2024-03-28T22:13:53Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/4549892017-11-06T13:18:25Zcom_10803_378col_10803_22789
La Libertad, ¿indeterminación o donación? : el fundamento ontológico del libre albedrío a partir de la Escuela Tomista de Barcelona
Prevosti Vives, Xavier
false
Echavarría, Martín F.,
false
Llibertat
Lliure albir i determinisme
Tomàs d'Aquino
Libertad
Libre albedrío y determinismo
Tomás de Aquino
Freedom
Free will
Thomas Aquinas
El concepte de lliure albir que trobem en l’obra de sant Tomàs d’Aquino, a partir de la
seva comprensió metafísica de l’ésser segons l’Escola Tomista de Barcelona, ens duu a pensar
la llibertat en tant que tal, segons l’analogia de proporcionalitat, com aquella immanència
del fi per la qual l’actualitat i perfecció d’ésser d’un subjecte de naturalesa intel·lectual es
comunica i difon a sí mateix a mode d’autodonació d’amor. La perfecció ontològica de la
llibertat és participada diversament segons els graus de perfecció dels vivents intel·lectuals,
des de Déu fins l’home. En l’home el lliure albir rep del necessari i conscient apetit natural de
la voluntat al bé el seu fonament i arrel a mode de llibertat eminent o «superllibertat».
El concepto de libre albedrío que encontramos en la obra de santo Tomás de Aquino,
a partir de su comprensión metafísica del ser según la interpretación de la Escuela Tomista
de Barcelona, nos conduce a pensar la libertad en cuanto tal, según analogía de proporcionalidad,
como aquella inmanencia del fin por la que la actualidad y perfección de ser en un
sujeto de naturaleza intelectual se comunica y difunde a sí mismo a modo de autodonación
de amor. La perfección ontológica de la libertad es participada diversamente según los grados
de perfección de los vivientes intelectuales, desde Dios hasta el hombre. En el hombre
el libre albedrío recibe del necesario y consciente apetito natural de la voluntad al bien su
fundamento y su raíz a modo de libertad eminente o «superlibertad».
The concept of free-will that we find in Saint Thomas Aquinas work based on his metaphysic
comprehension of being, according to the interpretation done by the Thomistic School
of Barcelona, leads us to think about liberty as such, in accordance with proportional analogy,
as that imminence of the end by which the actuality and perfection of the being in a subject
of intellectual intelligence communicates and diffuses himself as autodonation of love. Ontological
perfection of liberty is participated diversely according to living intellectual’s grades of
perfection, from God to mankind. In mankind, free-will receives, the necessary and conscience
natural desire of will of good, its basis and root as eminent liberty or super-liberty.
2017-11-06T13:02:24Z
2017-11-06T13:02:24Z
2017-06-29
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://hdl.handle.net/10803/454989
spa
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
Universitat Abat Oliba CEU
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)