Beyond the Walls-Potentiality Aborted. The Politics of Intersubjective Universalism in Herman Melville’s Clarel

Author

López Peña, Laura

Director

Andrés González, Rodrigo

Date of defense

2013-10-18

Legal Deposit

B. 1314-2014

Pages

598 p.



Department/Institute

Universitat de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i Alemanya

Abstract

This dissertation argues that Herman Melville’s Clarel: A Poem and Pilgrimage in the Holy Land (1876) is a universalist poem which analyzes the necessity, political potentiality, and challenges of intersubjectivity to the creation of more democratic human relationships beyond the walls of individualism and of traditional communities such as those organized around the notions of nation-state, ‘race’, culture, religious affiliation, or sexual identities. My argument is that, in Clarel, Melville conceives what I have termed ‘intersubjective universalism’ as an ethicopolitical process subjected to the potentialities and limitations of those who may either develop or neutralize it: human beings conditioned by their fears, egocentric behaviors, and ultimately, by their imperfect, limited, human nature. In this respect, Clarel, I claim, gives continuity to Melville’s recurrent exploration of the dangers, beauties, and interlacing of the (im)possibilities of intersubjectivity, universalism, and democracy, always torn between the democratizing potentiality the author located in interpersonal relationships and the bleak realization that human beings might never materialize such democratic project. My dissertation is divided into two chapters, which correspond to the two principal axes of my study: the defense and articulation of the intersubjective universalism I conceive in Melville’s Clarel from a theoretical perspective, on the one hand, and my interpretation of Clarel: A Poem and Pilgrimage in the Holy Land as a universalist poem, representative of Herman Melville’s political literary project, on the other. In order to justify my defense of Clarel as a universalist poem, my dissertation incorporates the points of view of contemporary theorists such as Hannah Arendt, Etienne Balibar, Zygmunt Bauman, Martin Buber, Judith Butler, Jacques Derrida, Ernesto Laclau, Emmanuel Levinas, Jean-Luc Nancy, Martha Nussbaum, and Linda Zerilli, among others, whose analyses on community, intersubjectivity, interpersonal relationships, global ethics, and universalism, from the perspectives of poststructuralism, sociology, philosophy, or politics, have been enabling to my own work.


Esta tesis doctoral analiza el caso de "Clarel: A Poem and Pilgrimage in the Holy Land (1876)" , un poema universalista de Herman Melville, que analiza la necesidad, el potencial politico, y los desafíos de la intersubjetividad para el desarrollo de relaciones humanas más democráticas fuera de los muros del individualismo y de comunidades tradicionales organizadas sobre nociones como estado-nación, “raza”, cultura, afiliación religiosa, o identidades sexuales. Mi argumento es que, en Clarel, Melville concibe lo que he llamado “universalismo intersubjetivo” como un proceso eticopolítico sujeto al potencial y a las limitaciones de aquellos que pueden tanto desarrollarlo como neutralizarlo: seres humanos condicionados por sus miedos, comportamientos egocéntricos y, últimamente, por su imperfecta y limitada naturaleza humana. En este sentido, mi tesis argumenta que Clarel da continuidad a la exploración recurrente de Melville de los peligros, las bellezas, y las interconexiones de las (im)posibilidades de la intersubjetividad, el universalismo, y la democracia. Estas exploraciones están divididas entre el potencial democratizador que el autor situaba en las relaciones interpersonales y en la triste conciencia de que los seres humanos quizás nunca materializarían tal proyecto democrático. Mi tesis se divide en dos capítulos, que corresponden a los dos ejes principales de mi estudio: la defensa y la articulación del universalismo intersubjetivo que concibo en el poema de Melville Clarel desde un punto de vista teórico, por un lado, y mi interpretación de Clarel: A Poem and Pilgrimage in the Holy Land como poema universalista, representativo del proyecto político literario de Herman Melville, por otro lado. Con tal de justificar mi defensa de Clarel como poema universalista, esta tesis doctoral incorpora los puntos de vista de teóricos contemporáneos como Hannah Arendt, Etienne Balibar, Zygmunt Bauman, Martin Buber, Judith Butler, Jacques Derrida, Ernesto Laclau, Emmanuel Levinas, Jean-Luc Nancy, Martha Nussbaum, y Linda Zerilli, entre otros, cuyos análisis sobre comunidad, intersubjectividad, relaciones interpersonales, ética global, y universalismo, desde las perspectivas del postestructuralismo, la sociología, la filosofía, y la política, fundamentan mi propio trabajo.

Keywords

Melville, Herman, 1819-1891; Literatura nord-americana; Literatura norteamericana; American literature; Poesia nord-americana; Poesía norteamericana; American poetry

Subjects

82 - Literature

Knowledge Area

Ciències Humanes i Socials

Documents

LLP_THESIS.pdf

2.570Mb

 

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