2024-03-28T19:05:36Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/12692017-08-30T13:00:20Zcom_10803_1col_10803_29
nam a 5i 4500
Educació audiovisual
Tecnologia Educativa
Interfície
Disseny Interactiu
Disseny d'entorns web d'ús educatiu. De les propostes expertes a les percepcions del professorat, El
[Barcelona] :
Universitat de Barcelona,
2011
Accés lliure
http://hdl.handle.net/10803/1269
cr |||||||||||
AAMMDDs2011 sp ||||fsm||||0|| 0 cat|c
9788469262498
Grané i Oró, Maria,
autor
Tesi
Doctorat
Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Educació Visual i Plàstica
2009
Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Educació Visual i Plàstica
Tesis i dissertacions electròniques
Bartolomé, Antonio R.
(Antonio Ramón),
1952-
supervisor acadèmic
TDX
La recerca, "El disseny d'entorns web d'ús educatiu. De les propostes expertes a les percepcions del professorat", planteja la hipòtesi del desconeixement del mitjà web interactiu i del llenguatge multimèdia que té el professorat escolar al nostre país. I posa de manifest una necessitat formativa atenent a les característiques de la societat d'inicis del segle XXI.<br/><br/>Per tal de treballar en aquest sentit, la investigació es centra en l'estudi del disseny interactiu d'entorns webs, i analitza, per una banda les idees dels experts en disseny web i usabilitat, i per altre banda les percepcions reals del professorat d'escola "expert" usuari TIC. Buscant evidenciar com el professorat percep els recursos informatius i educatius online, separant el contingut del disseny o descobrint-ho com un tot global i interrelacionat.<br/><br/>Per aquesta raó, aquesta tesi inclou dues recerques.<br/><br/>En primer lloc hi ha un estudi de tots els principis de disseny (gràfic i de la informació) que es poden aplicar al disseny interactiu web. Analitzant un per un des de la perspectiva dels experts. Aquest és una forma innovadora d'apropar-se a les questions lligades al disseny web, que fins al moment es treballaven sota criteris més amples (com la usabilitat i la simplicitat).<br/><br/>Amb aquest primer estudi es creen unes categories concretes aplicades al disseny interactiu, a partir del treball sobre cada principi.<br/><br/>Distribució visual<br/>Atenció visual<br/>Senzillesa visual<br/>Models i referents<br/>Llegibilitat<br/>Estètica<br/>Organització de continguts<br/>Usabilitat en la interacció<br/>Simplicitat en la interacció<br/>Estructura i convencions en navegació<br/><br/>I és a partir d'aquestes categories i informacions que es realitza la recerca empírica. <br/><br/>La recerca s'emmarca en un paradigma interpretatiu-qualitatiu amb un treball al voltant dels conceptes de comprensió enfront de plantejaments lligats a explicació, predicció i control. Es centra en les idees clau de la perspectiva constructivista percebent la recerca a realitzar sota els punts de vista dels subjectes implicats i amb la finalitat de desenvolupar construccions compartides de la realitat que aportin llum a aquest context particular i proporcionin hipòtesis de treball per a posteriors recerques.<br/><br/>Malgrat la perspectiva interpretativa, l'instrument principal per a la recollida de dades ha estat molt directe qüestionant a un grup nombrós de professors/es d'arreu de l'estat, usuaris experts de TIC a l'aula, sobre la seva percepció de disseny dels diferents aspectes categoritzats en entorns webs que poden ser utilitzats a l'escola i que s'han seleccionat específicament.<br/><br/>Els resultats quantitativament mesurables ens aporten dades orientadores sobre la visió del professorat i la seva relació amb el disseny i els continguts interactius. Però les respostes obertes del professorat amb les seves percepcions són especialment una informació rellevant per entendre el punt de vista del professorat com a usuari d'entorns webs i també com a seleccionador i preceptor de materials interactius. Aquestes idees són font per a la presa de decissions en el camp de la formació permanent i continuada del professorat en relació a les TIC i a l'educació visual i audiovisual
b
ES-BaCBU
cat
rda
ES-BaCBU
text
txt
rdacontent
informàtic
c
rdamedia
recurs en línia
cr
rdacarrier