2024-03-28T16:18:22Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/4059622018-01-19T17:12:54Zcom_10803_120col_10803_151
nam a 5i 4500
Joves conductors
Jóvenes conductores
Young drivers
Canvi d'actitud
Cambio de actitud
Attitude change
Seguretat viària
Seguridad vial
Road safety
Avaluació del curs de seguretat Viària fonamentat en el model de canvi d’actitud en les escoles de conductors a Catalunya. Un camí per esdevenir autoescoles de qualitat.
[Barcelona] :
Universitat Autònoma de Barcelona,
2017
Accés lliure
http://hdl.handle.net/10803/405962
cr |||||||||||
AAMMDDs2017 sp ||||fsm||||0|| 0 cat|c
9788449072222
López García, Carmen,
autor
1 recurs en línia (291 pàgines)
Tesi
Doctorat
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada
2017
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada
Tesis i dissertacions electròniques
Montané Capdevila, Josep,
supervisor acadèmic
Rodríguez Parrón, Montserrat,
supervisor acadèmic
TDX
L’objectiu d’aquesta recerca és avaluar l’eficàcia dels cursos de seguretat viària fonamentats en el canvi d’actituds aplicats a joves preconductors d’autoescoles de Catalunya. Per assolir l’esmentat objectiu es va fer servir un enfocament mixt, utilitzant metodologia quantitativa per tal d’avaluar l’eficàcia del curs i qualitativa per identificar els perfils de risc/seguretat dels alumnes que van participar-hi. Per l’anàlisi del grau de risc dels alum-nes abans i després de la implementació del curs, es va fer servir un disseny pretest-posttest amb grup de con-trol, aplicant el Qüestionari d’Avaluació del Risc adreçat a preconductors (QAR-Precon) que avalua sis factors de risc: alcohol i conducció, velocitat i tendència al risc, drogues i conducció, distracció, circumstàncies externes i altres elements de la conducció. Als alumnes del grup experimental se’ls va aplicar a més de la formació tradici-onal, el Curs objecte d’estudi, mentre que el grup de control només va rebre la formació tradicional.
Els resultats de la recerca indiquen que els cursos són efectius per reduir els factors de risc tractats. Tot i que, tant el grup experimental com el de control, han millorat les puntuacions obtingudes en el QAR-Precon després de l’assistència a l’autoescola, la millora del grup experimental és significativament superior, especialment en els factors de risc amb més incidència en els joves: alcohol i conducció, velocitat i tendència al risc, circumstàncies externes en especial l’ús del mòbil i altres elements de la conducció.
Per comprovar l’eficàcia del curs a mig termini es van comparar els compromisos de seguretat adquirits pels alumnes del grup experimental durant el Curs i els adquirits transcorregut un termini d’entre 6 i 9 mesos. Els resultats indiquen que els alumnes mantenen els compromisos adquirits durant el curs.
Es va analitzar el perfil de risc dels alumnes mitjançant la realització d’entrevistes a alumnes que van obtenir puntuacions extremes en el QAR-Precon. S’hi observa que els comportaments de risc més freqüents entre els joves són l’excés de velocitat, el consum d’alcohol i cànnabis durant l’oci nocturn o pujar al cotxe d’un amic que ha begut i l'ús del telèfon mòbil. El perfil de risc alt és més freqüent en homes aficionats als esports o activitats d’aventura i que associen l’oci nocturn al consum d’alcohol. El perfil de risc baix correspon majoritàriament a dones, amb estudis superiors i associat a la transmissió de valors positius cap a la seguretat viària a l’entorn familiar. Tant els alumnes que partien amb més puntuació en el QAR-Precon com els que ho feien amb una puntuació més baixa, manifesten una major consciencia dels seus propis riscos i reconeixen haver adquirit al-guns hàbits com no portar el mòbil engegat o posar-se el casc i/o el cinturó en pujar al vehicle. A més, són cons-cients dels perills que comporta el consum d’alcohol i drogues i l’ús del mòbil durant la conducció. En relació al compromís, cal destacar també que el 88% dels entrevistats manifesten que ho porten a la pràctica.
En conclusió, l’aplicació del Curs de Seguretat Viària ha contribuït a la millora dels factors de risc tractats, de manera que incideix directament en els comportaments de risc i afavoreix un canvi d’actitud que ajuda a la re-ducció de l’accidentalitat en els joves conductors.
a
ES-BaCBU
cat
rda
ES-BaCBU
text
txt
rdacontent
informàtic
c
rdamedia
recurs en línia
cr
rdacarrier