2024-03-28T11:47:31Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/3152842024-03-15T10:58:12Zcom_10803_236col_10803_690280
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
author
Labèrnia, Aina
authoremail
aina.labernia@upf.edu
authoremailshow
true
director
Costa Carreras, Joan
authorsendemail
true
2015-10-26T11:46:01Z
2016-09-17T05:45:28Z
2015-09-18
http://hdl.handle.net/10803/315284
B 26695-2015
Aquesta tesi té com a objectiu principal avaluar el grau d’implantació de la normativa
en setze variables sintàctiques en català, en una mostra de 248 alumnes de Traducció i
Interpretació de la Universitat Pompeu Fabra, i mesurar fins a quin punt determinats
factors sociolingüístics incideixen significativament en la implantació de les variants
sintàctiques normatives corresponents. Per a aquest fi, s’ha establert l’estatus normatiu
de les variants, s’ha calculat el grau d’implantació de les variants normatives i s’ha
correlacionat el grau d’implantació amb determinats factors sociolingüístics.
El grau d’implantació en les variables per què, prep. + infinitiu, tothom + qui/que, la
hi i hauria o hagués és significativament inferior a la mitjana del grau d’implantació en
totes les variables analitzades, mentre que el grau d’implantació en les variables
pronom hi, ser o estar, com o com a, pronom en, prep. + que i gerundi de posterioritat
és significativament superior a la mitjana del grau d’implantació en totes les variables.
D’altra banda, el grup de factors que incideix significativament en el grau d’implantació
es compon dels factors curs acadèmic, èxit acadèmic (o capacitat general
d’aprenentatge), grau d’escolarització en català i grau d’ús global de català.
The main aim of this PhD thesis is to assess the degree of implementation of sixteen
syntactic variables in Catalan – according to Catalan’s normative grammar –, in a sample
of 248 Translation and Interpreting undergraduates at Pompeu Fabra University
(Barcelona), and to measure the impact of several sociolinguistic factors on the degree of
implementation of these syntactic forms. To this end, an analysis of normative grammar
norms in Catalan regarding the sixteen variables selected was performed, the degree of
implementation of these variables was calculated, and correlations between the degree of
implementation and several sociolinguistic factors were carried out.
The degree of implementation of the variables per què, preposition + infinitive clause,
tothom qui/que, la hi, and hauria or hagués proved to be significantly lower than the
mean degree of implementation of all variables, whereas the degree of implementation of
the variables pronoun hi, ser o estar, com or com a, pronoun en, preposition + que, and
gerund when there is an action subsequent to the one expressed by the main verb proved
to be significantly higher than the mean degree of implementation of all variables.
Furthermore, the set of factors that significantly affects the degree of implementation of
the normative variants studied are as follows: the year of the course the students are in,
success over the course of the degree (or general learning ability), language of education
at school, and overall degree of use of Catalan.
cat
Variants sintàctiques en català
Factors sociolingüístics
La Incidència de certs factors sociolingüístics en la implantació de setze variants sintàctiques en català
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis info:eu-repo/semantics/publishedVersion
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/315284/1/tal.pdf
File
MD5
b638a99d1b48f259f8cecdbe19914340
4391691
application/pdf
tal.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/315284/2/talannex.pdf
File
MD5
71bb7d96e29aeb7b2eae7f0a3dac88d2
2262570
application/pdf
talannex.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/315284/3/talannex.pdf.txt
File
MD5
3c89b7ba010d2b1d8ab0ba88b3c843fd
816235
text/plain
talannex.pdf.txt
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/315284/4/tal.pdf.txt
File
MD5
d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e
0
text/plain
tal.pdf.txt