2024-03-29T10:31:04Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/2865532020-10-26T07:00:18Zcom_10803_1col_10803_31
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
author
Esteve Ruescas, Olga
authoremail
olga.esteve@upf.edu
authoremailshow
false
director
Cambra i Giné, Margarida
authorsendemail
true
2015-03-11T09:00:09Z
2015-03-11T09:00:09Z
1999-12-10
http://hdl.handle.net/10803/286553
B 8605-2015
La relació entre gramàtica i enfocament comunicatiu de llengües estrangeres continua essent un tema controvertit, un punt recurrent de discussió entre els especialistes i una preocupació per als professionals de l’ensenyament de llengües estrangeres. Això es fa encara més palès en l’àmbit de l’alemany com a llengua estrangera, on manquen estudis de recerca que focalitzin en aquest tema.
Aquesta dicotomia entre ‘gramàtica’ i ‘comunicació’ és el que ens ha portat a centrar la nostra recerca en l’estudi de la funció de la gramàtica explícita en el desenvolupament de la competència comunicativa de l’alemany en persones adultes, però des del vessant del seu tractament a l’aula: De quina manera es pot treballar la gramàtica dins d’un enfocament comunicatiu en el context de l’ensenyament-aprenentatge d’adults de les Escoles Oficials d’Idiomes? Aquesta pregunta ha servit de detonant per cercar una aproximació didàctica al tractament de la gramàtica en aquest context, fonamentada en els estudis més actuals en l’àmbit de l’Adquisició de llengües segones i estrangeres, de les Ciències del Llenguatge i de la Teoria Sociocultural. Aquesta proposta s’experimenta en el context esmentat i s’analitza des d’una metodologia etnogràfica.
L’aportació més important d’aquest estudi és la constatació de la funció mediadora de la L1 en tasques en petit grup on els aprenents han de negociar significats així com la profunditat de l’activitat metalingüística orientada a la consecució de l’objectiu comunicatiu que esdevé en el moment de negociar aquests significats en petits grups.The relationship between grammar and a communicative approach to foreign languages continues to be a controversial topic. It is a recurring topic of debate among specialists, and a concern for those involved in teaching foreign languages. This is especially the case in the field of German as a foreign language, where research on this area is scarce.
It is this dichotomy between ‘grammar’ and ‘communication’ that led us to focus our research on the role of explicit grammar instruction in the development of communicative competence in German amongst adult learners, from the point of view of its treatment in the classroom: What role can grammar instruction play within a communicative approach in the teaching-learning context of adults in Escoles Oficials d’Idiomes? This research question initiated our search for appropriate ways to treat grammar in this context, based on the most recent studies in the fields of Second and Foreign Language Acquisition, Language Science, and Sociocultural Theory. The didactic proposal is experimented and analyzed following an ethnographic approach.
This analysis led to the most important contribution of this study: the observation of the mediating role played by learners’ L1 in small group tasks in which learners are required to negotiate meaning. It was also observed that learners participate in rich metalinguistic reflection arising from this very process of negotiating meaning while focused on achieving a common goal in small groups.
cat
Adquisició d'una segona llengua
Adquisición de una segunda lengua
Second language acquisition
Alemany
Alemán
German language
Metallenguatge
Metalenguaje
Metalanguage
Comunicació escrita
Comunicación escrita
Written communication
Educació d'adults
Educación de adultos
Adult education
La reflexió metalingüística mitjançant la producció escrita en els primers nivells d'aprenentatge d'alemany (LE) per part d'adults
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis info:eu-repo/semantics/publishedVersion
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/286553/1/01.OER_1de10.pdf
File
MD5
ddd8d52787f59e78a5433a8bc2331ff0
432292
application/pdf
01.OER_1de10.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/286553/2/02.OER_2de10.pdf
File
MD5
a98809f2a7c02fafad158b67caf3ae68
1778223
application/pdf
02.OER_2de10.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/286553/3/03.OER_3de10.pdf
File
MD5
ccd5b86b933232bc84c4c4139931146b
1887589
application/pdf
03.OER_3de10.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/286553/4/04.OER_4de10.pdf
File
MD5
28b7c9c94dba3fc1c90408e713612635
2519917
application/pdf
04.OER_4de10.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/286553/5/05.OER_5de10.pdf
File
MD5
e56a7a8ae73c0705474b1a1cfbcbb4cb
2696414
application/pdf
05.OER_5de10.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/286553/6/06.OER_6de10.pdf
File
MD5
2429bdd82146138a1293bb7f878ec914
3692819
application/pdf
06.OER_6de10.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/286553/7/07.OER_7de10.pdf
File
MD5
1abbf735cbdef531f986cfeebd1b376c
4591621
application/pdf
07.OER_7de10.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/286553/8/08.OER_8de10.pdf
File
MD5
aaf8b3b64ad47fd5e811cd6b7a30a524
2477514
application/pdf
08.OER_8de10.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/286553/9/09.OER_9de10.pdf
File
MD5
a9b311bab13143a12084ccb0e02c15f7
1705468
application/pdf
09.OER_9de10.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/286553/10/10.OER_10de10.pdf
File
MD5
8883938cdb68873902ff396f5210c07d
2377215
application/pdf
10.OER_10de10.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/286553/11/01.OER_1de10.pdf.txt
File
MD5
aef548b5c30d88e693f092ebfa1ce15e
2871
text/plain
01.OER_1de10.pdf.txt
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/286553/12/02.OER_2de10.pdf.txt
File
MD5
bc8ac94b3f871b85f6ab707ceb6b0ec4
2898
text/plain
02.OER_2de10.pdf.txt
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/286553/13/03.OER_3de10.pdf.txt
File
MD5
10cfbe8c8d3c4a1dc6d325955b6caf7f
2900
text/plain
03.OER_3de10.pdf.txt
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/286553/14/04.OER_4de10.pdf.txt
File
MD5
d077f86b5bec18b3d128d1b6d7faa704
2916
text/plain
04.OER_4de10.pdf.txt
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/286553/15/05.OER_5de10.pdf.txt
File
MD5
dccd0a7b49d6f9b8525cd1af9f8fa2a6
2926
text/plain
05.OER_5de10.pdf.txt
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/286553/16/06.OER_6de10.pdf.txt
File
MD5
218af92ddf6759c87937230c7a703c37
2978
text/plain
06.OER_6de10.pdf.txt
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/286553/17/07.OER_7de10.pdf.txt
File
MD5
94c106e937d6a069ea022f97dfc7b15a
3008
text/plain
07.OER_7de10.pdf.txt
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/286553/18/08.OER_8de10.pdf.txt
File
MD5
8ca454bf8cbd21909fdd0258879a7bb7
2924
text/plain
08.OER_8de10.pdf.txt
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/286553/19/09.OER_9de10.pdf.txt
File
MD5
3239c50d27a924d2c59a2bd81777d365
2892
text/plain
09.OER_9de10.pdf.txt
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/286553/20/10.OER_10de10.pdf.txt
File
MD5
cc655959e31ed214a4abe6d616bfbb94
2930
text/plain
10.OER_10de10.pdf.txt