2024-03-28T18:09:06Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/92392017-09-13T18:48:14Zcom_10803_339col_10803_354
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
author
Obando Arroyave, Luis Carlos
authoremail
obandocarlos@yahoo.es
authoremailshow
true
director
Riera Romaní, Jordi
2011-04-12T18:39:02Z
2007-06-15
2007-06-14
http://www.tdx.cat/TDX-0615107-123926http://hdl.handle.net/10803/9239
B.34576-2007
Aquesta investigació estudia les estratègies pedagògiques i comunicacionals que s'utilitzen avui per reduir la "fractura digital" (tecnologia i de coneixement) entre les persones que utilitzen les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i aquelles que no tenen accés o no les saben utilitzar. L'estudi explora, descriu, analitza i interpreta la manera com les TIC s'estan implantant i utilitzant en les comunitats locals que tenen un risc d'exclusió social i tecnològica.<br/><br/>Per aconseguir els seus objectius, la investigació es realitza en un escenari real com és la Comunitat Òmnia del barri del Raval de Barcelona, Espanya, i de manera específica en el seu Telecentre o sala-mediàtica. Abordem aquest estudi a partir del disseny d'una sèrie de categories i d'uns indicadors que ens permeten mesurar, interpretar i analitzar l'ús i l'impacte d'aquestes tecnologies en el desenvolupament cultural d'aquesta comunitat, però igualment pretén que aquesta metodologia dissenyada pugui ser aplicable a altres comunitats amb característiques similars a l'estudiada.<br/><br/>L'estudi travessa dos camps com són el desenvolupament social i comunitari de les localitats, per un cantó, i el de l'ús de l'impacte que tenen les noves tecnologies de la informació i la comunicació en la pedagogia social, per l'altra banda. En aquest sentit, l'objectiu fonamental de la tesi consisteix a realitzar un diagnòstic descriptiu i en profunditat dels canvis i nous escenaris reals i virtuals que apareixen en l'anomenada "Societat de la Informació", i de la manera com les comunitats locals estan implantant aquestes tecnologies per potenciar el seu desenvolupament cultural i comunitari.
Esta investigación estudia las estrategias pedagógicas y comunicacionales que se utilizan hoy para reducir la "brecha digital" (tecnológica y de conocimiento) entre las personas que usan las nuevas tecnologías de la información y la comunicación (TIC) y aquellas que no tienen acceso o no saben como utilizarlas. El estudio explora, describe, analiza e interpreta la manera como las TIC se están implementando y usando en las comunidades locales que tienen un riesgo de exclusión social y tecnológica.<br/><br/>Para lograr sus objetivos, la investigación se realiza en un escenario real como es la comunidad Ómnia del barrio el Raval de Barcelona, España, y de manera específica en su Telecentro o sala-mediática. Abordamos este estudio a partir del diseño de una serie de categorías y de unos indicadores que nos permiten medir, interpretar y analizar el uso y el impacto de estas tecnologías en el desarrollo cultural de esta comunidad, pero igualmente pretende que esta metodología diseñada pueda ser aplicable en otras comunidades con características similares a la estudiada.<br/><br/>El estudio cruza dos campos como son el desarrollo social y comunitario de las localidades, por un lado, y el del uso e impacto que tienen las nuevas tecnologías de la información y la comunicación en la pedagogía social, por el otro. En este sentido, el objetivo fundamental de la tesis consiste en realizar un diagnóstico descriptivo y en profundidad de los cambios y nuevos escenarios reales y virtuales que aparecen en la llamada "Sociedad de la Información", y de la manera cómo las comunidades locales están implementando estas tecnologías para potenciar su desarrollo cultural y comunitario.
This research paper studies the pedagogical and communicational strategies used today to reduce the "digital gap" (in technology and knowledge) between those who use the new information and communication technologies (ICT) and those with no access to them or who do not know how to use them. The study describes, explores, analyzes and interprets the way in which ICT are being implemented and used among the local communities that are at high risk of social and technological exclusion.<br/><br/>In order to achieve its objectives, the study was carried out under real-life conditions among the Ómnia Community of the Raval neighbourhood, in Barcelona, Spain, and specifically in its Telecentre or socio-media lounge. We undertook the study by first designing a series of categories and indicator that would allow us to measure, interpret and analyze the use and impact of these technologies on the community's cultural development. Our intention was that the methodology we designed might be applied in other communities having similar characteristics to the one under study.<br/><br/>The study crosscuts two areas, social and community development, on the one hand, and the use and impact of new ICT in social pedagogy, on the other hand. In this sense, the main purpose of our study was to carry out a descriptive and in-depth diagnosis of the changes and new virtual and real scenarios emerging in the so-called "Information Society", and the way in which local communities are implementing these technologies in order to maximise their cultural and community development.
