificada teòricament la rellevància de la recerca, en la segona part del treball es formula el disseny de la investigació, el qual utilitza de forma complementària diversos tipus d'estudis: estudi de validació i estudi descriptiu; i combina metodologia qualitativa i quantitativa. A continuació es presenta el MAEM, com una ferramenta per a que mestres i famílies, abans d’abordar una educació emocional de qualitat, siguen primer conscients de la seua pròpia educació emocional, reflexionen i duguen a terme una transformació sanadora de les pròpies emocions. Per tant, el MAEM és un mètode per a que l’adult puga entrar en el seu interior emocional, conèixer més a fons les seues emocions i puga anar entrenant les seues competències emocionals i així esdevindré un model de referència per a l’infant que educa. Aquest mètode resulta innovador perquè a més de treballar tècniques d’autoconsciència i gestió emocional combina estratègies emmarcades dins de la metodologia autobiogràfica-narrativa per a l’autoconeixement.</p> <p>Finalment, la tercera part està destinada a presentar els resultats més rellevants i la seua discussió on es confirma la hipòtesi de treball afirmant que les persones que reben educació emocional a través del MAEM experimenten canvis positius en la pròpia capacitat per generar benestar emocional tant en l’àmbit intrapersonal com en l’àmbit interpersonal dins dels contextos professional, familiar i social. Els resultats apunten que el MAEM produeix una millora de les competències emocionals dels agents implicats i genera beneficis al creixement emocional d'aquests aportant a la comunitat científica un model del procés, la incidència del qual cal difondre i seguir investigant.</p>
cat
dc.format.extent
389 p.
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
dc.publisher
Universitat Jaume I
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
educació emocional
dc.subject
mètode d'autoformació
dc.subject
educació familiar
dc.subject
formació de mestres
dc.subject
teoria i mètodes educatius
dc.subject
organització i planificació de l'educació
dc.subject
mètodes educatius
dc.title
Elaboració, aplicació i avaluació d'un mètode d'autoformació en educació emocional: anàlisi del procés de creixement emocional de famílies i mestres
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
37
cat
dc.subject.udc
371
cat
dc.subject.udc
374
cat
dc.contributor.authoremail
di.montserrat@gmail.com
dc.contributor.director
Moliner García, Odet
dc.embargo.terms
cap
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

dmontserrat.pdf

5.137Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)