2024-03-28T20:35:14Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/1167692017-09-24T10:16:58Zcom_10803_253col_10803_258
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
author
Cebrià Pairoli, Anna
authoremail
annacebria@gmail.com
authoremailshow
false
director
Juanola i Terradellas, Roser
authorsendemail
true
2013-06-19T08:16:48Z
2013-06-19T08:16:48Z
2013-05-24
http://hdl.handle.net/10803/116769
Gi. 953-2013
The construction of this thesis is developed from different conceptual interlacing axis that created a networking weave through which the field of investigation was debated and defined and a project of collaborative citizenship with the goal of providing an improvement in the social environment from which the visual impairment through art was built. Firstly, we speak about the context in which, in a dialogic way, the identity of Ph. D. Rosa Gratacós Masanella has grown and developed. With the help of the narrative research and the life story methods we make an approach to the life time experience of the main character of our investigation, in order to understand her social, political and educational context, how it relates to her personal life, her work as a professor and her artistic career, and how all these different perspectives have points in common. We also approach those people who met our protagonist, those who were her referents or were important in the evolution of her identity. We point Ph. D. Rosa Gratacós pioneer investigation in the field of visual impairment and we finally explain the multisensory project of The Senses Labyrinth, a project that was born from the idea of universal accessibility from the perspective of blind people. Sensory education, game and art become the source of teaching and learning for the researcher and they are applied together to art education and artistic perception from blindness, through service and learning methodologies
La construcció d’aquesta tesi es desenvolupa a partir de diferents eixos conceptuals que es van anar entrellaçant, configurant un entramat de networking a través del qual es va posar en conflicte, es va definir el mapa del territori de la investigació, i es va generar un projecte col•laboratiu de participació ciutadana amb l’objectiu d’aportar una millora qualitativa a l’entorn ciutadà a través de l’art i a partir de la discapacitat visual. En primer lloc, parlem del context en el que, de manera dialògica, creix i es desenvolupa la identitat de la Dra. Rosa Gratacós Masanella, a partir dels mètodes d’investigació narrativa i del relat de vida per reconstruir una aproximació a la seva historia de vida que permeti entendre el context social, polític i educatiu d’aquest trajecte vital en relació a la investigadora, a la seva pròpia experiència i al seu relat de vida, factors que coincideixen en alguns punts, com són la vessant artística, educativa i investigadora, amb més o menys distància i des d’on creix l’interès per l’estudi. També ens aproximem als subjectes que han tingut relació amb la protagonista com a referents i portes d’entrada al canvi i al desenvolupament de la pròpia identitat. Situem la investigació pionera de la Dra. Rosa Gratacós relacionada amb la discapacitat visual i finalment els eixos que han teixit tot el relat es cohesionen i es presenta el projecte multisensorial de La forma de les olors, que parteix de la idea d’accessibilitat universal, iniciada des de la discapacitat visual. L’educació sensorial, el joc i l’art esdevenen la font de l’ensenyament-aprenentatge de la investigadora i s’apliquen conjuntament a l’educació artística i a la investigació de la percepció artística des de la ceguesa, a través de metodologies d’aprenentatge i servei
cat
Històries de vida
Discapacitat visual
Educació artística
Prototipatge ràpid
Ceguesa
Impressió tridimensional
Life history
Visual impairment
Art education
Rapid prototyping
Blindness
3D printing
Historias de vida
Discapacidad visual
Educación artística
Prototipado rápido
Ceguera
Impresión tridimensional
Participació ciutadana i inclusió social en les comunitats de persones cegues: un estudi d'educació artística basat en el mestratge de la professora Rosa Gratacós
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis info:eu-repo/semantics/publishedVersion
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/116769/7/tacp.pdf
File
MD5
0ec9640adede792118848d491d0d7cf6
9872473
application/pdf
tacp.pdf
URL
https://www.tdx.cat/bitstream/10803/116769/6/tacp.pdf.txt
File
MD5
cb351b49cc439d4e7ba0de7b1932a051
479618
text/plain
tacp.pdf.txt