2024-03-28T21:48:56Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/6676612019-10-16T10:12:44Zcom_10803_311col_10803_332
nam a 5i 4500
Competència digital docent
Formacio del professorat
Ensenyament superior
Formación del profesorado
Enseñanza superior
Teacher digital competenc
College of education
Higher education
La incorporación de la Competencia Digital Docente en estudiantes y docentes de Formación Inicial Docente en Uruguay
[Tarragona] :
Universitat Rovira i Virgili,
2019
Accés lliure
http://hdl.handle.net/10803/667661
cr |||||||||||
AAMMDDs2019 sp ||||fsm||||0|| 0 spa|c
Morales González, María Julia,
autor
1 recurs en línia (155 pàgines)
Tesi
Doctorat
Universitat Rovira i Virgili. Departament de Pedagogia
2019
Universitat Rovira i Virgili. Departament de Pedagogia
Tesis i dissertacions electròniques
Lázaro Cantabrana, José Luis,
supervisor acadèmic
Gisbert Cervera, Maria Mercedes,
supervisor acadèmic
Rivoir Cabrera, Ana Laura,
supervisor acadèmic
TDX
Els canvis que han introduït l'exponencial expansió de les tecnologies digitals en els diferents àmbits: econòmic, social, cultural, laboral, etc., en la societat actual, interpel·len particularment als sistemes educatius, com a garants de la formació cultural i ciutadana, per a formar persones capaces de realitzar un ús significatiu de les tecnologies digitals.
En la literatura experta s'indaga sobre com els sistemes educatius s'estan adaptant a aquesta realitat, en un intent d'acostar la formació universitària a les exigències de la societat contemporània i s'investiga en relació a les necessitats formatives actuals.
Uruguai no és aliè a aquesta realitat i en un context de canvis curriculars en la formació inicial docent al país, resulta més que pertinent analitzar la formació inicial docent a l'Uruguai en relació amb el desenvolupament de la competència digital docente
La metodologia utilitzada, se sosté en una recerca de caràcter educatiu, basada en el paradigma interpretatiu, amb el fi de comprendre i interpretar aquesta realitat. Es recolza en un mètode mixt, integrant tècniques qualitatives i quantitatives i s'utilitza la triangulació per al control de qualitat i enriquir l'anàlisi.
Les tècniques utilitzades per a portar a terme la recerca van ser l'enquesta, l'anàlisi de contingut i els grups focals. El marc de referència utilitzat va ser una matriu d'indicadores que conté 4 dimensiones: 1) Didàctica, curricular i metodològica; 2) Planificació, organització i gestió d'espais i recursos tecnològics digitals; 3) Aspectes ètics, legals i de seguretat i 4) Desenvolupament personal i professional.
Les troballes ens revelen que els plans i programes de Formació Inicial Docent relacionats amb tecnologies digitals i els planes de formació permanent del professorat no estan dissenyats per a afavorir el desenvolupament de la competència digital docent, i obeeixen a metodologies més tradicionals d'ensenyament. Els estudiants de Formació Inicial Docent i els docents que formen futurs mestres i professors, no han desenvolupat prou la competència digital docent per a afavorir la incorporació de les tecnologies digitals en les seves pràctiques professionals.
r
ES-BaCBU
cat
rda
ES-BaCBU
text
txt
rdacontent
informàtic
c
rdamedia
recurs en línia
cr
rdacarrier