2024-03-28T22:56:43Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/4059862023-10-19T07:36:18Zcom_10803_1col_10803_32051
nam a 5i 4500
Innovacions educatives
Innovaciones educativas
Educational innovations
Didàctica de l'art
Didáctica del arte
Art teaching methods
Escoles
Escuelas
Schools
Històries de vida
Métodos biográficos en ciencias sociales
Narrative inquiry (Research method)
El lloc de l’altre a l’entramat de ser artista, docent i investigador a l’educació secundaria. Una investigació a/r/togràfica.
[Barcelona] :
Universitat de Barcelona,
2017
Accés lliure
http://hdl.handle.net/10803/405986
cr |||||||||||
AAMMDDs2017 sp ||||fsm||||0|| 0 cat|c
Farell Lozano, Pau,
autor
1 recurs en línia (277 pàgines)
Tesi
Doctorat
Universitat de Barcelona. Facultat de Belles Arts
2017
Universitat de Barcelona. Facultat de Belles Arts
Tesis i dissertacions electròniques
Hernández, Fernando
(Hernández Hernández)
supervisor acadèmic
Hernández, Fernando
(Hernández Hernández)
supervisor acadèmic
TDX
El canvi que s'està coent en el context de l'educació formal, més enllà de les múltiples aproximacions teòriques de les últimes dècades, té el seu epicentre en els espais físics on tenen lloc les pràctiques educatives. En aquest sentit l'aula és un espai clau on docents i estudiants reinventen constantment el paradigma de l'ensenyament i l'aprenentatge. Sorgeixen diferents preguntes sobre l'ús dels espais, l'adequació dels recursos espacials o la influència de l'entorn físic en els aprenentatges. Hem superat els rols tradicionals de transmissió del coneixement i repetició? Han quedat enrere les classes magistrals i l'organització jeràrquica? D'alguna manera això queda reflectit en l'ús dels espais, en com viuen l'aula professors i alumnes.
Per afrontar aquestes preguntes, sovint els investigadors les abordem des de la pròpia teoria pedagògica, des docents experimentats o des d'experiències d'èxit. En aquest cas, en canvi, em vaig plantejar enfrontar-me a les incògnites que planteja l'espai educatiu, i en concret l'aula, acompanyat dels alumnes.
Aquesta investigació parteix de mi com a artista, professor i investigador. De la voluntat d'anar a més i de fer-ho millor. També té una intenció de canvi que recorre tot el text, una consciència del canvi educatiu, de formar-ne part, de la necessitat d'investigar-lo i d'impulsar-lo. Les preguntes de partida són aquestes: quin paper hi tinc jo en aquest canvi? Com està succeint? Com la meva experiència educativa em pot servir per a acostar-mi i incidir-hi?
El recorregut que m'ha portat a aquest text, a aquesta metodologia i a aquesta experiència té a veure amb la meva realitat professional i vocacional, que m'ha portat a la realització d'aquesta investigació a/r/togràfica. L'a/r/tografia és una tendència recent en investigació relacionada amb els estudis culturals que aglutina l'(A)rtista, l'investigador -(R)easercher- i el professor -(T)eacher- en una sola figura o en una acció col·lectiva. Compto amb la complicitat d'un entramat d'imatges, dibuixos, relats d'experiències personals indagades i una experiència col·lectiva amb els 6 estudiants de l'itinerari d'arts de 4t d'ESO de l'escola Ginebró de Llinars del Vallès, Barcelona. Amb ells, el maig i el juny de 2016, vam fer un recorregut pel concepte aula des de llenguatges visuals, metàfores i plantejaments propis de l'art contemporani. En aquesta investigació a/r/tografica em plantejo abordar aquestes preguntes des de les pràctiques artístiques, docents i investigadores, partint de l'experiència pròpia i del treball de camp a l'aula. Les conclusions es materialitzen en 7 imatges o cartografies de la vida de l'aula, que serveixen de metàfora o mirall de l'espai educatiu i el problematitzen, qüestionant la seva naturalesa i la seva mutabilitat.
b
ES-BaCBU
cat
rda
ES-BaCBU
text
txt
rdacontent
informàtic
c
rdamedia
recurs en línia
cr
rdacarrier