2024-03-29T05:32:18Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/1235492017-09-19T06:36:16Zcom_10803_253col_10803_282
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
author
Serrano Ortiz, Jèssica
authoremail
jess83serrano@gmail.com
authoremailshow
false
director
Serrat Sellabona, Elisabet
director
Rostán Sánchez, Carles
authorsendemail
true
2013-10-02T09:10:32Z
2013-10-02T09:10:32Z
2012-12-10
http://hdl.handle.net/10803/123549
Gi. 1406-2013
Considerable attention has focused on the theory of mind (TM) in the past 25 years and it has become a very productive area of research in developmental psychology. Several studies addressed this issue and many researchers have demonstrated this understanding in 4-years-olds. In this field, it seems to be clear that language and executive functions (EF) acquisition foster TM, but it is less evident which particular are related to TM development. For this reason, the current investigation is aimed at exploring the development of the TM in children aged between 4 to 12-years-old and its relation to both abilities. The results support a view according to which there is a developmental progression in the understanding of the mind. In general, both language and EF are involved in the child’s understanding of the mind. However, they are related to the TM development in a different way as a function of age
En els darrers 25 anys la teoria de la ment (TM) ha rebut una considerable atenció i s’ha convertit en una àrea de recerca molt productiva en el camp de la psicologia del desenvolupament. Diversos estudis han mostrat que aquesta comprensió es dóna al voltant dels 4 anys. En aquest àmbit, s’ha observat que el llenguatge i les funcions executives (FE) estan implicats en la TM, però és menys evident quin aspecte particular està relacionat amb el seu desenvolupament. Per aquest motiu, aquesta investigació pretén explorar el desenvolupament de la TM entre els 4 i els 12 anys i la seva relació amb ambdues habilitats. Els resultats indiquen que hi ha una progressió en la TM. En general, tant el llenguatge com les FE estan implicats en la comprensió de la ment del nen. No obstant això, les habilitats lingüístiques i les FE estan relacionades amb la TM d’una forma diferent segons l’edat
spa
Teoría de la mente
Teoria de la ment
Theory of mind
Lenguaje
Llenguatge
Language
Funciones ejecutivas
Funcions executives
Executive functions
Desarrollo
Desenvolupament
Development
Desarrollo de la teoría de la mente, lenguaje y funciones ejecutivas en niños de 4 a 12 años
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis info:eu-repo/semantics/publishedVersion
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/123549/5/tjso.pdf
File
MD5
dba073794ae7e0de42a44d47799a36d0
5821008
application/pdf
tjso.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/123549/3/tjso.pdf.txt
File
MD5
5b4b4b34544cae3d0a64b71c28f6c4d8
952681
text/plain
tjso.pdf.txt