2024-03-28T17:28:22Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/3132362017-09-02T06:10:55Zcom_10803_120col_10803_51759
nam a 5i 4500
Significado del trabajo
Sentido de la profesión
Academia
Significado del trabajo y sentido de la profesión en la academia. Un estudio en el contexto colombian
[Barcelona] :
Universitat Autònoma de Barcelona,
2015
Accés lliure
http://hdl.handle.net/10803/313236
cr |||||||||||
AAMMDDs2015 sp ||||fsm||||0|| 0 spa|c
9788449054556
Romero Caraballo, Martha Patricia,
autor
1 recurs en línia (366 pàgines)
Tesi
Doctorat
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Social
2015
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Social
Tesis i dissertacions electròniques
Blanch Ribas, Josep M.,
supervisor acadèmic
Rentería Pérez, Erico,
supervisor acadèmic
TDX
Introducció. La investigació va estar emmarcada en el context de les transformacions del treball, especialment del situat a l'acadèmia. El seu focus d'anàlisi va ser la configuració del significat del treball i del sentit de la professió en un col·lectiu de professorat universitari colombià. Es va desenvolupar en dues parts: un marc teòric i un estudi empíric. La primera va consistir en una aproximació general al constructe treball i en una descripció dels canvis en les seves condicions de realització, així com de la seva relació amb el benestar laboral. Sobre aquesta base, va ser analitzada la metamorfosi de la universitat -especialment la irrupció del capitalisme acadèmic-. I també les seves repercussions en el significat del treball i en el sentit de la professió del professorat docent-investigador, entès en termes de professionalisme acadèmic.
Mètode. Per a l’estudi empíric, es va aplicar un disseny mixt que va permetre la combinació de diverses tècniques de recollida d'informació: Les dades quantitatives van ser col·lectades mitjançant un qüestionari d'avaluació de condicions de treball, càrrega de treball, benestar laboral, burnout i engagement. Aquest qüestionari va ser aplicat a grups de professors pertanyents a diverses universitats colombianes elegits amb criteris de representativitat teòrica. La informació qualitativa va ser obtinguda a través de dues vies: En primer lloc, mitjançant una sèrie de preguntes obertes incloses en el mateix qüestionari. Entre elles figura la que convida als participants a definir la seva experiència laboral mitjançant 5 paraules clau. Aquesta informació es va complementar amb l'obtinguda mitjançant una entrevista grupal semiestructurada. Per a l'estudi de les dades quantitatives van ser aplicats estadístics descriptius i anàlisi de correspondències. Per al tractament de la informació qualitativa van ser utilitzades tècniques d'anàlisi textual i d'anàlisi de contingut, així com mapes d'associació d'idees.
Resultats. Els professionals enquestats van expressar numèricament una moderada satisfacció amb les seves condicions de treball a l'acadèmia. Aquesta visió es va corroborar i matisar amb la informació lèxica i textual. La informació obtinguda del professorat investigat evidencià certes tendències generals a la configuració del significat del treball acadèmic realitzat en condicions laborals flexibles. Entre els elements sortints d'aquesta configuració va destacar cert malestar associat a la percepció de sobrecàrrega de treball, de precarització de les condicions contractuals i de pèrdua de vincle identitari amb l'acadèmia. Això es va reflectir especialment a través de les anàlisis de correspondències i de l'anàlisi de contingut de mapes d'associació d'idees. D'altra banda, l'anàlisi de correspondències va descobrir components positius del sentit de la professió, entre els quals destaquen els relatius a entrega, dedicació i compromís amb les tasques acadèmiques i un notable sentit del professionalisme associat a la vocació docent.
Conclusions. Les anàlisis de correspondències van mostrar una configuració del significat del treball i del sentit de la professió acadèmica incloent dues cares contraposades: benestar i malestar. El professorat universitari colombià investigat va pensar el seu treball i la seva professió per una banda en termes de realització personal i d'exercici responsable docent i investigador. I per un altre es va mostrar preocupat per la fragmentació del seu treball i per la pressió a competir, especialment en el camp de la investigació, per exigències de la nova gestió acadèmica. Aquesta tensió entre el sentit de la professió i els imperatius del nou ordre acadèmic va ser viscuda com a font d'estrès psicosocial afectant la pròpia qualitat de vida laboral i també la qualitat del treball realitzat. Aquestes observacions assenyalen uns problemes que cal prevenir i uns desafiaments que cal afrontar.
a
ES-BaCBU
cat
rda
ES-BaCBU
text
txt
rdacontent
informàtic
c
rdamedia
recurs en línia
cr
rdacarrier