2024-03-28T08:33:34Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/4621022018-03-06T09:13:43Zcom_10803_120col_10803_399408
nam a 5i 4500
Ventafoc
Cenicienta
Cinderella
Ye Xian
Estudis comparats
Estudios comparados
Comparative sutdies
Ye Xian and her sisters. The role of a Tang story in the Cinderella cycle
[Barcelona] :
Universitat Autònoma de Barcelona,
2018
Accés lliure
http://hdl.handle.net/10803/462102
cr |||||||||||
AAMMDDs2018 sp ||||fsm||||0|| 0 eng|c
9788449078729
Moioli, Mila,
autor
1 recurs en línia (319 pàgines)
Tesi
Doctorat
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental
2018
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental
Tesis i dissertacions electròniques
Paoliello, Antonio,
supervisor acadèmic
Ceresa, Marco,
supervisor acadèmic
Mas, Jordi, ,
1972-
supervisor acadèmic
TDX
Ye Xian és la protagonista d'un relat escrit durant el període Tang que ha sigut definit com "La Ventafocs xinesa" i també com "la primera Ventafocs escrita". He realitzat una anàlisi del conte per demostrar que molts dels aspectes d'aquest, que han sigut associats a la cultura Tang, són de fet difícilment compatibles amb aquesta. A més, la història presenta una estructura narrativa trencada i certs elements difusos que mostren les dificultats en l'adaptació de motius estrangers.
A fi de completar aquesta anàlisi he utilitzat tres perspectives metodològiques, els enfocaments Clasicista, Sinologista i Folclorista, d'acord amb tres classes de narrativa investigades, per estudiar aquesta història i el seu rol en el cicle de la Ventafocs.
L'enfocament Clasicista analitza el treball d'escriptors que han investigat contes de fades i motius trobats a la literatura clàssica sense emmarcarla en un gènere literari.
L'enfocament Sinologista, d'altra banda, pren aquest relat concret tenint en compte les circumstàncies específiques de la producció del text i el seu context, especialment la història literària xinesa i la llengua xinesa, així com el gènere, entès no únicament com el marc literari seguit per l'autor, sinó també d'acord amb les expectatives de la seva audiència.
En darrer lloc l'enfocament Folclorista ens permet comparar aquest conte amb altres relats de la Ventafocs, tot i que el seu mètode tradicional, considerant totes les narratives com a contes populars, té el defecte de caure en una perspectiva eurocentrista i sovint massa simplista.
Els elements que he pres per analitzar són els principals components dels relats de la Ventafocs, i al mateix temps representen el dramatis personae més important en el desenvolupament de la narrativa.
El primer element analitzat són els protagonistes del relat xinès, Ye Xian, el fet que ella sigui una dona, així com el fet que la figura de la germanastra no es descrigui tan malvada com a les ulteriors versions de la Ventafocs.
El segon element és l'antagonista, la madrastra: mentre les madrastres són comuns a la literatura xinesa, habitualment apareixen als relats amb característiques diferents, normalment presentant un protagonista masculí.
El tercer element important són els ajudants. Ye Xian presenta un ajudant principal i altres dos breument esmentats; mentre el primer pot ser considerat l'adició d'un sistema cultural particular, les altres dues són relíquies de relats previs.
El quart element és l'objecte màgic, que té un rol extremadament important en els relats; aquest objecte màgic específic, una sabata, té importants connotacions culturals i ha sigut interpretat com un senyal innegable de la presència de la cultura xinesa relacionada amb l'embenat dels peus, però aquesta investigació refuta aquestes concepcions.
El cinquè element és la reunió social juntament amb la figura del rei; el futur marit de la protagonista no es descriu detalladament, mentre la importància de la reunió social, així com l'addició d'aquesta versió concreta del Cicle de la Ventafocs, s'examina amb detall.
Totes les conclusions indiquen que aquest text és una combinació de narratives prèvies que contenen motius de la Ventafocs, convertint a Ye Xian en la primera versió que conté tots els elements presents en la Ventafocs moderna. Aquesta metodologia tripartita és, per tant, adaptada a aquest cas, mentre combina també enfocaments epistemològics per crear un paradigma funcional per investigacions futures en les quals els contes no puguin connectar-se fàcilment a un sistema literari precís i emmarcat en un gènere que representa una clau crucial per la interpretació.
a
ES-BaCBU
cat
rda
ES-BaCBU
text
txt
rdacontent
informàtic
c
rdamedia
recurs en línia
cr
rdacarrier