2024-03-29T15:43:38Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/4047932017-09-13T18:41:32Zcom_10803_339col_10803_21792
nam a 5i 4500
AICLE
CLIL
Lideratge educatiu
Innovació educativa
Percepcions
Estudi de casos
Educational leadership
Innovation
El lideratge de la innovació educativa per implementar l'AICLE als centres educatius: Estudi de casos
[Barcelona] :
Universitat Ramon Llull,
2017
Accés lliure
http://hdl.handle.net/10803/404793
cr |||||||||||
AAMMDDs2017 sp ||||fsm||||0|| 0 cat|c
Soler Ortínez, David,
autor
1 recurs en línia (486 pàgines)
Tesi
Doctorat
Universitat Ramon Llull. FPCEEB - Ciencies de l'Educació
2017
Universitat Ramon Llull. FPCEEB - Ciencies de l'Educació
Tesis i dissertacions electròniques
González Davies, María,
supervisor acadèmic
Iñesta Codina, Anna,
supervisor acadèmic
TDX
Aquesta tesi explora el lideratge en la implementació de l’Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengua estrangera (AICLE; en anglès Content and Language Integrated Learning, CLIL) en tres centres educatius d’ensenyament primari i secundari a partir de les percepcions i actuacions dels seus directors/es, caps de departament d’anglès i docents AICLE. L’enfocament teòric de la investigació és de caràcter eminentment qualitatiu i el mètode seguit per recollir les dades és l’estudi de casos. La recerca se centra en tres àrees principals. En primer lloc, la investigació estudia les percepcions i actuacions dels participants respecte el lideratge i la innovació educativa. En segon lloc, s’explora el procés d’implementació de la innovació educativa AICLE (des de la seva iniciació a la seva consolidació al centre). Finalment, es fan visibles i es comparen els punts forts i els obstacles detectats que faciliten o impedeixen la implementació efectiva de l’AICLE en els casos estudiats.
Els resultats obtinguts d’enquestes, entrevistes, revisió documental i observacions d’aula revelen que el lideratge emprat per implementar la innovació educativa presenta característiques del lideratge distribuït i compartit. Així mateix, els participants es mostren satisfets amb l’enfocament i perceben millores en la competència en llengua anglesa. Es perceben que els aspectes lingüístics en llengua anglesa que més s’han desenvolupat són l’adquisició de nou vocabulari i les habilitats receptores (comprensió oral i escrita). Tot i això, no hi ha consens a l’hora d’avaluar l’impacte de l’AICLE en el contingut i són més els participants que perceben que l’alumnat adquireix un menor nombre de continguts del que ho faria si s’utilitzés el català. Els resultats també mostren com els programes AICLE es beneficien de la cooperació professional, del suport de la comunitat educativa, d’estratègies didàctiques determinades i de l’exposició continuada de l’alumnat a la llengua addicional. En canvi, la gestió de la diversitat, la gestió i rigidesa de les plantilles docents, la producció oral de l’alumnat en llengua anglesa i la gestió del temps són dels principals reptes detectats en els tres casos. La recerca mostra com els diferents grups de participants (directors/es, caps de departament d’anglès i docents AICLE) no sempre tenen una visió compartida del procés de lideratge AICLE i cada grup ha tendit a fer referència als aspectes més propers a les seves funcions dins del centre. Així, l’estudi permet subratllar la necessitat d’una major comunicació i més treball intergrupal en els casos estudiats. Les conclusions de la investigació revelen implicacions per agents educatius interessats a iniciar programes AICLE o consolidar-ne el seu funcionament en centres que presentin característiques similars als casos estudiats.
u71
ES-BaCBU
cat
rda
ES-BaCBU
text
txt
rdacontent
informàtic
c
rdamedia
recurs en línia
cr
rdacarrier