2024-03-28T21:33:53Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/3812562017-09-25T11:59:56Zcom_10803_1col_10803_350308
nam a 5i 4500
Competències bàsiques en educació
Educación basada en competencias
Competency based education
Tutoria (Ensenyament)
Tutoría (Enseñanza)
Tutoring (Teaching)
Orientació educativa
Orientación pedagógica
Educational counseling
El contracte pedagògic com a facilitador en els cas de les metodologies "Cas Integrat" i "Pla d'Acció Tutorial" en el grau d'Infermeria de l'Escola Universitària d'Infermeria Sant Joan de Déu
[Barcelona] :
Universitat de Barcelona,
2016
Accés lliure
http://hdl.handle.net/10803/381256
cr |||||||||||
AAMMDDs2016 sp ||||fsm||||0|| 0 cat|c
Guilera Roche, Amèlia,
autor
1 recurs en línia (454 pàgines)
Tesi
Doctorat
Universitat de Barcelona. Facultat d'Educació
2015
Universitat de Barcelona. Facultat d'Educació
Tesis i dissertacions electròniques
Forés i Miravalles, Anna,
supervisor acadèmic
Forés i Miravalles, Anna,
supervisor acadèmic
TDX
Aquesta tesi estudia la implementació del contracte pedagògic com a una eina d'aprenentatge, dins de dues metodologies utilitzades en el grau d'infermeria que s'imparteix al Campus Docent Sant Joan de Déu, tant des de la perspectiva de l'estudiant com del tutor, per conèixer quin és el seu constructe mental al respecte del concepte "contracte pedagògic", "cas integrat" i "Pla d'Acció Tutorial", com s'estan formalitzant els pactes en el desenvolupament de les metodologies en l'actualitat, quines són les propostes de millora segons estudiants i tutors i finalment quines característiques hauria de tenir el model de "contracte pedagògic" del Campus Docent Sant Joan de Déu.
El "cas integrar és una metodologia grupal basada en l'ABP que es desenvolupa en el segon i quart semestre del grau en infermeria i el "pla d'acció tutorial" és una metodologia individual en la que segons el model del Campus Docent, la primera setmana del primer curs s'assigna a cada estudiant un tutor i aquest tutor l'acompanya al llarg dels quatre anys de durada dels estudis, tutoritzant també la Carpeta d'Aprenentatge i el Treball fi de grau.
En aquesta recerca hem utilitzat metodologia quantitativa i qualitativa dins d'un disseny ex-post-facto i, com a mètode per a obtenir informació, hem utilitzat el lingüístic (qüestionaris, entrevistes semi-estructurades i anàlisi documental).
Les tècniques d'anàlisi de resultats han estat tècniques estadístiques multivariants per a esbrinar nuclis representacionals dels estudiants en referència als tres conceptes estudiats "contracte pedagògic", "cas integrat" i "Pla d'Acció Tutorial" i anàlisi de contingut i de discurs pel que fa a les entrevistes realitzades a estudiants i tutors.
Un cop administrats els qüestionaris, s'ha procedit a la seva tabulació informàtica en el suport: DTM-VIC 5.6 per a les respostes treballades amb la tècnica d'Associació Lliure de Paraules (ALP). El contingut de les entrevistes s'ha treballat amb programa IRaMuTeC de tractament textual obtenint tres formes diferents de representació a partir de tres formes d'anàlisi diferenciats: classificació descendent jeràrquica (CDJ), anàlisi factorial de correspondències (AFC) i anàlisi de similituds (ADS).
Dels resultats obtinguts es desprenen diferents propostes de millora vinculades a les dues metodologies estudiades "cas integrat" i "pla d'acció tutorial". Aquestes propostes es presenten en un format possibilista des de la perspectiva de gestió, per tal de ser implementades en un termini de temps determinat. Es constata també que per part dels tutors existeix una preocupació per la formalització dels pactes que necessàriament s’estableixen en el desenvolupament de les metodologies que actualment es resolen amb iniciatives individuals de cada tutor.
Existeix un consens respecte a aquells valors i comportaments que estudiants i tutors han de treballar perquè les metodologies funcionin i queda demostrat que els tutors practiquen amb l’exemple els valors institucionals perquè els alumnes narren haver-los rebut.
Finalment s’estableixen els elements del model de ”contracte pedagògic” del Campus Docent Sant Joan de Déu, que entén el contracte pedagògic com una eina pensada dins del continum: dissenyar- negociar- pactar- complir- redissenyar és a dir un pacte viu que es dissenya i es trenca a mesura que l’estudiant va adquirint les competències incloses en el contracte. A més es proposa dins de l’espai de la simulació, tant utilitzat en l’àmbit de les ciències de la salut, la formalització del contracte pedagògic mitjançant la signatura del mateix per ambdues parts.
b
ES-BaCBU
cat
rda
ES-BaCBU
text
txt
rdacontent
informàtic
c
rdamedia
recurs en línia
cr
rdacarrier