2024-03-28T08:47:16Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/962652017-09-02T15:56:43Zcom_10803_1col_10803_113
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
author
Noguera Fructuoso, Ingrid
authoremail
ingridnoguera@gmail.com
authoremailshow
false
director
Gros Salvat, Begoña
director
Kirschner, Paul
authorsendemail
true
2012-12-03T12:57:30Z
2011-09-06
http://hdl.handle.net/10803/96265
B. 33451-2012
Research on Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL) demonstrates that proposing that students work in groups does not improve their learning or increase their motivation. It is essential to design appropriate learning tasks and suitable pedagogical and technological support. The aim of this research is to identify pedagogical directions to design and support collaborative knowledge building tasks in on-line education. We conducted a case study at the Open University of Catalonia where we carried out two experiments: the first focusing on how teachers design and support collaborative on-line learning tasks and, the second, based on the control exerted over the tasks. As a result of the investigation we characterize the type of tasks that promote collaborative knowledge building, the teachers’ role and functions supporting these types of tasks, and we identify different stages in task regulation. Based on these results, we propose pedagogical directions to design and support collaborative on-line tasks divided into 4 stages: 1) Task design and individual preparation, 2) Task organization and group negotiation, 3) Task performance and collaborative knowledge building, and 4) Critical evaluation.La investigación en aprendizaje colaborativo mediado por ordenador demuestra que proponer a los estudiantes trabajar en grupo no implica aprender mejor o mayor motivación. Es esencial diseñar tareas de aprendizaje apropiadas y un apoyo pedagógico y tecnológico adecuado. El objetivo de esta investigación es identificar indicadores pedagógicos en el diseño y apoyo de tareas de construcción del conocimiento colaborativo en educación a distancia. Realizamos un estudio de caso en la Universitat Oberta de Catalunya en el que llevamos a cabo dos experimentos: el primero centrado en cómo los profesores diseñan y apoyan tareas colaborativas en línea y, el segundo, basado en el control ejercido sobre las tareas. Como resultado de la investigación, caracterizamos el tipo de tareas que promueven el aprendizaje colaborativo, el papel y funciones del profesor en el apoyo de este tipo de tareas, e identificamos diferentes etapas en la regulación de las tareas. Basándonos en estos resultados, proponemos indicadores pedagógicos para el diseño y apoyo de tareas colaborativas en línea divididos en 4 etapas: 1) diseño de la tarea y preparación individual, 2) organización de la tarea y negociación grupal, 3) realización de la tarea y construcción colaborativa del conocimiento, y 4) evaluación crítica.
eng
Aprenentatge cooperatiu
Aprendizaje cooperativo
Team learning approach in education
Tecnologia educativa
Tecnología educativa
Educational technology
Disseny instruccional
Diseño instruccional
Educació superior
Enseñanza superior
Higher education
Indicators for teachers to design learning tasks for computer-supported collaborative production of knowledge
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis info:eu-repo/semantics/publishedVersion
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/96265/1/01.INF_PhD_DISSERTATION.pdf
File
MD5
d28b1c871179ecb2873e7a2fcdc0241f
2378774
application/pdf
01.INF_PhD_DISSERTATION.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/96265/2/02.INF_ANEXOS.pdf
File
MD5
2697ec1a339ae4c28a29a0a129c445ed
663998
application/pdf
02.INF_ANEXOS.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/96265/6/02.INF_ANEXOS.pdf.txt
File
MD5
67134cfa288ca3d824263e37f1a36a5f
30394
text/plain
02.INF_ANEXOS.pdf.txt
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/96265/7/01.INF_PhD_DISSERTATION.pdf.txt
File
MD5
36cf36883832d8a7e59cb1153444b134
524076
text/plain
01.INF_PhD_DISSERTATION.pdf.txt