Analisi del procés de realització i tutorització dels treballs d'investigació a secundària: propostes didàctiques per millorar la competència en recerca de l'alumnat

dc.contributor
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals
dc.contributor.author
Menoyo Díaz, M. Pilar
dc.date.accessioned
2013-09-23T10:33:33Z
dc.date.available
2013-09-23T10:33:33Z
dc.date.issued
2013-06-21
dc.identifier.isbn
9788449038235
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/121593
dc.description.abstract
El present treball tracta de mostrar, descriure i analitzar aspectes que el professorat hauríem de tenir present en ensenyar l’alumnat de secundària a aplicar processos d’investigació, des de com comptar amb la seva motivació per iniciar un treball de recerca fins arribar a la comunicació pública dels resultats obtinguts. Els aspectes en què hem incidit especialment són: tenir present la idea inicial que tenen els alumnes en iniciar el seu treball d’investigació sobre què significa ciència i activitat científica, tenir present les dificultats que es van trobant en el camí, donar oportunitats per aplicar habilitats pròpies de la investigació, comptar amb la importància de l’avaluació, l’autoavaluació i l’avaluació entre iguals, i tenir present les emocions que es manifesten d’una manera o altra al llarg de tot el procés. Pretenem analitzar i valorar, la idoneïtat i interès de les opcions didàctiques en les que hem incidit, concretament en la importància del treball cooperatiu i el tractament de l’avaluació, així com la gradació de les habilitats investigadores al llarg de l’ESO, que hem anant incorporant des de l’òptica de la recerca-acció des del curs 2001-02, fins l’actualitat. Les conclusions a les que arribem són producte d’una revisió documental i d’una anàlisi de dades procedents, per una part d’alumnat nostre, que hem tingut al llarg de tota la secundària i el batxillerat durant els anys 2001-2011, així com d’altres alumnes amb els quals d’una manera o altra hem tingut relació. I per altra part, de professorat, tant de companys de feina com d’altres amb els quals hem tingut relació en cursos de formació i en diferents trobades de comunicació de treballs d’investigació.
cat
dc.description.abstract
The aim of this research is to show, describe and analyse aspects that teachers should take into consideration when teaching secondary students about carrying out research processes. This process starts with motivating them in order to start a research and ends with the public communication of their research's results. Some aspects which we have studied are: taking into account student's prior conception about what science and scientific activity means; considering the difficulties that may arise during the process; providing opportunities in which research abilities may be applied; emphasising the importance of the assessment, self-assessment and peer assessment; and taking into account the emotions that may show up during the whole process. Our aim is to analyse and assess the suitability and interest of the didactic options which we have studied and have been adopting from a participation-research perspective since 2001-02 course till present time: the importance of cooperative work and the consideration of the assessment, as well as the research skills' gradation during secondary studies. Our conclusions are based on a documentary review and the analysis of data gathered from two different sources: on the one hand, from part of our students between 2001 and 2011, as well as some other students we have been related to in some other way; and on the other hand, from other teachers, either work colleagues or teachers which we have been related to after several courses or research's gatherings.
eng
dc.format.extent
381 p.
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Treballs d'investigació
dc.subject
Secundària
dc.subject
Propostes didàctiques
dc.subject.other
Ciències Socials
dc.title
Analisi del procés de realització i tutorització dels treballs d'investigació a secundària: propostes didàctiques per millorar la competència en recerca de l'alumnat
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
373
cat
dc.contributor.authoremail
mmenoyo@xtec.cat
dc.contributor.director
Sanmartí, Neus
dc.embargo.terms
cap
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.dl
B-23727-2013


Documents

mpmd1de2.pdf

5.694Mb PDF

mpmd2de2.pdf

9.551Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)