2024-03-29T05:40:32Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/47362017-09-02T04:40:51Zcom_10803_120col_10803_144
nam a 5i 4500
Psicologia esport
Aficionats esports
Futbol
Estudi de valors, motivacions i emocions dels aficionats al futbol: una aproximació a partir de la integració de metodologies
[Barcelona] :
Universitat Autònoma de Barcelona,
2011
Accés lliure
http://hdl.handle.net/10803/4736
cr |||||||||||
AAMMDDs2011 sp ||||fsm||||0|| 0 cat|c
8468818534
Torregrosa, Miquel,
autor
Tesi
Doctorat
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia de l'Educació
2002
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia de l'Educació
Tesis i dissertacions electròniques
Cruz Feliu, Jaume,
supervisor acadèmic
TDX
Aquesta tesi doctoral fa una aproximació a l'estudi dels aficionats al futbol des d'una perspectiva global, per l'estudi de la qual es menester considerar variables tant de l'entorn com de les persones. Els objectius principals són descriure les característiques de l'entorn de l'aficionat i les variables individuals implicades en l'afició al futbol, i avaluar les conseqüències cognitives, afectives y comportamentals d'aquesta afició. Per això, s'ha dissenyat una recerca que integra metodologia qualitativa, a partir de l'observació participant, per a l'estudi de l'entorn en el que es desenvolupa el futbol professional en diferents ciutats de l'estat espanyol; i metodologia quantitativa, a partir de la realització d'una enquesta per l'estudi dels valors, motivacions i emocions que expressen els aficionats en els mateixos estadis. Com a resultat del treball de camp s'han obtingut: a) un diari de camp composat per 11 registres d'observació d'esdeveniments en diferents ciutats en que es juguen partits de la Liga de Fútbol Profesional, material editat per clubs i associacions d'aficionats, material de premsa i reflexions de l'investigador; i b) 1719 qüestionaris contestats en 17 estadis de primera y segona divisió. De l'anàlisi combinat de les dades es desprèn que l'entorn (tant real com hiperreal o virtual) de l'aficionat al futbol té una influencia important en la definició i el manteniment de l'afició. El futbol espectacle és un continuum de futbol real i futbol virtual que es perllonga gairebé sense interrupció en el temps. A nivell individual, el públic es pot classificar en espectadors, aficionats presencials, aficionats virtuals i entusiastes. Els entusiastes són l'únic grup que es caracteritza per valorar el guanyar per sobre de qualsevol altre valor. La motivació principal dels aficionats es recolzar l'equip amb el que s'identifiquen tant quan van als estadis com quan veuen futbol televisat. La identificació implica que normalment s'experimentin emocions positives davant d'estímuls que provenen del propi equip mentre que davant dels rivals i dels àrbitres s'experimenta una major dispersió emocional. L'expressió comportamental de les emocions porta els aficionats a les grades a fer tant individualment com grupal (cants i coreografies) comportaments favorables, neutres o desfavorables al fair play, arribant en ocasions a l'agressió (aspecte que més s'ha estudiat dels espectadors pels problemes que comporta). Una de les conseqüències de la combinació de factores de l'entorn i factors individuals sobre l'afició és el nivell de compromís dels aficionats, el compromís de les aficionades amb el futbol es igual que el dels aficionats (tot i que en els camps n'hi ha proporcionalment menys), els aficionats més veterans estan més compromesos que els joves. Finalment, els entusiastes són els aficionats més compromesos, seguits dels aficionats presencials i els aficionats virtuals, els espectadors per la seva banda no mostren cap compromís amb el futbol.
a
ES-BaCBU
cat
rda
ES-BaCBU
text
txt
rdacontent
informàtic
c
rdamedia
recurs en línia
cr
rdacarrier