2024-03-29T09:27:01Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/4097302017-10-06T10:27:26Zcom_10803_120col_10803_142
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
author
Tosar Bacarizo, Breogán
authoremail
breogan.tosar@uab.cat
authoremailshow
true
director
Santisteban, Antoni
authorsendemail
true
2017-10-06T10:07:34Z
2017-10-06T10:07:34Z
2017-06-15
9788449072383
http://hdl.handle.net/10803/409730
http://mediaserver.csuc.cat/tdx/documents/68/13/75/68137536029450407129062397615169675539/
Aquesta tesi doctoral explora el fenomen de la manca de crítica i creativitat en la interpretació dels textos i la proposta d’accions socials a l'educació primària. La investigació qualitativa es fonamenta en el marc teòric dels Nous Estudis de Literacitat, per entendre com la literacitat crítica podria ajudar els professors i els estudiants en la interpretació i presa d'accions de justícia social. L'anàlisi desenvolupa una aproximació crítica als usos de la literacitat o alfabetització a l'aula de sisè a cinc escoles de primària a Barcelona, Rubí i Terrassa.
El procés educatiu d'aprenentatge dels coneixements socials i "llegir el món" s'explora des dels interessos dels estudiants pel que fa a la seva participació en les pràctiques de literacitat en el context social de l'aula. L'anàlisi de les dades revela que la literacitat crítica és essencial per tal de crear significats i interpretacions del món. S'entén no com un mètode, sinó com una forma de ser. D'una banda, es requereix i celebra el paper central del mestre en la construcció de l'experiència d'aprenentatge. D'altra banda, es faculta els nens que l'agència per resoldre els problemes socials.
Aquesta investigació crítica i interpretativa tracta de la literacitat crítica en els estudis socials a l’aula de primària. Els objectius són identificar i analitzar la naturalesa d'aquest tipus d'alfabetització en el sisè grau. Es basa en el marc dels Nous Estudis de Literacitat i en la pedagogia crítica a través de les nocions de transformació d'un mateix i de la millora de les estructures socials injustes.This PhD dissertation explores the phenomenon of the lack of criticism and creativity in interpreting texts and taking social actions in elementary education. This qualitative research takes New Literacy Studies’ framework in order to understand how using critical literacy could help teachers and students in taking social justice actions. The analysis develops a critical approach to the uses of literacy in the sixth-grade classroom in five elementary schools in Barcelona, Rubí and Terrassa. The educative process of learning social knowledge and “reading the world” is explored from the students’ interests regarding their participation in literacy practices in the social context of the classroom.
The data analysis reveals that critical literacy is essential in order to create meanings and understandings of the world. It is understood not as a method, but as a way of being. On one hand, it requires and celebrates the central role of the teacher in the construction of learning experience. On the other hand, it empowers children to have the agency to solve social problems.
This interpretative and critical research is about critical literacy in the social studies elementary classroom. The aims are to identify and analyze the nature of this kind of literacy in sixth grade. It is based on the New Literacy Studies’ framework and on critical pedagogy by means of the notions of transformation of oneself and the improvement of unfair social structures.
cat
Literacitat crítica
Literacidad crítica
Critical literacy
Aprenentatge de les ciències socials
Aprendizaje de las ciencias sociales
Social studies learning
Educació primària
Educación primaria
Elementary education
Llegir la paraula i el món. Literacitat crítica en els estudis socials a l’Educació Primària
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis info:eu-repo/semantics/publishedVersion
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/409730/1/btb1de1.pdf
File
MD5
860bdd5e7df8b8d6956b919023ff0fdd
5364185
application/pdf
btb1de1.pdf