2024-03-29T10:20:56Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/41782023-06-09T08:52:38Zcom_10803_120col_10803_109217
nam a 5i 4500
Historia comunicación
Historia moderna
Publicidad política
Opinión pública y publicidad (siglo XVII). Nacimiento de los espacios de comunicación pública en torno a las bodas reales de 1615 entre Borbones y Habsburgo
[Barcelona] :
Universitat Autònoma de Barcelona,
2011
Accés lliure
http://hdl.handle.net/10803/4178
cr |||||||||||
AAMMDDs2011 sp ||||fsm||||0|| 0 spa|c
8468866660
Perceval, José María,
autor
Tesi
Doctorat
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació
2003
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació
Tesis i dissertacions electròniques
Moreno, Amparo, ,
1947-
supervisor acadèmic
TDX
L'objecte d'estudi de aquesta tesi doctoral és la Publicitat Monàrquica o Representativa a començaments del segle XVII: suports de producció i distribució, formes d' expressió i de transmissió de missatges, xarxes de comunicació i estratègies discursives. La metodologia és pluridisciplinar i aplica diferents eines teòriques per l' anàlisi dels documents i imatges amb l'objectiu de servir a un nou plantejament de la historia de la comunicació en el període estudiat. <br/>S'ha escollit com a camp de treball un fet concret i noticiable en quan únic i irrepetible: el doble casament que es va celebrar el 1615 entre les dues cases reials d' España i França. Mitjançant aquest enllaç es van unit la infanta Anna d'Àustria amb el rei de França Lluís XIII, i la princesa Isabel de Borbó amb el príncep espanyol futur rei Felip IV. <br/>La tesi es troba dividida en tres grans blocs que analitzen el context, les xarxes i la producció. <br/>El context històric (Capítol 1) situa el moment concret del intercanvi de les princeses (9 de novembre de 1615), el període de negociacions matrimonials (1614-1618) i el marc temporal en que estan situades (1598-1621), que comprèn una època de pau relativa a Europa i de radicals canvis culturals i polítics. El Capítol 2 està dedicat al context teòric, multidisciplinar en funció de la història de la comunicació. El Capítol 3 està dedicat al context historiogràfic. <br/>En el segon bloc, dedicat a las xarxes de comunicació, s'analitza la festa (capítol 4) com a forma de transmissió del missatge propagandístic, la cerimònia (capítol 5) com escenari on el ritu es converteix en el llenguatge del poder i els marcs espacials (capítol 6) en que s' articulen aquestes xarxes de comunicació utilitzades pel poder per gestionar i controlar el territori.<br/>El tercer bloc, dedicat a la producció d' objectes culturals destinats a la publicitat representativa, investiga la creació literària (capítol 7) en assaig, crònica, relació de fets, prosa apologètica, poesia cortesana o comèdia; la producció iconológica (capítol 8) desplegada per a la celebració, en gravats impresos, en emblemes i en quadres commemoratius; i els diferents textos de polèmica (capítol 9) que van provocar un fort debat respecte a la utilitat d'aquests matrimonis reials de 1615. <br/>En les Conclusions es precisa la noció de publicitat representativa i les formes de representació del poder en el període estudiat. S' estudia el canvi conceptual de valors i principis socials que es realitza en aquesta etapa, dins de l' ampliació i substitució de las xarxes de transmissió de la informació que provoca la impremta. Es considera la difícil autonomia de l' esfera pública formada pel nou grup de fabricants d' opinió sorgit del conjunt dels lletrats. Finalment, es discuteix la creació dels espais de comunicació i la invenció de l'opinió pública i la seva utilitat en una nova visió pluridisciplinar de la història de la comunicació.
a
ES-BaCBU
cat
rda
ES-BaCBU
text
txt
rdacontent
informàtic
c
rdamedia
recurs en línia
cr
rdacarrier