2024-03-28T23:30:50Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/5235042018-05-03T10:10:39Zcom_10803_1col_10803_31832
nam a 5i 4500
Psicologia infantil
Psicología infantil
Child psychology
Neuropsicologia
Neuropsicología
Neuropsychology
Trastorns de l'espectre autista
Trastornos del espectro autista
Autism spectrum disorders
Característiques clíniques i neuropsicològiques en nens i adolescents amb trastorn de l’espectre autista d’alt funcionament i en els seus germans
[Barcelona] :
Universitat de Barcelona,
2018
Accés lliure
http://hdl.handle.net/10803/523504
cr |||||||||||
AAMMDDs2018 sp ||||fsm||||0|| 0 cat|c
Rosa Justicia, Mireia,
autor
1 recurs en línia (155 pàgines)
Tesi
Doctorat
Universitat de Barcelona. Facultat de Medicina
2017
Universitat de Barcelona. Facultat de Medicina
Tesis i dissertacions electròniques
Lázaro García, Luisa,
supervisor acadèmic
Calvo Escalona, Rosa,
supervisor acadèmic
Lázaro García, Luisa,
supervisor acadèmic
TDX
El trastorn de l’espectre autista (TEA) ha sigut inclòs recentment dins el grup de trastorns del neurodesenvolupament que engloba trastorns que tenen un inici en el període de desenvolupament i cursen amb disfunció cognitiva i amb interferència en el funcionament personal, social, acadèmic o laboral. Aquests trastorns també comparteixen una elevada heretabilitat, el solapament de símptomes entre ells i la tendència a coexistir en la mateixa persona.
Els estudis previs en població TEA suggereixen una alta comorbiditat amb el trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat (TDAH) i trastorns d’ansietat, així com múltiples dèficits cognitius. A més, hi ha estudis que han relacionat aquests dèficits cognitius amb més gravetat dels símptomes i pitjor funcionament adaptatiu a la vida diària. Per una altra banda, molts pocs estudis han avaluat les característiques clíniques i psicopatològiques dels germans no afectats pel trastorn, tot hi que estudis preliminars han suggerit més presència de TEA i altres trastorns com el TDAH així com la presència de dèficits lleus en el funcionament cognitiu. Però fins a la data, no tenim dades concloents ja que existeix una alta variabilitat entre els estudis. Aquesta heterogeneïtat entre els resultats pot deure’s a diferències metodològiques o factors sociodemogràfics no controlats, como ara el quocient intel·lectual (QI).
L’objectiu d’aquesta tesi va ser revisar la comorbiditat i els dèficits cognitius que presentaven un grup de nens i adolescents amb TEA d’alt funcionament (TEA-AF) i comparar-los amb la població general. Donat l’alta heretabilitat d’aquest trastorn, es va voler avaluar un grup de germans d’aquests pacients amb TEA-AF a nivell clínic i neuropsicològic. A més, es va observar una falta de proves validades a l’espanyol per avaluar cognició social avançada en població TEA- AF, per lo que es va traduir i validar l’escala “Stories from everyday life” (SEL) del Dr. Nils Kaland.
Els resultats van mostrar un alta comorbiditat amb TDAH i trastorns d’ansietat en el nostre grup de nens i adolescents amb TEA-AF, que va ser superior a la trobada en la població general. El major risc de patir psicopatologia comòrbida es va relacionar amb un QI i un nivell socioeconòmic (NSE) més baix en la nostra mostra. A nivell neuropsicològic, es van observar múltiples dèficits cognitius en la planificació, la flexibilitat cognitiva, la memòria verbal i de treball, el processament visual local-global i el reconeixement d’emocions. Alguns d’aquests dèficits eren independents del QI i estaven relacionats amb més gravetat dels símptomes i pitjor funcionament adaptatiu. En quant als germans es va trobar més presència de TDAH en comparació a la població general, i es va relacionar el QI baix amb major risc de desenvolupar psicopatologia. A nivell neuropsicològic no es van trobar dèficits cognitius comparat amb la població general però es va observar un perfil intermedi en algunes àrees. Per últim, la validació espanyola de l’escala SEL va mostrar bones propietats psicomètriques i es va desenvolupar un manual per millorar la seva administració. El grup amb TEA-AF va mostrar un pitjor rendiment en tasques on se’ls demanava fer tant inferències físiques com mentals en contextos socials, però al controlar pel QI verbal (i no verbal) només les inferències mentals s’erigien com el dèficit principal d’aquesta població.
L’avaluació de comorbiditats psiquiàtriques i del dèficits cognitius en la població TEA-AF és de gran importància per tal d’individualitzar el procés de diagnòstic. S’hauria d’establir un pla de tractament que tingui en compte totes les comorbiditats així com obrir les portes a la rehabilitació cognitiva com una alternativa a incloure al tractament convencional. S’hauria de tenir més en compte els seus germans al ser una població d’alt risc.
b
ES-BaCBU
cat
rda
ES-BaCBU
text
txt
rdacontent
informàtic
c
rdamedia
recurs en línia
cr
rdacarrier