2024-03-28T20:34:57Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/6651732019-01-28T07:16:17Zcom_10803_120col_10803_142
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
author
Correro Iglesias, Cristina
authoremail
cristina@correro.cat
authoremailshow
true
director
Colomer Martínez, Teresa
2019-01-28T06:57:37Z
2019-01-28T06:57:37Z
2018-10-23
9788449082559
http://hdl.handle.net/10803/665173
Aquesta tesi se situa dins l’àmbit de recerca en didàctica de la literatura. L’objectiu principal de la investigació és caracteritzar els llibres infantils del segle XXI per a primers lectors, així com evidenciar l’evolució i els canvis produïts durant el període 1977-2013. El corpus a analitzar inclou les obres més recomanades per la crítica especialitzada en el benentès que són les que poden revelar millor la qualitat i els pressupòsits educatius i literaris que configuren la literatura per a infants, així com les que més reflecteixen els canvis socioculturals i artístics que marquen les tendències evolutives de la producció. La caracterització es divideix en sis àmbits: la producció editorial i formal, la representació literària del món, la fragmentació narrativa, la complexitat narrativa, la complexitat interpretativa i la relació entre el text i les imatges. Els resultats obtinguts es comparen amb la caracterització de les obres realitzada per Colomer (1995a) per tal de veure’n l’evolució seguida i poder establir la competència literària del lector implícit que pressuposen els llibres del nou mil·lenni.Esta tesis se sitúa en el ámbito de investigación en didáctica de la literatura. El objetivo principal
de la investigación es caracterizar los libros infantiles del siglo XXI para primeros lectores, así
como evidenciar la evolución y los cambios producidos durante el período 1977-2013. El corpus
a analizar incluye las obras más recomendadas por la crítica especializada cuya característica es
que son las que pueden revelar mejor la calidad y la presuposición educativa y literaria que
configura la literatura para niños, así como las que más reflejan los cambios socioculturales y
artísticos que marcan las tendencias evolutivas de la producción. La caracterización se divide en
seis ámbitos: la producción editorial y formal, la representación literaria del mundo, la
fragmentación narrativa, la complejidad narrativa, la complejidad interpretativa y la relación
entre el texto y las imágenes. Los resultados obtenidos se comparan con la caracterización de
las obras realizada por Colomer (1995a) para ver la evolución y poder establecer la competencia
literaria del lector implícito que presuponen los libros del nuevo milenio.This study belongs to the field of literary education. The overall objective of this thesis is to
characterise twenty-first-century children’s books for early readers, as well as to establish the
evolutionary trends and changes during the period 1977-2013. The corpus is based on the books
most recommended by specialist critics, with the understanding that these are works of high
quality which best reflect the educational and literary assumptions to which children’s literature
responds as a cultural product and which most clearly mark the evolutionary tendencies in the
production of children’s books. The characterisation is divided into six areas: editorial and formal
production, the literary depiction of the world, narrative fragmentation, narrative complexity,
interpretive complexity and the relationship between the text and the images in contemporary
fiction. The results obtained are compared using the characterisation of the works according to
by Colomer (1995b) in order to identify the evolution of children’s literature and the literary
competence of the implicit reader presumed by the works of the new millennium.
cat
Educació literària
Educación literaria
Literary education
Literatura infantil
Literatura infantil
Children's literature
Àlbums
Álbumes
Picturebooks
Els llibres infantils al segle XXI
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis info:eu-repo/semantics/publishedVersion
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/665173/1/cci1de1.pdf
File
MD5
b68e693ab25754d9f33abadaeb315646
9241313
application/pdf
cci1de1.pdf