2024-03-29T02:05:24Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/3962532024-03-15T10:57:56Zcom_10803_236col_10803_690271
Pasolini en context: Trauma, memòria, identitat i història cultural a la Itàlia de postguerra
Lluró, Josep M.
Monegal, Antonio
Universitat Pompeu Fabra. Departament d'Humanitats
Antropologia
Cinema
Consumisme
Cos
Feixisme
Història
Identitat
Itàlia
Marxisme
Neoliberalisme
Novel·la
Poesia
Trauma
Anthropology
Body
Cinema
Consumerism
Fascism
History
Identity
Italy
Marxism
Neoliberalism
Novel
Poetry
Trauma
82
Pasolini va conceptualitzar en la seva obra els processos destructors del capitalisme
posterior a la segona guerra mundial. La seva narrativa els enfoca des de la perspectiva
dels grups socials dels suburbis degradats els quals van crear una cultura híbrida entre el
substrat camperol i les respostes morals a les pressions d una vida urbana. El seu
cinema explora la necessitat de reformular els mites humanístics per a fer front a la
desertització espiritual i cultural a què ens condemna el consumisme del darrer
capitalisme. La seva poesia narra els estralls personals que comporta l enfrontament
contra aquests processos de destrucció i contra les convencions socials. El nostre treball
pretén seguir el diàleg de Pasolini amb la tradició de pensament crític del marxisme
romàntic i contextualitzar l originalitat de la seva obra dins d alguns dels corrents crítics
que als anys seixanta qüestionaven la conversió del món en una pura mercaderia.
Throughhiswork, Pasolini conceptualized the destructive processes of post-
SecondWorldWarcapitalism. Hisnarrativefocuses on the processes from the perspective
of social groupsfromdilapidatedsuburbs: a mass of dispossessedpeoplewhocreated a
hybridculturebetween the peasantsubstrataand the moral responses to the pressure of
urbanlife.Hiscinematicwork explores the necessity of reforminghumanistmyths in order
to combat the spiritualand cultural desertionthatcondemns us to the consumerism of
contemporarycapitalism. Hispoetryspeaks of the personal havocthatleads to
clashesagainstthesedestructive processes andagainst social conventions. Comingfrom a
radical originality, Ourstudyaims to followPasolini sdialoguewiththe
RomanticMarxisttradition of criticalthoughtand to bring context to the originality of
hisworkwithinsome of the criticaltrends of the 1960s that, questioned the transformation
of the worldinto a purelycommercialentity.
Programa de doctorat en Humanitats
2016-10-25T10:46:08Z
2016-10-25T10:46:08Z
2016-05-24
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://hdl.handle.net/10803/396253
cat
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
info:eu-repo/semantics/openAccess
301 p.
application/pdf
application/pdf
Universitat Pompeu Fabra
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)