2024-03-28T14:59:12Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/6693942020-09-01T16:15:02Zcom_10803_120col_10803_142
Literacitat crítica digitial en els estudis socials. Estudis de cas en Educació Primària
Castellví Mata, Jordi
Santisteban, Antoni
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua, de la Literatura i de les Ciències Socials
Pensament crític
Pensamiento crítico
Critical thinking
Estudis socials
Estudios sociales
Social studies
Literacitat crítica digital
Lliteracidad crítica digital
Critical digital literacy
Ciències Socials
37
La present tesi doctoral sorgeix del projecte “Enseñar y aprender a interpretar problemas y
conflictos contemporáneos ¿Qué aportan las ciencias sociales a la formación de una ciudadanía
global crítica? (I+D+I. EDU2016-80145-P)”. Aquest projecte, finançat pel Ministerio de Ciencia,
Innovación y Univesidades, té com a objectius elaborar una proposta educativa per la interpretació
de problemes i conflictes contemporanis.
Aquesta proposta està fonamentada en a) la literacitat crítica digital, per diferenciar fets
d'opinions, argumentar la veracitat i la fiabilitat de les fonts, distingir la ideologia de la
informació, identificar silencis, tot amb l'objectiu de prendre decisions responsables; b) la
concepció d'una ciutadania crítica amb consciència global; c) l'educació per a la justícia social i
per fer visibles a persones invisibles; d) la participació democràtica compromesa i responsable
per al canvi social.
La literacitat crítica digital neix de les propostes de la teoria crítica i de la pedagogia crítica per
la formació i el desenvolupament del pensament crític en el segle XXI. Mentre que al literacitat
crítica com a proposta educativa i com a constructe teòric ha estat àmpliament estudiada, la
repercussió de la literacitat crítica digital en el desenvolupament del pensament crític de l’alumnat
és un tema que s’ha estudiat poc.
En aquesta tesi sorgeix la necessitat d’estudiar com l’alumnat de cicle superior de primària
desenvolupa el pensament crític a partir de la literacitat crítica digital en els estudis socials. Aquest
coneixement ens ha de permetre conèixer millor com es desenvolupa i com es forma pensament
crític que permeti a la ciutadania interpretar els problemes i conflictes contemporanis i que es
projecti cap a l’acció social.
Les dades obtingudes ofereixen informació sobre els casos de tres centres d’educació primària.
En primer lloc, determinem quines activitats es duen a terme en el cicle superior per la recerca
d’informació a la xarxa, la construcció de relats sobre problemes socials rellevants i la formació
del pensament crític per l’acció social. En segon lloc, estudiem els patrons de recerca
d’informació, la valoració de les fonts, i el procés de construcció de relats sobre problemes socials
locals, per part de l’alumnat. En tercer lloc, estudiem l’impacte d’una intervenció didàctica de
literacitat crítica digital en el desenvolupament del pensament crític del alumnat, a través de
l’anàlisi dels seus relats.
Aquesta és una recerca interpretativa i crítica, ja que considerem que la realitat està socialment
construïda, i les investigacions han de servir per conèixer-la i poder-la canviar. És per aquest
motiu que les dades obtingudes han de retornar a l’escola i han de servir per identificar quines
pràctiques educatives ajuden al desenvolupament del pensament crític, i ha de permetre elaborar
propostes per formar a una ciutadania crítica.
The present dissertation is part of the project “Enseñar y aprender a interpretar problemas y
conflictos contemporáneos ¿Qué aportan las ciencias sociales a la formación de una ciudadanía
global crítica? (I+D+I. EDU2016-80145-P)”. This project, funded by the Ministry of Science,
Innovation and Universities (Spain), has the aim to create an educational proposal to interpret
contemporary conflicts and problems.
This proposal is based on a) critical digital literacy, to make the difference between facts and
opinions, to argue the veracity and reliability of sources, to reveal the ideology on information
and to identify silences, in order to take responsible decisions; b) conceptualizing a critical
citizenship globally aware; c) teaching for social justice and making visible those who are not; d)
democratic participation, responsible and committed for social change.
Critical digital literacy comes from critical theory and critical pedagogy proposals to critical
thinking education and development in the 21st Century. While critical literacy as educational
and theoretical proposal has been extensively studied, we know little about critical digital literacy
impact on critical thinking development of students.
This dissertation responds to the need to study how upper elementary school students develop
their critical thinking from critical digital literacy in social studies. This knowledge will allow us
to know better how critical thinking develops and how it can be taught, to help citizenship
interpret contemporary conflicts and problems for social action.
Obtained data offer information about three cases of Elementary Schools in Catalonia (Spain).
Firstly, we determine how do they teach to research information on the internet, to build narratives
about social issues and to think critically for social action. Secondly, we study the information
research patterns, sources evaluation and narratives’ building process of students. Thirdly, we
evaluate the impact of a critical digital literacy educational intervention on critical thinking
development of students, through the analysis of their narratives.
This research is interpretative and critical, because we consider that reality is socially constructed,
and research has to serve for its understanding and for changing it. For that reason, obtained data
has to return to schools to identify good educational practices that help critical thinking
development, and offer tools to create proposals to critical citizen education.
2020-09-01T15:14:48Z
2020-09-01T15:14:48Z
2019-12-02
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
9788449090585
http://hdl.handle.net/10803/669394
cat
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
285 p.
application/pdf
application/pdf
Universitat Autònoma de Barcelona
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)