spa
information and communication technologies
social pedagogy
community development
tecnologías de la información y la comunicación
pedagogía social
desarrollo comunitario
tecnologies de la informació i la comunicació
pedagogia social
desenvolupament comunitari
Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC): Un nuevo escenario para el desarrollo local de las comunidades. Estudio de caso: Comunidad Ómnia-Barrio el Raval, Barcelona
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis info:eu-repo/semantics/publishedVersion
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/9239/1/01_PORTADA_TESIS.pdf
File
MD5
79fc2ac539d557bf22a0c5de914a6b02
279305
application/pdf
01_PORTADA_TESIS.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/9239/2/02_portadilla_tesis.pdf
File
MD5
1ceeaed062327cfbd2e243d302cafac1
281932
application/pdf
02_portadilla_tesis.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/9239/3/03_TESIS_Marzo_2007.pdf
File
MD5
83af224c03474a01fe1a511889c0dcd6
5682638
application/pdf
03_TESIS_Marzo_2007.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/9239/4/04_ANEXOS_1_2_y_3_Presentacion_y_Referentes_Eticos.pdf
File
MD5
4f154263542079ef2951aa94d756e2f9
192807
application/pdf
04_ANEXOS_1_2_y_3_Presentacion_y_Referentes_Eticos.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/9239/5/05_ANEXO_3b_Registro_Fotografico_y_documental.pdf
File
MD5
958849f4580ae01092061ab49c96643c
1395770
application/pdf
05_ANEXO_3b_Registro_Fotografico_y_documental.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/9239/6/06_ANEXO_4_Instrumentos_para_la_Investigacion_Fase_experimental.pdf
File
MD5
4ed8765f10eee83069bd0baed98fc335
168504
application/pdf
06_ANEXO_4_Instrumentos_para_la_Investigacion_Fase_experimental.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/9239/7/07_ANEXO_5_Y_6_Validacion_instrumentos_y_Aplicacion.pdf
File
MD5
2223b9581907c4220ebc7ff0aebbaf54
629315
application/pdf
07_ANEXO_5_Y_6_Validacion_instrumentos_y_Aplicacion.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/9239/8/08_ANEXO_7_Articulo_publicado_en_Revista.pdf
File
MD5
ef38f35da99337a64ee72cff03a4fc3c
744177
application/pdf
08_ANEXO_7_Articulo_publicado_en_Revista.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/9239/9/08_ANEXO_7_Articulo_publicado_en_Revista.pdf.txt
File
MD5
0a7b5dd91b945f159bcba4a189dacfa5
39758
text/plain
08_ANEXO_7_Articulo_publicado_en_Revista.pdf.txt
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/9239/10/07_ANEXO_5_Y_6_Validacion_instrumentos_y_Aplicacion.pdf.txt
File
MD5
65f099201fe3825d642442bb038b29c8
180782
text/plain
07_ANEXO_5_Y_6_Validacion_instrumentos_y_Aplicacion.pdf.txt
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/9239/11/06_ANEXO_4_Instrumentos_para_la_Investigacion_Fase_experimental.pdf.txt
File
MD5
75ed6bfb07e344088d636ade2772307d
19419
text/plain
06_ANEXO_4_Instrumentos_para_la_Investigacion_Fase_experimental.pdf.txt
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/9239/12/05_ANEXO_3b_Registro_Fotografico_y_documental.pdf.txt
File
MD5
9c53fc2264333aafa66033a02f27964c
7643
text/plain
05_ANEXO_3b_Registro_Fotografico_y_documental.pdf.txt
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/9239/13/04_ANEXOS_1_2_y_3_Presentacion_y_Referentes_Eticos.pdf.txt
File
MD5
0c31c395022d00a1e9d083c24dcd0378
10802
text/plain
04_ANEXOS_1_2_y_3_Presentacion_y_Referentes_Eticos.pdf.txt
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/9239/14/03_TESIS_Marzo_2007.pdf.txt
File
MD5
e2e83476770d3493ef3857339b28abbb
840193
text/plain
03_TESIS_Marzo_2007.pdf.txt
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/9239/15/02_portadilla_tesis.pdf.txt
File
MD5
58c89562f58fd276f592420068db8c09
1
text/plain
02_portadilla_tesis.pdf.txt
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/9239/16/01_PORTADA_TESIS.pdf.txt
File
MD5
58c89562f58fd276f592420068db8c09
1
text/plain
01_PORTADA_TESIS.pdf.txt