Proposta d’un model d’avaluació de les competències socials dels alumnes d’educació primària des de l’àrea d’Educació Física

Author

Vila Álvarez, Elena

Director

Alguacil de Nicolás, Montserrat

Codirector

Sebastiani i Obrador, Enric M.

Date of defense

2016-01-26

Pages

274 p.



Department/Institute

Universitat Ramon Llull. Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna

Abstract

Aquesta tesi doctoral té la voluntat d’elaborar una proposta de model d’avaluació de les competències socials des de l’àrea de l’Educació Física. S’utilitza un disseny observacional: nomotètic (diversos participants que executen una mateixa tasca), de seguiment (diferents patrons de conductes observades durant mesos) i multidimensional (diverses dimensions que es corresponen amb els criteris de l’instrument d’observació), amb la creació d’una eina ad hoc metodològicament validada. D’aquest disseny es deriven una sèrie de decisions sobre els participants, els instruments d’observació i de registre i el procediment d’anàlisi. S’utilitza l’anàlisi seqüencial de retards, prospectius i retrospectius, per obtenir les taules seqüencials que generen les discussions i l’anàlisi de resultats. L’anàlisi seqüencial posa en relació conductes obtingudes diacrònicament i busca patrons de repetició en el temps. D’altra banda, l’anàlisi seqüencial de retards es complementa amb la utilització de la tècnica de coordenades polars que permet obtenir un mapa complet de les interrelacions entre les diferents categories de les diverses dimensions. A partir de l’eina ad hoc i dels resultats obtinguts s’ha elaborat la proposta de model d’avaluació de les competències socials de l’àrea de l’Educació Física. La característica més destacada de la recerca és la utilització del programa HOISAN 1.6.3 (Hernández-Mendo et al., 2012), que permet per primer cop calcular de manera informatitzada l’anàlisi de coordenades polars.


Esta tesis doctoral tiene la voluntad de elaborar una propuesta de modelo de evaluación de las competencias sociales desde el área de la Educación Física. Se utiliza un diseño observacional: nomotético (varios participantes que ejecutan una misma tarea), de seguimiento (diferentes patrones de conductas observadas durante meses) y multidimensional (varias dimensiones que se corresponden con los criterios del instrumento de observación), con la creación de una herramienta ad hoc metodológicamente validada. De este diseño se derivan una serie de decisiones sobre los participantes, los instrumentos de observación y de registro y el procedimiento de análisis. Se utiliza el análisis secuencial de retrasos, prospectivos y retrospectivos, para obtener las tablas secuenciales que generan las discusiones y el análisis de resultados. El análisis secuencial pone en relación conductas obtenidas diacrónicamente y busca patrones de repetición en el tiempo. Por otro lado, el análisis secuencial de retardos se complementa con la utilización de la técnica de coordenadas polares que permite obtener un mapa completo de las interrelaciones entre las diferentes categorías de las diversas dimensiones. A partir de la herramienta ad hoc y de los resultados obtenidos se ha realizado la propuesta de un modelo de evaluación de las competencias sociales en el área de la Educación Física. La característica más destacada de la investigación es la utilización del programa HOISAN 1.6.3 (Hernández-Mendo et al., 2012), que permite por primera vez calcular de forma informatizada el análisis de coordenadas polares.


This thesis aims to propose a model for assessing social skills from the area of Physical Education. In order to achieve this goal, observational design is used: nomothetic (several participants execute the same task), tracking (different patterns of behaviour observed during months) and multidimensional (several dimensions correspond to the criteria of the instrument of observation), thus creating an ad hoc tool methodologically validated. This design determines a number of decisions on the participants, on the instruments of observation and recording, and on the procedure of analysis. Sequential analysis is used for prospective and retrospective delay, which allows creating sequential charts that generate discussion and analysis of the results. Sequential analysis allows connecting behaviour patterns obtained diachronically and also looking for repetitive patterns over the time. On the other hand, sequential analysis of delays is complemented by the use of the polar coordinates technique that allows obtaining a complete map of relationships between the different categories of different dimensions. The ad hoc tool and the results obtained have made it possible to put forward an assessment model for social skills in the area of Physical Education. The most outstanding feature of the research is the use of the program HOISAN 1.6.3 (Hernández-Mendo et al., 2012) that is the first to allow the computerized calculation of the data of polar coordinates analysis.

Keywords

Competències socials; Avaluació; Educació física

Subjects

159.9 - Psychology; 373 - Kinds of school providing general education

Knowledge Area

Ciències

Documents

Tesi_Elena_Vila.pdf

4.459Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)