2024-03-29T06:13:06Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/3938562024-03-15T10:58:02Zcom_10803_236col_10803_690279
A Critical analysis of full-body interaction learning environments : towards novel design and evaluation methods
Malinverni, Laura
Parés, Narcís
Full-Body Interaction
Embodied Interaction
Learning
Child-Computer Interaction
Design methods
Evaluation methods
Design-based research
Participatory design
Multimodal analysis
Interacción de Cuerpo Entero
Aprendizaje
Interacción niño-ordenador
Métodos de diseño
Métodos de evaluación
Diseño participativo
Análisis multimodal
Full-Body interaction represents a branch of research in embodied interaction that addresses the use of the whole body to interact with the physical and digital environment. Several researchers have suggested its potential to support learning processes and an increasing number of Full-Body Interaction Learning Environments (FUBILEs) have been developed. Nonetheless, the increasing importance of the field demands going beyond the initial novelty factor and better understand the specificities of this medium. This thesis focuses on exploring research methods that can allow a deeper understanding of FUBILEs to inform their design and their evaluation. Specifically, it addresses the effort of critically analyzing and proposing methodological approaches to evaluate meaning construction and learning in these environments. Its contributions will address the definition of design guidelines, of a methodological framework for the evaluation of FUBILEs and of a set of qualities that can be helpful to support experiential learning in these environments.
La Interacción de Cuerpo Entero propone la utilización de todo el cuerpo para interactuar con el entorno físico y digital. Diversos investigadores han sugerido su potencial para apoyar el aprendizaje y se han desarrollado varios entornos educativos basados en la interacción de cuerpo entero (Full-Body Interaction Learning Environments, FUBILEs). No obstante, el nivel de maduración de este ámbito requiere ir más allá del optimismo tecnológico inicial para poder comprender mejor las características de este medio. Esta tesis se centra analizar y proponer una serie de enfoques metodológicos que sirvan para evaluar la construcción de significado y el aprendizaje en estos entornos con el fin de informar su diseño y evaluación. Sus contribuciones se centrarán en la definición de guías de diseño, en la propuesta de un marco metodológico para la evaluación y en la definición de un conjunto de cualidades para apoyar el aprendizaje experiencial en este tipo de entornos.
2016-09-15T10:17:15Z
2016-09-15T10:17:15Z
2016-09-15T10:17:15Z
2016-07-27
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://hdl.handle.net/10803/393856
eng
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
Universitat Pompeu Fabra
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)