Actitudes ante la muerte y factores relacionados de los estudiantes de enfermería en la comunidad autónoma de Catalunya

Author

Edo Gual, Montserrat

Director

Tomás-Sábado, Joaquín

Codirector

Monforte-Royo, Cristina ORCID

Date of defense

2015-07-02

Legal Deposit

B- 27518-2015

Pages

159 p.



Department/Institute

Universitat Internacional de Catalunya. Departament d'Infermeria

Abstract

Las actitudes de los profesionales de la salud ante las situaciones de muerte y sufrimiento de los pacientes pueden influir en la calidad de los cuidados asistenciales. Las primeras experiencias relacionadas con la muerte durante las prácticas clínicas son uno de los eventos relatados como más estresantes por los estudiantes de enfermería. Desde el ámbito docente es necesario formar a estos futuros profesionales en estrategias de afrontamiento que les permitan gestionar de manera eficaz estas situaciones. Asimismo es importante utilizar instrumentos de medida que permitan evaluar las actitudes ante los cuidados al paciente en situación de final de vida y su familia. Esta tesis doctoral pretende aportar datos empíricos sobre las actitudes ante la muerte y factores relacionados de los estudiantes de enfermería catalanes, mediante tres estudios. El objetivo del primer estudio fure profundizar en el conocimiento de la primera experiencia con la muerte de los estudiantes de enfermería. Los objetivos del segundo estudio fueron analizar las relaciones del miedo y ansiedad ante la muerte de los estudiantes de enfermería con la inteligencia emocional, la autoestima y la resiliencia, además de conocer el papel modulador de variables sociodemográficas, experiencias previas con la muerte y la formación en cuidados paliativos, en las actitudes ante la muerte. Los objetivos del tercer estudio fueron traducir, validar y analizar las propiedades psicométricas de la Frommmelt Attitudes Toward Car Of Dying (FATCOD), en estudiantes de enfermería españoles, y explorar las relaciones entre las actitudes ante el cuidado del paciente al final de la vida y su familia con las tres dimensiones de la inteligencia emocional (atención, claridad y reparación) y con el miedo y la ansiedad ante la muerte. En los diferentes estudios participaron 772 estudiantes de enfermería de la comunidad autónoma de Catalunya. Una muestra de conveniencia de 12 estudiantes participó en un estudio cualitativo mediante entrevistas en profundidad. Por otra parte, 760 estudiantes en un segundo estudio, y de ellos 669 en el tercero, respondieron voluntariamente a un cuestionario anónimo que contenía variables sociodemográficas y escalas de medida de factores relacionados con los objetivos de los diferentes estudios. Las variables y instrumentos, en su versión española, utilizados en esta tesis fueron: miedo a la muerte(Collet-Lester Fear of Death Scale-CLFDS), ansiedad ante la muerte (Death Anxiety Inventory- Revised-DAI-R), resiliencia (Brief Resilience Coping Scale-BRCS), inteligencia emocional (Trait Meta-Mood Scale-TMMS_24), autoestima (Rosenberg Self-Esteem Scale- RSES) y actitudes ante los cuidados al paciente en situación de final y familia (Frommelt Attitudes Toward Care Of Dying- FATCOD-S). Los principales resultados muestran que el primer contacto con la muerte de los pacientes durante las prácticas clínicas de los estudiantes, les produce un gran impacto emocional, destacando la necesidad de formación específica en competencias socioemocionales y comunicativas. Por otra parte, los resultados destacan que la atención emocional, la resiliencia y la autoestima son factores predictores de la ansiedad ante la muerte. Por último, los resultados sugieren que la FATCOD-S, en su versión española, presenta unas propiedades psicométricas adecuadas para su uso en estudiantes de enfermería españoles. En conclusión, el contacto de los estudiantes de enfermería con situaciones de muerte y sufrimiento es una experiencia que les produce un gran impacto emocional, por lo que es importante conocer que estrategias de afrontamiento son las más eficaces, para favorecer unos cuidados asistenciales de calidad a la vez que minimizar su desgaste emocional. A su vez, cabe destacar que el uso de la FATCOD-S en el contexto de los estudiantes de enfermería españoles, puede proporcionarnos información importante sobre cómo estos futuros profesionales se relacionan con los enfermos y familias en situación de final de vida.


The attitudes of health professionals in situations of patient death and suffering can influence the quality of care provision. In this context, nursing students describe their first death-related experiences during clinical practices as one of the most stressful events. From the teaching environment, it is necessary to train these future professionals using coping strategies that enable them to effectively manage situations of suffering and death during their care practice. It is equally important to use measuring instruments to evaluate attitudes towards caring for a patient in an end of life situation and their family members to gain more knowledge about which situations produce the greatest discomfort. This doctoral thesis intends to increase knowledge about the attitudes towards death and related factors held by Catalan nursing students by producing empirical data from three different studies. The aim of first study was deepen insight into nursing students’ first experience with death. The aims of second study were analyse how nursing students relate fear and anxiety towards death with resilient coping strategies such as emotional intelligence, self-esteem and resilience, further understand the modulating role of sociodemographic variables, prior experience with death and training in palliative care in attitudes towards death and dying. The aims of third study were: translate, validate and analyse the psychometric properties of the FATCOD scale and evaluate its reliability and validity in a sample of Spanish nursing students and explore the relationship between attitudes towards caring for dying patients and their family and the three dimensions of emotional intelligence (attention, clarity and repair) and the fear and anxiety towards death. A total of 772 nursing students of the autonomous community of Catalonia participated in the different studies. A convenience sample of 12 students participated in the qualitative study through in-depth interviews. Furthermore, 760 students in the second study, of which 669 in the third, voluntarily answered an anonymous questionnaire containing sociodemographic variables and measurement scales of factors related to the objectives of the different studies. The variables and instruments, in their Spanish version, used in this thesis were: fear of death (Collett-Lester Fear of Death Scale-CLFDS), death anxiety (Death Anxiety Inventory-Revised-DAI-R), resilience (Brief Resilience Coping Scale-BRCS), emotional intelligence (Trait Meta-Mood Scale-TMMS_24), self-esteem (Rosenberg Self- Esteem Scale-RSES) and attitudes towards patients in an end of life situation and their family (Frommelt Attitude Toward Care of the Dying-FATCOD-S). The main results of the studies show that students’ first exposure to death of a patient during clinical practice has a significant emotional impact and point to the need for specific training in the scope of palliative care, especially in terms of communication and socioemotional skills. Results of the second test highlight that emotional attention, resilience and self-esteem are predicting factors of death anxiety. Furthermore, students who had prior experiences with death and who have received training in palliative care display less fear and death anxiety. Finally, the results suggest that the Spanish version FATCOD-S contains suitable psychometric properties for use in Spanish nursing students. In conclusion, exposure to situations of death and suffering is an experience that has a significant emotional impact on nursing students. It is therefore necessary to know what coping strategies are the most effective in order to provide them with the tools that enable them to give quality care and, at the same time, minimise their emotional stress. In turn, it should be noted that the use of the FATCOD-S in the context of Spanish nursing students can provide us with useful information on how these future professionals will interact with patients and their family in end of life situations.

Subjects

614 - Public health and hygiene. Accident prevention

Knowledge Area

Infermeria

Documents

Tesi_Montserrat_Edo_Gual.pdf

2.366Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/

This item appears in the following Collection(s)