2024-03-28T11:48:48Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/840482017-09-13T08:42:09Zcom_10803_337col_10803_338
nam a 5i 4500
aprenentatge col·laboratiu
cerca d’informació
coneixement compartit
regulació de l’aprenentatge
interacció educativa
Aprenentatge col·laboratiu amb suport de l’ordinador. Influència de la demanda en el procés i els resultats d’aprenentatge
[Barcelona] :
Universitat Oberta de Catalunya,
2012
Accés lliure
http://hdl.handle.net/10803/84048
cr |||||||||||
AAMMDDs2012 sp ||||fsm||||0|| 0 cat|c
Becerril Balín, Lorena,
autor
1 recurs en línia (274 pàgines)
Tesi
Doctorat
Universitat Oberta de Catalunya. Internet Interdisciplinary Institut (IN3)
2011
Universitat Oberta de Catalunya. Internet Interdisciplinary Institut (IN3)
Tesis i dissertacions electròniques
Badia, Antoni,
supervisor acadèmic
TDX
La principal finalitat d’aquest treball d’investigació és aprofundir en l’estudi psicoeducatiu de l’aprenentatge col•laboratiu amb suport de l’ordinador en tasques de cerca i d’elaboració de la informació en l’educació secundària obligatòria. Partint d’un enfocament sociocognitiu sobre l’ensenyament i l’aprenentatge la pregunta que guia el treball és la següent:
Com afecta el tipus de demanda en el procés i en els resultats d’aprenentatge de parelles d’estudiants de secundària que resolen tasques de cerca i elaboració de continguts de literatura catalana amb el suport de l’ordinador?
Aquesta pregunta s’ha concretat en quatre objectius específics:
1) Identificar els efectes de la complexitat de la demanda en els processos psicoeducatius i en les relacions que s’estableixen entre ells.
2) Identificar els processos que influeixen en els resultats d’aprenentatge en cada tipus de demanda.
3) Descriure el funcionament del procés que condueix a uns millors resultats d’aprenentatge en cada demanda.
4) Comprovar si el canvi que es produeix en el coneixement compartit és resultat del procés de col•laboració o un producte de l’aprenentatge.
Per assolir aquests objectius s’ha portat a terme un estudi quasi-experimental amb un disseny de tipus pre-posttest i s’ha procedit a l’anàlisi del procés i dels resultats d’aprenentatge de quaranta nou parelles d’estudiants de quart de secundària pertanyents a dos centres educatius. L’anàlisi de la interacció educativa en el si de les parelles i de les accions que realitzen s’ha portat a terme basant-nos en vuit dimensions: l’amplitud de la cerca, la navegació hipertextual, la lectura de documents, l’elaboració de la informació, la construcció de coneixement compartit, l’estructura d’interacció grupal, la regulació de l’aprenentatge i el clima emocional. Els resultats d’aprenentatge s’han analitzat en termes de coneixement compartit i qualitat del producte grupal.
Els resultats obtinguts de l’anàlisi estadística de les dades posen de manifest que la complexitat de la tasca influeix sobre els processos relatius a l’ús de les TIC (l’amplitud de la cerca, la navegació hipertextual, la lectura de documents i l’elaboració del contingut curricular) i el nivell de transactivitat del coneixement. Per contra, els processos que no s’han vist afectats per la complexitat de la demanda han estat la regulació de l’aprenentatge, l’estructura d’interacció grupal i el clima emocional. D’altra banda, si considerem les relacions entre processos, podem afirmar que el grau de complexitat de la tasca també ha influït en les relacions que s’estableixen entre els processos psicoeducatius estudiats durant el procés d’aprenentatge de les parelles i que aquesta influència es fa més evident quan major és la complexitat de la tasca.
Pel que fa als efectes del procés d’aprenentatge sobre els resultats d’aprenentatge, les dades han evidenciat que el procés pren rellevància d’acord amb l’augment de la complexitat de la demanda. Així mateix, podem concloure que les relacions que s’estableixen entre els millors resultats d’aprenentatge i els processos que es posen en joc són diferents en cada tipus de demanda en funció del tipus de resultat d’aprenentatge. Finalment, l’anàlisi dels resultats de coneixement compartit ens han portat a determinar que la convergència de coneixement obtinguda pot ser atribuïda a la interacció col•laborativa únicament en la demanda més complexa.
o
ES-BaCBU
cat
rda
ES-BaCBU
text
txt
rdacontent
informàtic
c
rdamedia
recurs en línia
cr
rdacarrier