2024-03-28T13:07:22Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/4000742017-11-23T06:45:08Zcom_10803_120col_10803_175
nam a 5i 4500
Ansietat social
Ansiedad social
Social anxiety
Mentalització
Mentalización
Mentalization
Adolescència
Adolescencia
Adolescence
Adolescència i mentalització: un estudi multidimensional en l'espectre de l'ansietat social
[Barcelona] :
Universitat Autònoma de Barcelona,
2017
Accés lliure
http://hdl.handle.net/10803/400074
cr |||||||||||
AAMMDDs2017 sp ||||fsm||||0|| 0 cat|c
9788449026973
Pérez-Domingo, Ariadna,
autor
1 recurs en línia (112 pàgines)
Tesi
Doctorat
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut
2016
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut
Tesis i dissertacions electròniques
Ballespí, Sergi,
supervisor acadèmic
Vives, Jaume,
supervisor acadèmic
TDX
La mentalització (MZ) es descriu com la capacitat per percebre els estats mentals
intencionals (EMI) subjacents al comportament de les persones. Aquesta capacitat
de poder “llegir” el que hi ha darrere del comportament és essencial per a la salut
psicològica i el benestar.
L’ansietat social (AS) es defineix com la por a la interacció social i a la possible
avaluació negativa per part dels altres. Les persones amb AS tendeixen a suposar
que els altres seran crítics i que les avaluaran negativament. Aquesta característica
cognitiva de l’AS pot ser entesa i formulada com un error de MZ.
Tot i que en les darreres dècades s’ha estudiat el paper de la MZ en diverses
patologies, com el TLP o la depressió, l’AS ha rebut, fins a dia d’avui, relativament
poc interès. L’objectiu del present estudi és analitzar fins a quin punt els problemes
de MZ estan relacionats amb l’AS, des d’una perspectiva del desenvolupament, i
amb una metodologia d’avaluació multimètode i multiinformant.
Per fer-ho s’ha avaluat el nivell d’AS a la infància (i.e., inhibició conductual o IC) i a
l’adolescència, i s’han obtingut mesures de diverses dimensions de MZ i del nivell de
psicopatologia depressiva en dues mostres d’adolescents (n=463 i n=267) provinents
de població general.
Els resultats mostren afectacions de la MZ relacionades tant amb la IC infantil com
amb l’AS a l’adolescència. Aquestes afectacions són multidimensionals, és a dir,
afecten tant la lectura dels propis EMI com la lectura dels EMI dels altres, i
suggereixen problemes tant d’hiper- com d’hipomentalització.
La complexitat de l’afectació de la MZ en l’espectre de l’AS planteja una relació
bidireccional que mereix ser estudiada amb major profunditat, ja que el seu paper
com a factor que articula i manté l’AS pot tenir implicacions cabdals en el tractament
d’aquesta patologia i en el manteniment de resultats a llarg termini.
a
ES-BaCBU
cat
rda
ES-BaCBU
text
txt
rdacontent
informàtic
c
rdamedia
recurs en línia
cr
rdacarrier