2024-03-29T14:51:22Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/46722017-08-30T18:44:35Zcom_10803_120col_10803_142
nam a 5i 4500
Conceptes clau
Canvi i continuïtat
Didàctica Ciències Socials
Canvi i continuïtat. Conceptes clau en l'ensenyament de les ciències socials en l'educació secundària obligatòria
[Barcelona] :
Universitat Autònoma de Barcelona,
2011
Accés lliure
http://hdl.handle.net/10803/4672
cr |||||||||||
AAMMDDs2011 sp ||||fsm||||0|| 0 cat|c
9788469073797
Pons, Manel,
autor
Tesi
Doctorat
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua, de la Literatura i de les Ciències Socials
2007
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua, de la Literatura i de les Ciències Socials
Tesis i dissertacions electròniques
Casas Vilalta, Montserrat,
supervisor acadèmic
TDX
L'objectiu general de la tesi és investigar els encerts i les dificultats que tenen els alumnes d'Educació Secundària Obligatòria en la construcció dels conceptes clau de canvi i continuïtat.<br/>L'opció d'ordenar el currículum escolar de Ciències Socials a partir dels conceptes clau, formulada en el seu moment al món educatiu anglosaxó, ha estat introduïda i defensada al nostre país per la doctora Pilar Benejam. En aquesta investigació, doncs, la influència del pensament d'aquesta doctora ha estat molt important, així com les investigacions referides a la utilització del llenguatge en la construcció del coneixement social. El marc teòric de la tesi intenta integrar la concepció socioconstructivista del procés d'ensenyament i aprenentatge escolar i els principis de Habermas de la teoria de la comunicació.<br/>A partir d'aquesta fonamentació es proposa un model d'investigació educativa inspirat en la investigació acció i en el paradigma sociocrític.<br/>En l'àmbit de la Didàctica de les Ciències Socials s'opta per un currículum elaborat a partir d'una selecció de conceptes clau de l'àrea, fet que permet treballar els continguts de manera interdisciplinària i integrar les categories d'espai i temps a una mateixa seqüència instructiva.<br/>El treball se centra en dotze alumnes de tercer d'ESO que pertanyen a un mateix grup i a un mateix centre educatiu, així com en cinc entrevistes fetes a estudiants universitaris en pràctiques.<br/>La metodologia utilitzada ha permès relacionar el marc teòric amb els objectius. Les variables relacionades amb els conceptes de canvi i continuïtat seleccionades (simultaneïtat, causes i conseqüències, ritmes evolutius, durada, multiplicitat de temps i variacions en les funcions) relacionades amb diverses disciplines i analitzades a partir de diferents competències lingüístiques (descripció, explicació, justificació, interpretació i argumentació) han fet possibles fer algunes aportacions relacionades amb l'àrea de Didàctica de les Ciències Socials i referides a l'Educació Secundària Obligatòria.<br/>L'experimentació de la unitat didàctica "La ciutat" a tercer d'ESO, construïda a partir dels criteris citats anteriorment i aplicada metodològicament a partir d'instruments mesurables a posteriori produccions escrites i entrevistes ha permès arribar a resultats concrets i aplicables amb la intenció de ser instruments de la millora de la didàctica del coneixement social.
a
ES-BaCBU
cat
rda
ES-BaCBU
text
txt
rdacontent
informàtic
c
rdamedia
recurs en línia
cr
rdacarrier